Earth School in the context of the Amapaense Amazon: between times, spaces and Amazonian knowledge
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n1a2023-67543Keywords:
Field School, Earth School, Multigrade, Teacher training, Amapaense AmazonAbstract
This article is the result of a study on the School of Land Program in Amapá, as a continuing education policy for educators from rural schools with multigrade classes and quilombola schools. The continuing education program entitled "School of Land, Waters and Forests", was coordinated by the Federal University of Amapá, in partnership with the state secretariat, municipal secretariats of education and the Ministry of Education (MEC) and involved municipal managers, school principals, tutors, trainers and teachers from different territories of Amapá. In the dialogue with these actors, we highlight the challenges and the paths taken for the implementation, collegiate management and methodological organization of School of Land.
Downloads
Metrics
References
ARROYO, M. G. et al. Por uma educação do campo. 5ª ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
BECKER, B. K. Amazônia: geopolítica na vidada do III milênio. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.
BECKER, B. K. As Amazônias de Bertha K. Becker: ensaios sobre a geografia e sociedade na região amazônica. Rio de Janeiro: Garamond, 2015.
CALDART, R. S. et al. (org.) Dicionário da Educação do Campo. 2 ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
CALDART, R. S.; STEDILE, M. E.; DAROS, D. (orgs.). Caminhos para transformação da escola: agricultura camponesa, educação politécnica e escolas do campo. São Paulo: Expressão Popular, 2015.
CUNHA, S. R. Práticas pedagógicas construídas na escola rural multisseriada: o movimento de afirmação e transgressão do modelo seriado de ensino na Amazônia. (2017). Dissertação de Mestrado em Educação. Universidade Federal do Pará: Belém -PA, 2017.
DRUMMOND, J. A.; DIAS, T. C. A.; BRITO, D. M. C. Atlas das Unidades de Conservação do Estado do Amapá. Macapá: MMA/IBAMA-AP; GEA/SEMA, 2008. Disponível em: https://www.mpap.mp.br/images/Atlas_das_Unidades_de_Conserva%C3%A7%C3%A3o.pdfAcesso em: 26 jun. 2021.
GONÇALVES. C. W. P. Amazônia, Amazônias. 1ª Ed. São Paulo: Contexto, 2001.
HAGE. S. M. (org.) Educação do Campo na Amazônia: retratos de realidade das escolas multisseriadas no Pará. Belém: Gráfica e Editora Gutemberg Ltda, 2005.
HAGE, S. M. et al (orgs). Programa Escola da Terra: cartografia da diversidade e complexidade de sua execução no Brasil. Curitiba: Editora CRV, 2018.
HAGE. S. M. et al. Formação em Alternância na Pós-graduação: pautando o currículo e a formação de professores nas Amazônias. Revista Humanidades e Inovação v. 7, n. 15, 2020. p. 352 – 357.
MENDES, D. M.; SILVA, E. C.; REIS, M. Cartografia Social como metodologia para formação de professores do campo: uma experiência a partir do Arquipélago do Bailique. Revista Educação e Cultura Contemporânea. Vol. 17, n. 48, p. 362-382, 2020.
MOLINA, M. C. (org.). Educação do campo e pesquisa: questões para reflexão. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2006.
REIS, M.; MENDES, D. M.; CUNHA, S. R. Projeto Escola da Terra, das Águas e das Florestas. Macapá-AP: Universidade Federal do Amapá, 2017. [mimeo]
SEMERARO, G. Gramsci e os novos embates da filosofia da práxis. Aparecida-SP: Ideias & Letras, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.