The relationship of rural school teachers with the Escola da Terra Program in the context of educational management in the municipality of Dianópolis – Tocantins

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n1a2023-67493

Keywords:

Country School, Educational management, Role of teachers in Rural Education, Earth School Program

Abstract

Brazilian education is like a pyramid, it has its construction and. structural designation, and can be understood as a construction of systemic ideas. This time, the operationalization is constituted in the figure of the educational manager. In this aspect, the study proposes a deeper dialogue about school management, contextualizing the relationship between rural school teachers and the management of municipal education. It is intended to examine an aspect that characterizes the teaching model put in place for rural schools, as well as the manager's relationship with the teachers who work in rural schools. Thus, this article has a descriptive nature of information with a report on the training of teachers at Escola da Terra in 2018 in the municipality of Dianópolis-TO. The discipline Legislation of Rural Education raises several questions regarding the theme in depth in this study. In this sense, it is proposed to establish some considerations of the relations of the Teachers of the Rural Schools with the Escola da Terra Program, placing our focus on management. educational management. As a result, the demands that appear through the work carried out with the course participants. Thus, with the collected data, it was possible to analyze through the texts written by the groups.

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Author Biographies

Daniel Barbosa dos Santos, Universidade Federal do Tocantins - Brasil

Mestrando Profissional em Educação pela Universidade Federal do Tocantins/Campus de Palmas e membro do Fórum Estadual de Educação do Campo do Tocantins, Palmas, Tocantins, Brasil.

Roberto Francisco de Carvalho, Universidade Federal do Tocantins - Brasil

PhD em Políticas Públicas e Formação Humana (Universidade Estadual do Rio de Janeiro). Doutor e mestre em Educação pela Universidade Federal de Goiás. Professor Associado da Universidade Federal do Tocantins (UFT) /Campus de Palmas, cursos de Filosofia e Teatro. Membro do corpo docente do Mestrado Profissional em Educação da UFT (PPPGE). Participa, como membro, da Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) e da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED). Compõe o quadro de formadores da Rede Colaboração Tocantins (RCT). É pesquisador na área de Sociedade, Política e Gestão Educacional e Currículo, vinculado ao: Grupo de Estudo e Pesquisa Práxis Socioeducativa e Cultural; ao Núcleo de Pesquisa em Educação, Desigualdade Social e Políticas Públicas (NEPED); e à Rede Universitas/Br, Palmas, Tocantins, Brasil.

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Published

2022-12-02

How to Cite

SANTOS, D. B. dos; CARVALHO, R. F. de. The relationship of rural school teachers with the Escola da Terra Program in the context of educational management in the municipality of Dianópolis – Tocantins . Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 80–94, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67493. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67493. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - POLÍTICA PÚBLICA EM CONTEXTO PANDÊMICO EM ESCOLAS RURAIS: O PROGRAMA ESCOLA DA TERRA COMO AFIRMAÇÃO DO DIREITO À EDUCAÇÃO