Literacy at the ‘Right Age’ that is the question: perspectives on PNAIC within the context of the Brazilian education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n2a2023-64738

Keywords:

Literacy, Innovation, PNAIC

Abstract

This article aims to critically analyze literacy at the right age presented in the PNAIC [National Pact for Literacy at the Right Age]. To this end, the methodology is based on bibliographic research with a qualitative approach that contributes to the discussion of dichotomies from the perspectives of literacy, innovation and PNAIC. In summary, despite this pact being presented as an innovation proposal that tends to provide quality education, in fact, we infer that in a way it reinforced social inequalities in the educational field when, above all, it distances the spaces-time from the process of literacy-literacy in in relation to the diverse and plural Brazilian realities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Janaina Karla Pereira da Silva Rodrigues Firmino, Universidade Federal de Catalão - Brasil

Mestra em Educação. Universidade Federal de Catalão, Catalão, Goiás, Brasil.

Eloane Aparecida Rodrigues Carvalho, Instituto Federal Goiano - Brasil

Mestra em Ciências Sociais e Humanidades. Secretaria Estadual de Educação, Catalão, Goiás, Brasil.

Maria Célia Borges, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Doutora em Educação. Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

References

BRASIL. Plano Nacional de Educação. 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/L10172.pdf. Acesso em: 20 jan. 2022.

BRASIL. Decreto nº 6.094, de 24 de abril de 2007. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6094.htm. Acesso em: 13 dez. 2021.

BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Formação do professor alfabetizador: caderno de apresentação. Brasília: MEC, 2012. Disponível em: http://www.serdigital.com.br/gerenciador/clientes/ceel/material/110.pdf. Acesso em: 05 jan. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº. 867, de 04 de julho de 2012. Institui o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa e as ações do Pacto e define suas diretrizes gerais. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 129, p. 22, 05 jul. 2012. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/provinha_brasil/legislacao/2013/portaria_n867_4julho2012_provinha_brasil.pdf. Acesso em: 12 jan. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Prestação de contas ordinária anual relatório de gestão consolidado do exercício 2015. Brasília, DF, 2016. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/marco-2017-pdf/61491-relatorio-gestao-exercicio-2015-se-pdf/file. Acesso em: 02 fev. 2022.

CARBONELL, J. A aventura de inovar: a mudança na escola. Porto Alegre: Artmed, 2002.

CARVALHO, M. B. de. A inovação tecnológica em educação e saúde: um caminho promissor. Disponível em: https://www.telessaude.uerj.br/resource/goldbook/pdf/41.pdf. Acesso em: 20 jan. 2022.

COSTA, M. da L. V. F. A promoção da inovação e mudança nas escolas de 1º ciclo em agrupamento, no Coelho de Lourdes. Dissertação de Mestrado, 2008. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/61417653.pdf .Acesso em: 08 jan. 2022.

DEMO, P. Educação, Avaliação Qualitativa e Inovação. Brasília: INEP, 2012.

FERRETTI, C. J. A inovação na perspectiva pedagógica. In: GARCIA, Walter E. Inovação Educacional no Brasil: problemas e perspectivas. São Paulo. Cortez/Autores Associados, p. 55 a 82, 1980.

FORAGI, C. V. Pacto Nacional de Alfabetização na Idade Certa: o que dizem as professoras? 20 f. Especialização (Alfabetização e Letramento nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental) – Faculdade de Educação, UFRGS, Porto Alegre, 2013.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1987.

INOVAÇÃO. Dicionário online Priberam da Língua Portuguesa, 25 de jan. de 2022. Disponível em: https://dicionario.priberam.org/inova%C3%A7%C3%A3o. Acesso em: 25 jan. 2022.

KLEIMAN, A. O conceito de letramento e suas implicações para a alfabetização. Projeto Temático Letramento do Professor. 2007.

MORAN, J. Inovação Pedagógica. In. Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância - Daniel Mill (Org.). Campinas, SP: Papirus, 2018. p. 354-357.

PNAIC. 21 de jun. de 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11268-gt-capitais-pnaic-apresentacao-21062012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 08 dez. 2021.

ROGERS, E. M., Diffusion of innovations, Rev. ed. of: Communication of innovations. 2nd ed. The American Center Library. 1971. Disponível em: https://teddykw2.files.wordpress.com/2012/07/everett-m-rogers-diffusion-of-innovations.pdf. Acesso em: 25 jan. 2022.

SAVIANI, D. A filosofia da educação e o problema da inovação em educação. In: GARCIA, Walter E. Inovação Educacional no Brasil: problemas e perspectivas. São Paulo. Cortez/Autores Associados, p. 15 a 29, 1980.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. São Paulo: Autêntica, 1999.

SOARES, M. Linguagem e escola: uma perspectiva social. São Paulo: Contexto, 2017.

STREET, B. Letramentos Sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola, 2014.

TFOUNI, L. V. et al. Letramento e alfabetização e o cotidiano: vozes dispersas, caminhos alternativos. Calidoscópio. Vol. 16, n. 1, p. 16-24, jan./abr. 2018. Disponível em: file:///C:/Users/DELL/Downloads/editor,+ART02_Tfouni.pdf. Acesso em: 11 nov. 2021.

VIÉDES, S. C. A. Políticas públicas em alfabetização: o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa no município de Anastácio - MS. 2015. 148 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) — Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2015.

WANDERLEY, L. E. W. Parâmetros sociológicos da inovação. In: GARCIA, Walter E. Inovação Educacional no Brasil: problemas e perspectivas. São Paulo. Cortez/Autores Associados, p. 30 a 54, 1980.

XAVIER, R. S. DE S. F. e BARTHOLO, T. L. Os impactos do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: uma revisão sistemática. Educação em Revista [online]. 2019, v. 35. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/fqm4pxxNrSCZKnTXtcfLKcd/?lang=pt. Acesso em: 05 jan. 2022.

ZABALZA, A. Miguel; CARDEIRIÑA, Ainoha Zabalza. Innovación y cambio en las instituiciones educativas. Rosário/Argentina: Homo Sapiens Ediciones. 2014.

Published

2023-05-18

How to Cite

FIRMINO, J. K. P. da S. R.; CARVALHO, E. A. R.; BORGES, M. C. Literacy at the ‘Right Age’ that is the question: perspectives on PNAIC within the context of the Brazilian education. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 835–848, 2023. DOI: 10.14393/REPOD-v12n2a2023-64738. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64738. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

CONTINUOUS DEMAND