Earth School Action based on Historical-Critical Pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n1a2023-67491

Keywords:

Teacher Training, Earth School, Critical Historical Pedagogy

Abstract

The problem is teacher training through PRONACAMPO - National Rural Education Program - Escola da Terra Action, developed at the Federal University of Bahia, through the Specialization Course in Critical Historical Pedagogy. The problem concerns the legal contribution of PRONACAMPO and its unfolding as a continuing education course for teachers. We present a critical proposal that overcomes Marxist teacher training for rural schools as an objective. The methodology was based on document analysis and dense description of the overcoming critical proposal implemented. The results allow us to affirm that the university, exercising university autonomy, is able to imprint on the continuing education of teachers, fundamentals of critical historical pedagogical theory, contributing to the theoretical elevation in the training of teachers for rural schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Elisete Santos, Universidade Federal da Bahia – Brasil

Mestrado em Educação.

Marize Souza Carvalho, Universidade Federal da Bahia – Brasil

Doutorado em Educação. Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil.

Celi Nelza Zulke Taffarel, Universidade Federal de Alagoas/Universidade Federal da Bahia - Brasil

Pós-Doutorado em Educação. Universidade Federal de Alagoas, Arapiraca, Sergipe, Alagoas, Brasil/Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil.

References

ANFOPE. Editorial XIX, Encontro Nacional da ANFOPE, Diretoria Eleita para Gestão 2018-2020, Plano de Lutas da ANFOPE, Posição da Diretoria da ANFOPE sobre as eleições, Implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores, Agenda 2018/Anfope em 2019.

ANFOPE. Boletim n.1 Ano – 2018. Disponível em: https://www.anfope.org.br/wp-content/uploads/2018/10/BOLETIM-ANFOPE-n1_2018.pdf. Acesso em: 04 mai. 2021.

ARROYO, M. Por um tratamento público da educação do campo. In MOLINA, Mônica C.: JESUS, Sonia Meire S. Azevedo. (Orgs.). Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo, nº 5. Brasília, DF. Articulação Nacional Por uma Educação do Campo, 2004. Coleção Por uma Educação do Campo.

BRANDÃO, C. R. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 2007.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 1988.

BRASIL. MEC. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: DOU, de 23 de/12/1996.

BRASIL. Plano Nacional de Educação (PNE). Lei Federal n.º 10.172, de 9/01/2001. Brasília: MEC, 2001.

BRASIL. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Ministério da Educação. Escola Ativa: projeto base. Brasília: SECAD/MEC, 2008.

BRASIL. Decreto 7.352 de 4 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA. República Federativa do Brasil. Poder Executivo, Brasília, 2010.

BRASIL/MEC/SECADI. Manual da Escola da Terra. Ministério da Educação/Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão/Diretoria de Políticas de Educação do Campo, Indígena e para as Relações Étnico-raciais/Coordenação Geral de Políticas de Educação do Campo. Brasil: DF, 2014.

BRASIL. PNE - Plano Nacional de Educação 2014-2024: Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. – Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014.

BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 1 de julho de 2015. Brasília, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 15 abr. 2020.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Resolução CNE/CP n. 02/2015, de 1º de julho de 2015. Brasília, Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, seção 1, n. 124, p. 8-12, 02 de julho de 2015.

BRASIL. Parecer da Resolução CNE/CP n. 2, de 1 de julho de 2015. Brasília, 2015.

BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Brasília, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 15 fev. 2021.

BRASÍLIA. Manifesto da Ação Escola da Terra em Defesa da Educação Pública: Coletivo da Ação Escola da Terra – PRONACAMPO- Brasília, 27 de outubro de 2016.

BRASÍLIA. Políticas de Formação e Valorização dos Profissionais da Educação: PNE, Sistema Nacional na CONAE/2014 e fóruns permanentes de apoio à formação docente. Documento Final do XVI Encontro Nacional da Anfope – Brasília, 25 a 27 de novembro de 2012.

D'AGOSTINI, A.; TAFFAREL, C. N. Z.; SANTOS JÚNIOR, C. L. Escola Ativa. In: CALDART, R; PEREIRA, I; ALENTEJANO, P; FRIGOTTO, G (Org.). Dicionário da Educação do Campo. São Paulo: Expressão Popular, 2012. P. 313-324.

DOURADO, L., D.; TUTTMAN, M. T.. Formação do magistério da Educação Básica nas universidades brasileiras: institucionalização e materialização da Resolução CNE CP Nº 2/2015, ANFOPE. Disponível em: http://costalima.ufrrj.br/index.php/FORMOV/issue/view/117. Acesso em: 20 out. 2022.

FREITAS; L. C. A reforma Empresarial da Educação: Nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

MARCON, T. Políticas de educação do campo: avanços e desafios. Práxis Educativa, v. 7, n. 1, p. 85-105, 29 jun. 2012. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=89423377006. Acesso em: 10 fev. 2022.

MESZAROS; I. Para Além do Capital. São Paulo, Boitempo, 2000.

MOLINA, M. C.; JESUS, S. M. S. Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo. Brasília, DF: Articulação Nacional "Por Uma Educação do Campo, 2010.

MOLINA, M. C.; ANTUNES-ROCHA, M. I. Educação do campo: história, práticas e desafios no âmbito das políticas de formação de educadores – reflexões sobre O PRONERA e o PROCAMPO, Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.22, n.2, p.220-253, jul./dez.2014.

MOLINA, M. C.: FERNANDES B., M., O Campo da Educação do Campo, In: MOLINA, Mônica C.: JESUS, S. M. S. (Orgs.). Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo. nº 5. Brasília, DF. Articulação Nacional Por uma Educação do Campo, 2004. Coleção Por uma Educação do Campo.

MOLINA, M. C. A Constitucionalidade e a Justicibilidade do Direito à Educação dos Povos do Campo. In: FERNANDES, B. M.; SANTOS, C. A. dos (Org.). Por uma educação do Campo: campo – Políticas públicas – educação. Brasília: INCRA; MDA, 2008.

SANTOS, C. A. O PRONERA e as Políticas Públicas de Educação do Campo – Uma reflexão em perspectiva para subsidiar o futuro. IN: SANTOS, C. A; MOLINA, M. C.; JESUS, S. M. (Orgs.). Memória e História do PRONERA: Contribuições do Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária para a Educação do Campo. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2011.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 42ª. Ed. Revista. Campinas: Autores Associados, 2012.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 10. ed. Campinas-SP: Autores Associados, 2013.

SAVIANI, D. Conferência crise estrutural, conjuntura nacional, coronavirus e educação – o desmonte da educação nacional, Revista Exitus, Santarém/PA, Vol. 10, p. 01-25, e020063, 2020.

TAFFAREL, C. N. Z.; SANTOS JÚNIOR, C. L. Pedagogia Histórico-Crítica e Formação de Docentes para a Escola do Campo, Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 2, p. 429-452, abr./jun. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623653917. Acesso em: 15 mar. 2022.

TAFFAREL, C. N. Z., CARVALHO, M. S., A extinção da SECADI: um golpe fatal nas conquistas no campo da educação, Cadernos GPOSSHE On-line, Fortaleza, v. 2, n. 1, 2019.

TAFFAREL, C. N. Z. (2012). Marxismo e educação: Contribuição ao debate sobre a teoria educacional e a transição. Revista HISTEDBR On-Line, 11(41e), 257-270. Disponível em: https://doi.org/10.20396/rho.v11i41e.8639908. Acesso em: 20 out. 2022.

Published

2022-12-02

How to Cite

SANTOS, E.; CARVALHO, M. S.; TAFFAREL, C. N. Z. Earth School Action based on Historical-Critical Pedagogy. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 38–55, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67491. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67491. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - POLÍTICA PÚBLICA EM CONTEXTO PANDÊMICO EM ESCOLAS RURAIS: O PROGRAMA ESCOLA DA TERRA COMO AFIRMAÇÃO DO DIREITO À EDUCAÇÃO