Afro-descendant graduates from the Vacancy System of the Stat University of Montes Claros: an analysis of the educational and professional trajectory

Authors

  • Mônica Nogueira Camargo Universidade Estadual de Montes Claros - Brasil https://orcid.org/0000-0002-3873-4128
  • Maria Helena de Souza Ide Universidade Estadual de Montes Claros - Brasil
  • Maria Railma Alves Universidade Estadual de Montes Claros - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v11n1a2022-63931

Keywords:

Affirmative Actions, Racism, Graduates, Vacancy Reservation System

Abstract

This paper aims to analyze the educational and professional trajectory of graduates of the Afro-descendant category at the State University of Montes Claros. This research was based on the following question: What educational and professional trajectories have the graduates of the system of reservation of places for needy Afro-descendants followed after completing their graduation? Through the methodology of qualitative and quantitative approach, 45 questionnaires were applied to graduates from different areas of training, in order for them to report their experiences as black students and undergraduate quota students. In the qualitative approach, a bibliographic review and documental research were used. The results show that higher education has increased their knowledge baggage, increased these people's income and prepared them for the job market.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mônica Nogueira Camargo, Universidade Estadual de Montes Claros - Brasil

Mestre - Universidade Estadual de Montes Claros – Unimontes (Técnico Administrativo).

Maria Helena de Souza Ide, Universidade Estadual de Montes Claros - Brasil

Doutora - Universidade Estadual de Montes Claros – Unimontes (professora aposentada).

Maria Railma Alves, Universidade Estadual de Montes Claros - Brasil

Doutora - Universidade Estadual de Montes Claros – Unimontes (Professora).

References

CAMARGO, Mônica Nogueira. A trajetória educacional e profissional dos egressos do Sistema de Cotas para Afrodescendentes. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes, Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Social/PPGDS, 2018.

GOMES, Joaquim Barbosa. O debate constitucional sobre as ações afirmativas. Ações afirmativas: políticas públicas contra as desigualdades raciais. Rio de Janeiro: DP&A, p. 15-58, 2003. Disponível em: http://egov.ufsc.br/portal/sites/default/files/anexos/21672-21673-1-PB.pdf. Acesso em: 11 fev. 2017.

GUIMARÃES, Antônio Sérgio Alfredo. Acesso de negros às universidades públicas. Cadernos de Pesquisa, n. 118, p. 247-268, 2013. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/viewFile/535/537. Acesso em: 10 out. 2016.

GUIMARÃES, Antônio Sérgio Alfredo. Cor e raça. Raça: novas perspectivas. In PINHO, Osmundo Araújo; SANSONE, Lívio. Raças: novas perspectivas antropológicas. SciELO-EDUFBA, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/8749/1/_RAC%CC%A7A_2ed_RI.pdf_.pdf. Acesso em: 19 mar. 2017.

GUIMARÃES, Antônio Sérgio Alfredo. Sistema de cotas para negros amplia debate sobre racismo. 2003. Disponível em: http://www.comciencia.br/reportagens/negros/06.shtml. Acesso em: 1º jun. 2016.

HASENBALG, Carlos. Discriminação e desigualdades raciais no Brasil. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

MARTINS, Gilberto de Andrade; THEÓPHILO, Carlos Renato. Metodologia da investigação científica. São Paulo: Atlas, p. 143-164, 2009.

RELATÓRIO DURBAN (2001). Conferência Mundial contra racismo, discriminação racial, xenofobia e intolerância correlata – Relatório, Durban, 31 de agosto a 8 de setembro de 2001. Disponível em: http://www.comitepaz.org.br/Durban_3.htm. Acesso em: 10 mai. 2017.

SANTOS, Augusto dos Sales. Movimentos Negros, Educação e Ações Afirmativas. Tese apresentada ao Departamento de Sociologia da Universidade de Brasília/UnB). Brasília, junho de 2007.

VINUTO, J. A Amostragem em Bola de Neve na Pesquisa Qualitativa: um Debate em Aberto. Temáticas, Campinas, 2004, p. 203-220.

Published

2022-03-01

How to Cite

CAMARGO, M. N.; IDE, M. H. de S.; ALVES, M. R. . Afro-descendant graduates from the Vacancy System of the Stat University of Montes Claros: an analysis of the educational and professional trajectory. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 272–291, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v11n1a2022-63931. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63931. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - POLÍTICA DE AÇÕES AFIRMATIVAS EM INSTITUIÇÕES DO ENSINO SUPERIOR (IES): EM DEBATE O ACESSO E A EQUIDADE