Acts of Reading in Literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n2a2021-62478

Keywords:

Literacy, Reading, Reading strategy

Abstract

This publication derives from the doctoral thesis. The article analyzes the act of reading in literacy and specifically presents one of the strategies developed, entitled Read to find. The intervention research process was developed with a class of six-year-old children, in an application college of a Federal University during the 2016 academic year. The research aimed to investigate how children's involvement with reading occurs when the act of reading is part of an essential activity for the child, such as playing. The results confirmed the hypothesis that the learning of reading happens satisfactorily when the teacher is able to create in the child the need to read the proposed texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Márcia Martins de Oliveira Abreu, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia/MG.

Adriana Pastorello Buim Arena, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Doutora em Educação pela Unesp – Campus de Marília – SP.

References

ABREU, M. M. de O. Ensino fundamental de nove anos: implicações no processo de alfabetização e letramento. São Paulo: Junqueira & Marin, 2012.

ARENA, D. B. Leitura no espaço da biblioteca do espaço escolar. In: SOUZA, R. J. de (Org.). Biblioteca escolar e práticas educativas: o mediador em formação. Campinas: Mercado de Letras, 2009. p. 157 – 185.

BAJARD, É. Da escuta de textos à leitura. São Paulo: Cortez, 2007.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 1. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, M.; VOLOCHÍNOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Michel Lahud e Yara F. Vieira. 16. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.

BAKHTIN, M.; VOLOCHÍNOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina V. Américo. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 2017.

JOLIBERT, J. Formando crianças leitoras. Trad. Bruno C. Magne. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

JOLIBERT, J.; JACOB, J. Além dos muros da escola: a escrita como ponte entre os alunos e comunidade. Tradução Ana Maria Netto Machado. Porto Alegre: Artmed, 2006.

MELLO, S. A. A Apropriação da Escrita como Instrumento Cultural Complexo. In: MENDONÇA, S. G. de L. e MILLER, S. (Orgs.). Vigotski e a Escola Atual: fundamentos teóricos e implicações pedagógicas. Araraquara: J.M. Editora e Cultura Acadêmica Editora, 2010. 2ª edição.

SMITH, F. Compreendendo a leitura: uma análise psicolinguística da leitura e do aprender a ler. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.

VYGOTSKY, L. S. A Construção do Pensamento e da Linguagem. 2. ed. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.

Published

2021-07-21

How to Cite

ABREU, M. M. de O. .; ARENA, A. P. B. . Acts of Reading in Literacy. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 784–800, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n2a2021-62478. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62478. Acesso em: 26 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Diálogos sobre alfabetização: das políticas públicas ao cotidiano escolar