The democratization of management within a municipal public school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n1a2023-66898

Keywords:

Public education, School management, Democratization of public schools

Abstract

This paper discusses democratic management in daily school life. Among its research questions: does the construction of the democratization of school management favour the transformation of the social reality? The study is intended to analyze the process of democratization of public-school management. The methodology is based on the perspective of historical and dialectical materialism, through which it is possible to describe and analyze the concrete reality of educational phenomena. Questionnaires have been used and applied to pedagogical coordinators, a school principal, and a teachers’ representative in the School Board of a municipal public institution. Results show that the process of democratization of school management, which has been observed in school, is insufficient to promote the strengthening of the community for the construction of a school that identifies itself with the interests of the popular classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Raimundo Sousa, Universidade Federal do Pará - Brasil

Pós-doutor em Educação (ULisboa). Professor Adjunto na Universidade Federal do Pará, Altamira, Pará, Brasil.

Luiz Miguel Galvão Queiroz, Universidade do Estado do Pará - Brasil

Doutorado em Educação (UFPA). Professor na Universidade do Estado do Pará, Belém, Pará, Brasil.

Anderson Madson Oliveira Maia , Universidade do Estado do Pará - Brasil

Mestrado em Educação (UEPA). Professor Auxiliar III na Universidade do Estado do Pará, Belém, Pará, Brasil.

Rafael da Silva Queiroz, Secretaria de Estado de Educação do Pará - Brasil

Mestrado em Letras (IFPA). Docente na Secretaria de Estado de Educação, Belém, Pará, Brasil.

References

BANCO MUNDIAL. Aprendizagem para todos – investir nos conhecimentos e competências das pessoas para promover o desenvolvimento. 2020. Disponível em: https://documents1.worldbank.org/curated/en/461751468336853263/pdf/644870WP00PORT00Box0361538B0PUBLIC0.pdf . Acesso em: 10 abr. 2022.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BRASIL. Constituição Federal de 1988. Ministério da Justiça. Brasília, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 10 ago. 2022.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases Lei n.º 9394/96. Ministério da Educação. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 08 jun. 2022.

CAMPOS, C. J. G. Método de análise de conteúdo: ferramenta para a análise de dados qualitativos no campo da saúde. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 5, n. 57, p. 611-614, out. 2004. Bimestral. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/wBbjs9fZBDrM3c3x4bDd3rc/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 jun. 2022.

CAMPOS, V. F. TQC. Controle da Qualidade Total no Estilo japonês. Nova Lima: Editora Falcon, 2014.

CORREA, P. S. de A. Aspectos polêmicos envolvendo o instituto das eleições diretas nas escolas públicas. Belém: ANPAE, 2017. Disponível em: https://www.seminariosregionaisanpae.net.br/numero4/1comunicacao/Capitulo1/PauloSergioCorreaE1C.pdf. Acesso em: 10 maio 2022.

DOURADO, L. F.; SIQUEIRA, R. M.. Trabalho e Formação de Professores/as: retrocessos e perdas em tempos de pandemia. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 14, n. 30, p. 842-857, dez. 2020. Quadrimestral. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1211/pdf. Acesso em: 15 abr. 2022. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v14i30.1211.

DOURADO, L. F. Políticas e Gestão da Educação Básica no Brasil: limites e perspectivas. Cedes, Campinas-SP, v. 28, n. 100, p. 921-946, out. 2007. Trimestral. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/w6QjW7pMDpzLrfRD5ZRkMWr/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 10 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302007000300014.

DOURADO, L. F. Diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial e continuada dos profissionais do magistério da educação básica: concepções e desafios. Educação & Sociedade, Campinas-SP, v. 36, n. 131, p. 299-324, jun. 2015. Trimestral. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/hBsH9krxptsF3Fzc8vSLDzr/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302015151909.

FOUCAULT, M. Sécurité, territoire, population: cours au Collège de France (1977-1978). Paris: Gallimard/Seuil, 2004. DOI: https://doi.org/10.7202/014590ar.

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. As teorias da educação no labirinto do Capital. São Paulo: Boitempo, 2016.

GARCIA, M. L. S. Implicações do terceiro setor no debate da gestão democrática: um estudo a partir do programa “amigos da escola”. 2009. 126 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação, Ppged/Iced/Ufpa, Universidade Federal do Pará, Belém, 2009. Disponível em: http://ppgedufpa.com.br/bv/arquivos/File/dissertacoes2009/dissertacaomauriciogarcia2007.PDF. Acesso em: 16 jul. 2022.

KOSIK, K. A Dialética do Concreto. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2007.

LIMA, L. C. Organização escolar e democracia radical. Paulo Freire e a governação democrática da escola pública. São Paulo: Cortez/Instituto Paulo Freire, 2009.

MONTAÑO, C. O canto da sereia: crítica à ideologia e aos projetos do terceiro setor. São Paulo: Cortez, 2014.

OLIVEIRA, J. F. de; DOURADO, L. F. A qualidade da educação: perspectivas e desafios. Cedes, Campinas-SP, v. 29, n. 78, p. 1-15, ago. 2009. Quadrimestral. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/Ks9m5K5Z4Pc5Qy5HRVgssjg/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 15 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-32622009000200004.

OLIVEIRA, J. F. de; FONSECA, M. A Educação em tempos de mudanças: reforma do Estado e educação gerenciada. Impulso, Piracicaba, v. 16, n. 40, p. 55-66, 03 out. 2005. Quadrimestral. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/bitstream/ri/12850/5/Artigo%20-%20%20Jo%C3%A3o%20Ferreira%20de%20Oliveira%20-%202005.pdf. Acesso em: 10 jun. 2022.

PADILHA, P. R. Planejamento dialógico. Como construir o projeto político pedagógico da escola. São Paulo: Cortez/Instituto Paulo Freire. 2000.

PARO, V. H. Gestão democrática da escola pública. São Paulo, Ática, 2001.

SANTOS, T. F. A. M. O gestor escolar público como um preposto do Estado: escola pública. Beau Bassin, Mauritius: Novas Edições Acadêmicas, 2017.

SANTOS, T. F. A. M. Diálogos sobre a educação básica. Curitiba: Editora CRV, 2018. DOI: https://doi.org/10.24824/978854442099.7.

SARTORI, G. A teoria democrática revisitada. Trad. Dinah de A. Azevedo. São Paulo: Ática, 1994.

SAVIANI, D. Escola e Democracia. São Paulo: Autores Associados, 2015.

SOUSA, R. Gestão educacional e o planejamento das ações governamentais. Jundiaí/SP: Paco Editorial, 2017.

SOUSA, R.; SANTOS, T. F. A. M. Plano de Ações Articuladas: análise da democratização da gestão educacional em altamira-pa. Educação e Políticas em Debate, Uberlândia-MG, p. 95-109, jul. 2016. Quadrimestral. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/44575/23614. Acesso em: 10 jul. 2022.

WEBER, M. Ensaios de Sociologia. Ed. Guanabara: Rio de Janeiro, 2010.

Published

2022-12-02

How to Cite

SOUSA, R.; QUEIROZ, L. M. G.; MAIA , A. M. O.; QUEIROZ, R. da S. The democratization of management within a municipal public school. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 496–513, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v12n1a2023-66898. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66898. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

DEMANDA CONTÍNUA