Budget cuts in education: a threat to the expansion and consolidation of the Federal Network of Professional and Technological Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v11n2a2022-64816

Keywords:

Budget cuts, Educational duality, Professinal education

Abstract

The following article analyzes the effects of budget cuts in education for the expansion and consolidation of the Federal Network of Professional and Technological Education, bringing a discussion of the setbacks that emerge from the neoliberal agenda implemented in recent years. The study was carried out through a bibliographic review and document analysis of secondary data from the public budget for the institutions that make up the Federal Network, in addition to the news that approaches the subject. A rupture could be evidenced in the consolidation of the policies for professional education implemented until then, and the cuts made are cause for concern, since the “product” of these institutions will be responsible for the continuity of the social machinery.

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Author Biographies

Ana Lúcia Silvestre, Universidade do Vale do Sapucaí - Brasil

Doutoranda em Educação, Conhecimento e Sociedade. Mestra em Políticas Públicas para Educação Profissional. Universidade do Vale do Sapucaí, Pouso Alegre, Minas Gerais, Brasil.

Fábio Geraldo de Ávila, Universidade do Vale do Sapucaí - Brasil

Doutorando em Educação, Conhecimento e Sociedade. Mestre em Bioética. Universidade do Vale do Sapucaí, Pouso Alegre, Minas Gerais, Brasil.

Flávio Oliveira Santos, Universidade Federal de Lavras - Brasil

Licenciado em Ciências Biológicas. Universidade Federal de Lavras, Lavras, Minas Gerais, Brasil.

Camila Claudiano Quina Pereira, Universidade do Vale do Sapucaí - Brasil

Doutora em Psicologia Social. Universidade do Vale do Sapucaí, Pouso Alegre, Minas Gerais, Brasil.

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Published

2022-04-12

How to Cite

SILVESTRE, A. L.; ÁVILA, F. G. de; SANTOS, F. O.; PEREIRA, C. C. Q. Budget cuts in education: a threat to the expansion and consolidation of the Federal Network of Professional and Technological Education. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 669–687, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v11n2a2022-64816. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64816. Acesso em: 23 dec. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - ESTADO NEOLIBERAL E RETROCESSOS DEMOCRÁTICOS NAS POLÍTICAS PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO