Migration to public education: an analysis of the right to education in Paraná in times of Covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v11n3a2022-65291

Keywords:

COVID-19, Pandemic, Right to education, Public education

Abstract

The advent of the Covid-19 pandemic brought a huge social and economic crisis, resulting from the measures to control the spread of the virus. In Brazil, the right to education provided for in the Constitution was significantly impaired with the migration of students from the private to the public educational system. The objective of this study is to analyze school census data to evaluate such migration. In order to accomplish the objective, this paper resorts to a quantitative and qualitative analysis, with data obtained from the INEP survey in the state of Paraná from the years 2017 thru 2020, as well as bibliographic and documentary research on the subject. The importance of public education was first identified in the 1824 Constitution and perfected in the Magna Carta of 1988. The study identified a slight increase in applications for public education in the State of Parana in the year 2020, interrupting a downward trend recorded since 2017. It is recommended that the study is deepened to verify the school dropout resulting from the Covid-19 pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BARROS, C. P. da S. Direito à educação e raça: breves considerações sobre os reflexos do racismo estrutural nas instituições de ensino do Estado do Paraná. 2020. Monografia. Universidade Federal do Paraná.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 01 jul.2022.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Emenda Constitucional n° 59, de 11 de novembro de 2009. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 12 nov. 2009c. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc59.htm. Acesso em: 01 jul. 2022.

CAVALIERE, A. M. Tempo de escola e qualidade na educação pública. Educação & Sociedade, v. 28, p. 1015-1035, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/VMNgFmGk5vW4dyYZ7796WzH/abstract/?lang=pt. Acesso em: 01 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302007000300018.

CRISTALDO, Heloísa. Censo Escolar 2020 aponta redução de matrículas no ensino básico. Agência Brasil, Brasília, 29 de janeiro de 2021. Disponível em:

https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2021-01/censo-escolar-2020-aponta-reducao-de-matriculas-no-ensino-basico. Acesso em: 01 mar. 2022.

DE FIGUEIREDO SOUZA, E. M.; FERREIRA, L. G. A matrícula como direito do estudante na pandemia da COVID-19. Práxis Educacional, v. 17, n. 44, p. 1-21, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8029. Acesso em: 01 jul.2022. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.8029.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Coordenado pela Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e pelo Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. – Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

IBGE. Paraná. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pr/panorama. Acesso em: mar. 2022.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Consulta Matrícula. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/inep-data/consulta-matricula. Acesso em: 01 dez. 2021.

PARANÁ. Paraná Turismo: história do Paraná. Disponível em: https://www.paranaturismo.pr.gov.br/Turista/Pagina/Historia-do-Parana#:~:text=O%20primitivo%20homem%20paranaense%20pertencia,contato%20como%20o%20homem%20branco. Acesso em: mar. 2022.

SAVIANI, D. Vicissitudes e perspectivas do direito à educação no Brasil: abordagem histórica e situação atual. Educação e Sociedade, v. 34, p. 743-760, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/BcRszVFxGBKxVgGd4LWz4Mg/abstract/?lang=pt. Acesso: 01 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302013000300006.

SENADO FEDERAL. Pandemia acentua o déficit educacional e exige ações do Poder Público. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/infomaterias/2021/07/pandemia-acentua-deficit-educacional-e-exige-acoes-do-poder-publico. Acesso em: mar. 2022.

SENRA, V. B. C.; DA SILVA, M. S. A educação frente à pandemia de COVID-19: atual conjuntura, limites e consequências. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 12, p. 101771-101785, 2020. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/22114. Acesso em: 01 jul.2022. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n12-608.

TEIXEIRA, M. C. O direito à educação nas Constituições brasileiras. Revista do Curso de Direito, v. 5, n. 5, p. 146-168, 2008. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/RFD/article/view/464. Acesso em: 01 jul.2022. DOI: https://doi.org/10.15603/2176-1094/rcd.v5n5p146-168.

Published

2022-07-13

How to Cite

PILARSKI, M. M.; MYSZCZUK, A. P.; PEREIRA, V. H.; CARVALHO, H. A. de. Migration to public education: an analysis of the right to education in Paraná in times of Covid-19. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 11, n. 3, p. 944–958, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v11n3a2022-65291. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65291. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIER - POLÍTICAS PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO EM TEMPOS DE CRISE DO CAPITALISMO GLOBAL