Rural Education and the study of reality: the continuing education process of educators in the Escola da Terra Program – Parana
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n1a2023-67538Keywords:
Rural Education, Rural School, Interdisciplinarity, Educators’ Continuing EducationAbstract
This paper presents a reflection on the necessity and importance of considering the (in)material reality of school and community for pedagogical work. This text takes as its basis for analysis some practices, experiences and learnings developed in the Escola da Terra Program, in the state of Parana, between 2015 and 2021. The Program, along its four editions, developed a set of actions with the objective of strengthening education and rural schools as struggle, resistance and valuation of different types of knowledge places, while considering scientific knowledge socialization. In addition, the project’s praxis turned rural and indigenous subjects and territories into structuring elements for pedagogical work. Thus, we state the need of a continuing education public policy for basic education qualification, and for building up an educational project that considers the countryside as a territory of life.
Downloads
Metrics
References
ARROYO, M. G. A escola e o movimento social: relativizando a escola. Revista da ANDE, São Paulo, n. 12, 1989.
BONMANN, P. A. Realidades das Escolas do Campo: um olhar Crítico sobre espaços físicos, descasos, construção de políticas públicas e proposta pedagógica. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – UNIJUI. 2015. Disponível em: https://bibliodigital.unijui.edu.br:8443/xmlui/bitstream/handle/123456789/3624/patricia%20bonmann%20tcc.pdf?sequence=1&isallowed=y. Acesso em: 05 de ago. 2022.
BONAMIGO, C. A. Possibilidades de interlocução entre educação do campo e desenvolvimento regional. In: ANPED SUL, Florianópolis, 2014. Anais... Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/118-1.pdf. Acesso em: 02 ago. 2022.
BORSATTO, M.; FINATTO, R. A. Caracterização das escolas multisseriadas do Paraná. In: HAMMEL, A. C.; FERREIRA, E. M.; GEHRKE, M.; FINATTO, R. A. (Orgs.). Escolas multisseriadas do Paraná: um estudo a partir do Programa Escola da Terra. Curitiba: CRV. 2021. p. 61-74. Acesso em: 20 de maio de 2022. DOI: https://doi.org/10.24824/978655578879.2.
BRASIL, Portaria MEC nº 579, DE 2 DE JULHO DE 2013. Institui a Escola da Terra. GABINETE DO MINISTRO. DOU de 03/07/2013 (nº 126, Seção 1, pág. 11). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13476-port-579-472013&category_slug=junho-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 02 ago. 2022.
BRASIL. Programa Escola Ativa: Aspectos Legais. Brasília, DF: Ministério da Educação, FNDE, Secretaria de Educação Continuada, 2008.
CALDART, R. S.; HADICH, C.; TARDIN, J. M.; DAROS, D.; SAPELLI, M. L.; FREITAS, L. C.; KOLLING, E. J.; CERIOLI, P. R.; SILVA, N.; MARTINS, A. Inventário da realidade: guia metodológico para uso nas escolas do campo. 2016. Veranópolis, Rio Grande do Sul. [não publicado].
CALDART, R. S. A Agroecologia na Formação de Educadores. 2022. [não publicado].
CHRISTOFFOLI, P. I.; HAMMEL, A. C.; CAMPOS, A. S. M.; NATACHA, E. J. Guia da Cooperação na Escola. Laranjeiras do Sul: Ceagro. 2020.
CHRISTOFFOLI, P. I.; CAMPOS, A. S. M. Os programas desenvolvidos nas escolas multisseriadas do campo. In: HAMMEL, A. C.; FERREIRA, E. M.; GEHRKE, M.; FINATTO, R. A. (Orgs.). Escolas multisseriadas do Paraná: um estudo a partir do Programa Escola da Terra. Curitiba: CRV. 2021. p. 61-74. Acesso em: 02 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.24824/978655578879.2.
COLLARES, D.; XAVIER, N. R. V.; ALBUQUERQUE, P. P. Escola da Terra: a formação docente como espaço reflexivo na interdependência entre extensão, ensino e pesquisa. 2018. Disponível em: https://ebooks.pucrs.br/edipucrs/acessolivre/anais/cidu/assets/edicoes/2018/arquivos/213.pdf. Acesso em: 31 de jul. 2022.
FERNANDES, B. M. Entrando nos territórios do território. In: PAULINO, E. T.; FABRINI, J. E. (Orgs.). Campesinato e territórios em disputa. São Paulo: Expressão Popular, 2008, p. 273-301.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FRIGOTTO, G. Projeto Societário contra-hegemônico e educação do campo: desafios de conteúdo, método e forma. In: MUNARIM, A. et al. (Org.). Educação do campo: reflexões e perspectivas. Florianópolis: Insular, 2010.
HAMMEL, A. C.; GEHRKE, M. Programa Escola da Terra no Paraná: uma referência na política de formação continuada de professores no Paraná. Revista Brasileira de Educação do Campo. Tocantinópolis, v.7, p.01-21, 2022. Acesso em: 02 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13810.
HAMMEL, A.; GEHRKE, M.; VERDÉRIO, A. (Orgs.). Formação Continuada de educadores das escolas multisseriadas e escolas itinerantes do Paraná: a experiência do programa Escola da Terra. Tubarão/SC: Copiart, 2016.
HAMMEL, A. C.; CAMPOS, A.; XAVIER, L.; JANATA, N. E.; CHRISTOFFOLI, P.; GADELHA, R.; LOPES, T. (Orgs.). Agroecologia - Guia metodológico para educadores(as) das escolas do campo. Tubarão/SC: Copiart, 2019.
HURKO, M. C. L.; DARÉ, M. L. B.; ARRUDA, R. P. A Escola da Terra em Cândido de Abreu. In: HAMMEL, A; GEHRKE, M. VERDÉRIO, A. (Orgs.). Formação Continuada de educadores das escolas multisseriadas e escolas itinerantes do Paraná: a experiência do programa Escola da Terra. Tubarão/SC: Copiart, 2016, p. 279- 304.
MEDEIROS, R. M. Território, espaço de Identidade. In: SAQUET, M. A.; SPOSITO, E. S. (Orgs.). Territórios e territorialidades: teorias, processos e conflitos. São Paulo: Expressão Popular, 2009. p. 217-228.
PADILHA, A. M et al. A Escola da Terra nos acampamentos do MST: vivências, propostas e desafios no contexto das escolas itinerantes do Paraná. In: HAMMEL, A; GEHRKE, M. VERDÉRIO, A. (Orgs.). Formação Continuada de educadores das escolas multisseriadas e escolas itinerantes do Paraná: a experiência do programa Escola da Terra. Tubarão/SC: Copiart, 2016, p. 235-279.
RIBEIRO, A. et al. Inventário da Realidade: orientações e práticas pedagógicas. In: FARIAS, M. I.; FINATTO, R. A.; LEITE, V. J. (Orgs.). Inventário da Realidade e Cartografia Social: possibilidades metodológicas nas escolas do campo. Guarapuava: Apprehendere. 2022, p. 12-84. Acesso em: 02 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.55820/978.65.88217.46.7.
ROSSI, R.; VARGAS, I. A. Ideologia e Educação: Para a Crítica do Programa Agrinho. Revista NERA. Presidente Prudente, ano 20, nº.40, p. 206-224, 2017. Acesso em: 02 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.47946/rnera.v0i40.4919.
SOUZA, M. A. Educação e movimentos sociais do campo: a produção do conhecimento no período de 1987 a 2007. Curitiba: UFPR, 2010.
VERDÉRIO, A.; LEITE, V. J.; CAMPOS, J. C. Enlaces de memórias produzidos e sustentadores do Programa Escola da Terra Paraná. In: VERDÉRIO, A.; HAMMEl, A. C.; GEHRKE, M. (Orgs.). Formação continuada de professores das escolas multisseriadas e escolas itinerantes do Paraná. Tubarão/SC: Copiart, 2018. p. 53-82.
VERDÉRIO, A. A pesquisa em processos formativos de professores do campo: a Licenciatura em Educação do Campo na UNIOESTE (2010 - 2014). 2018. 362 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.