The Right to Education in Times of Pandemic: an analysis of institutional strategies at the University of Brasília
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n3a2021-62400Keywords:
Remote teaching, New Digital Technologies, Right to higher education, Quality maintenance and trainingAbstract
This article analyzes the actions implemented for remote teaching at the University of Brasília during the Covid-19 pandemic. It is questioned how policies for maintenance and quality training were linked to the use of new digital technologies in remote education to ensure the right to higher education in the face of accentuated social inequalities in the Covid-19 pandemic. The analysis was carried out in three stages: identification of priorities, implemented actions, and evaluation of results, using data from social research with the university community and management reports. The results show the importance of democratizing access to new digital technologies for undergraduate education, which achieved a new dimension due to the Covid-19 pandemic.
Downloads
Metrics
References
ÁVILA, J. E. F.; GUZMAN, S. M. Perspectiva comparada de la equidad en las instituciones de educación superior en Chile. In: COROMINAS, A. B.; CEACERO, D. C.; BERRIO, G. A. G. (coord.) Universidad y colectivos vulnerables: hacia una cultura de la equidad. Panamericana Formas e impresos, Colombia, 2019.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: jun. 2021.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, [1996]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: jun. 2021
BRASIL, Lei 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [2014]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: jun. 2021.
CAMPANHA NACIONAL PELO DIREITO À EDUCAÃO. CAQi e o CAC NO PNE: Quanto Custa a Educação Pública de Qualidade no Brasil. Disponível em: https://media.campanha.org.br/caq/pdf/quanto-custa-a-educacao-publica-de-qualidade-no-brasil.pdf. Acesso em: jun. 2021.
DISTRITO FEDERAL. Decreto n° 40.509, de 11 de março de 2020. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do novo coronavírus, e dá outras providências. Brasília, DF: Câmara Legislativa do DF, [2020]. Disponível em: http://www.sinj.df.gov.br/sinj/Norma/ad0fae78af5f4e50b46c7357b7ee8597/Decreto_40509_11_03_2020.html. Acesso em: jun. 2021.
McCOWAN, Tristan. (2016). Un marco conceptual sobre la equidad en el acceso a la educación superior. In: ZÚÑIGA, C.; REDONDO, J.; LÓPEZ & SANTA CRUZ, E. Equidad en la Educación Superior: Desafíos y proyecciones en la experiencia comparada. Santiago, Ediciones El Desconcierto.cl.
SUAREZ, Cecilia; GAIRIN, Joaquín. Equidad y educación superior. In: SALLÁN, J. G.; VILA, G.P. Politicas y prácticas para la equidade em la educación superior. Madrid: Wolters Kluwer España, 2018.
TEIXEIRA, Anísio Spínola. Educação é um direito. 4. ed. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2009 (Coleção Anísio Teixeira, v. 7).
TEIXEIRA, Anísio Spínola. Educação e Universidade. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2010 (Coleção Anísio Teixeira, v. 12).
UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. Anuário Estatístico 2019: período 2014-2018. Brasília: Fundação Universidade de Brasília, 2019. Disponível em: http://dpo.unb.br/images/phocadownload/unbemnumeros/anuarioestatistico/AnuarioEstatistico2019.pdf. Acesso em: jun. 2021.