Acts of Reading in Literacy
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n2a2021-62478Keywords:
Literacy, Reading, Reading strategyAbstract
This publication derives from the doctoral thesis. The article analyzes the act of reading in literacy and specifically presents one of the strategies developed, entitled Read to find. The intervention research process was developed with a class of six-year-old children, in an application college of a Federal University during the 2016 academic year. The research aimed to investigate how children's involvement with reading occurs when the act of reading is part of an essential activity for the child, such as playing. The results confirmed the hypothesis that the learning of reading happens satisfactorily when the teacher is able to create in the child the need to read the proposed texts.
Downloads
Metrics
References
ARENA, D. B. Leitura no espaço da biblioteca do espaço escolar. In: SOUZA, R. J. de (Org.). Biblioteca escolar e práticas educativas: o mediador em formação. Campinas: Mercado de Letras, 2009. p. 157 – 185.
BAJARD, É. Da escuta de textos à leitura. São Paulo: Cortez, 2007.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 1. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BAKHTIN, M.; VOLOCHÍNOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Michel Lahud e Yara F. Vieira. 16. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.
BAKHTIN, M.; VOLOCHÍNOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina V. Américo. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 2017.
JOLIBERT, J. Formando crianças leitoras. Trad. Bruno C. Magne. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
JOLIBERT, J.; JACOB, J. Além dos muros da escola: a escrita como ponte entre os alunos e comunidade. Tradução Ana Maria Netto Machado. Porto Alegre: Artmed, 2006.
MELLO, S. A. A Apropriação da Escrita como Instrumento Cultural Complexo. In: MENDONÇA, S. G. de L. e MILLER, S. (Orgs.). Vigotski e a Escola Atual: fundamentos teóricos e implicações pedagógicas. Araraquara: J.M. Editora e Cultura Acadêmica Editora, 2010. 2ª edição.
SMITH, F. Compreendendo a leitura: uma análise psicolinguística da leitura e do aprender a ler. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.
VYGOTSKY, L. S. A Construção do Pensamento e da Linguagem. 2. ed. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.