Earth School in the context of the Amapaense Amazon: between times, spaces and Amazonian knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n1a2023-67543

Keywords:

Field School, Earth School, Multigrade, Teacher training, Amapaense Amazon

Abstract

This article is the result of a study on the School of Land Program in Amapá, as a continuing education policy for educators from rural schools with multigrade classes and quilombola schools. The continuing education program entitled "School of Land, Waters and Forests", was coordinated by the Federal University of Amapá, in partnership with the state secretariat, municipal secretariats of education and the Ministry of Education (MEC) and involved municipal managers, school principals, tutors, trainers and teachers from different territories of Amapá. In the dialogue with these actors, we highlight the challenges and the paths taken for the implementation, collegiate management and methodological organization of School of Land.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Pedro Clei Sanches Macedo , Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - Brasil

Doutor em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Técnico em Assuntos Educacionais do Instituto Federal do Amapá, Macapá, Amapá, Brasil.

Ramofly Bicalho , Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - Brasil

Pós-Doutor em Educação pela Universidade Federal Fluminense; Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Professor Associado II no Departamento de Educação do Campo, Movimentos Sociais e Diversidade na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Integra o quadro docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola (PPGEA/UFRRJ) e do Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc/UFRRJ). Seropédica, Rio de Janeiro, Brasil.

References

ARROYO, M. G. et al. Por uma educação do campo. 5ª ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

BECKER, B. K. Amazônia: geopolítica na vidada do III milênio. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.

BECKER, B. K. As Amazônias de Bertha K. Becker: ensaios sobre a geografia e sociedade na região amazônica. Rio de Janeiro: Garamond, 2015.

CALDART, R. S. et al. (org.) Dicionário da Educação do Campo. 2 ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.

CALDART, R. S.; STEDILE, M. E.; DAROS, D. (orgs.). Caminhos para transformação da escola: agricultura camponesa, educação politécnica e escolas do campo. São Paulo: Expressão Popular, 2015.

CUNHA, S. R. Práticas pedagógicas construídas na escola rural multisseriada: o movimento de afirmação e transgressão do modelo seriado de ensino na Amazônia. (2017). Dissertação de Mestrado em Educação. Universidade Federal do Pará: Belém -PA, 2017.

DRUMMOND, J. A.; DIAS, T. C. A.; BRITO, D. M. C. Atlas das Unidades de Conservação do Estado do Amapá. Macapá: MMA/IBAMA-AP; GEA/SEMA, 2008. Disponível em: https://www.mpap.mp.br/images/Atlas_das_Unidades_de_Conserva%C3%A7%C3%A3o.pdfAcesso em: 26 jun. 2021.

GONÇALVES. C. W. P. Amazônia, Amazônias. 1ª Ed. São Paulo: Contexto, 2001.

HAGE. S. M. (org.) Educação do Campo na Amazônia: retratos de realidade das escolas multisseriadas no Pará. Belém: Gráfica e Editora Gutemberg Ltda, 2005.

HAGE, S. M. et al (orgs). Programa Escola da Terra: cartografia da diversidade e complexidade de sua execução no Brasil. Curitiba: Editora CRV, 2018.

HAGE. S. M. et al. Formação em Alternância na Pós-graduação: pautando o currículo e a formação de professores nas Amazônias. Revista Humanidades e Inovação v. 7, n. 15, 2020. p. 352 – 357.

MENDES, D. M.; SILVA, E. C.; REIS, M. Cartografia Social como metodologia para formação de professores do campo: uma experiência a partir do Arquipélago do Bailique. Revista Educação e Cultura Contemporânea. Vol. 17, n. 48, p. 362-382, 2020.

MOLINA, M. C. (org.). Educação do campo e pesquisa: questões para reflexão. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2006.

REIS, M.; MENDES, D. M.; CUNHA, S. R. Projeto Escola da Terra, das Águas e das Florestas. Macapá-AP: Universidade Federal do Amapá, 2017. [mimeo]

SEMERARO, G. Gramsci e os novos embates da filosofia da práxis. Aparecida-SP: Ideias & Letras, 2006.

Published

2022-12-02

How to Cite

MACEDO , P. C. S.; BICALHO , R. Earth School in the context of the Amapaense Amazon: between times, spaces and Amazonian knowledge. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 220–239, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67543. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67543. Acesso em: 8 jan. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ - POLÍTICA PÚBLICA EM CONTEXTO PANDÊMICO EM ESCOLAS RURAIS: O PROGRAMA ESCOLA DA TERRA COMO AFIRMAÇÃO DO DIREITO À EDUCAÇÃO