Quotas for refugees in federal universities of Bahia: an analysis on their effectiveness and relationship with human rights

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v11n1a2022-63810

Keywords:

Refugees, University, Public Policies, Human Rights, Social inclusion

Abstract

The present work has as its theme the reception of refugees in Brazil through the quota system in universities. The main objective is to present two innovative experiences of federal universities that deal with affirmative action for the reception of refugees, focusing on the education and social insertion of those people. The methodology used is composed by a qualitative approach. The methodological procedure is based on literature review and analysis of normative documentation. This is an interdisciplinary academic production that transits through the fields of Law and Education. It was possible to conclude that the university has a relevant social role and, therefore, it can, through affirmative actions, contribute to the dignified reception of refugees in Brazil.

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Author Biographies

Natalia Coimbra de Sá, Universidade do Estado da Bahia - Brasil

Doutora pelo Programa Multidisciplinar de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade da Universidade Federal da Bahia - UFBA. Professora Adjunta no Departamento de Ciências Humanas (DCH – I) da Universidade do Estado da Bahia - UNEB, Salvador, Bahia, Brasil.

Joelma Boaventura da Silva, Universidade do Estado da Bahia - Brasil

Mestra em Educação pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Professora Assistente da Universidade do Estado da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil.

Luan Victor de Souza Bispo, Universidade de São Paulo - Brasil

Graduando em Direito pela Universidade de São Paulo - USP (Faculdade de Direito de Ribeirão Preto – FDRP/USP). Universidade de São Paulo - USP, Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil.

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Published

2022-03-01

How to Cite

SÁ, N. C. de; SILVA, J. B. da .; BISPO, L. V. de S. . Quotas for refugees in federal universities of Bahia: an analysis on their effectiveness and relationship with human rights. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 233–252, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v11n1a2022-63810. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63810. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - POLÍTICA DE AÇÕES AFIRMATIVAS EM INSTITUIÇÕES DO ENSINO SUPERIOR (IES): EM DEBATE O ACESSO E A EQUIDADE