Inclusive education public policies: a perspective between school support professionals and mediated student

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v11n1a2022-61629

Keywords:

Public policy, Inclusive education, Educational support professional

Abstract

Considering the universe of inclusion possibilities and perspectives, the aim of this study was to investigate the necessary training of support professionals to work in inclusive education, as well as to reflect on the ethical relationships that are forged between mediated teacher-students in the school context. As a methodological basis, documentary and bibliographic research of a qualitative nature was carried out, with the aim of verifying the performance of school support professionals from official documents to national legislation and literature review. Thus, we conclude that once technical issues surrounding the function are established, support professionals will have more security and support about their role, allowing time and space to perform their work.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Priscila de Souza Nascimento, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - Brasil

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação Processos Formativos e Desigualdades Sociais. Discente da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - Faculdade de Formação de Professores (UERJ/FFP), São Gonçalo, Rio de Janeiro, Brasil.

Ricael Spirandeli Rocha, Instituto Federal Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais - Brasil

Mestrando em Educação Tecnológica pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Tecnológica do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro (PPGET-IFTM). Docente do IFMG – Campus Arcos, Uberaba, Minas Gerais, Brasil.

References

BRASIL, LDB. Lei 9394/96–Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 24 de maio. 2021.

BRASIL. Declaração de Salamanca - Sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais, 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 24 de maio. 2021.

BRASIL. Decreto nº 10.502, de 30 de setembro de 2020 - Política Nacional de Educação Especial: Equitativa Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida, 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/decreto-n-10.502-de-30-de-setembro-de-2020-280529948. Acesso em: 17 nov. 2021.

BRASIL. Lei 13.146/2015 - Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 24 de maio. 2021.

BRASIL. Lei n° 010172, de 9 de janeiro de 2001 - Plano Nacional de Educação (PNE), 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/L10172.pdf. Acesso em: 30 maio. 2021.

BRASIL. MEC/ SECADI/ DPEE. Nota Técnica nº 24, de 21 de março de 2013 destinada a orientação aos Sistemas de Ensino para a implementação da Lei nº 12.764/2012. Brasília, 2013. Disponível em: http://www.mp.ba.gov.br/atuacao/infancia/educacao/especial. Acesso em: 26 maio. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/diretrizes.pdf. Acesso em: 30 de maio. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes nacionais para educação especial na educação básica. 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/diretrizes.pdf. Acesso em: 24 de maio. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva (PNEEPEI), 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 27 de maio. 2021.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 30 de maio. de 2021.

BRASIL. SEESP/ GAB. Nota Técnica nº 19, de 08 de setembro de 2010 destinado aos profissionais de apoio para alunos com deficiência e transtornos globais do desenvolvimento matriculados nas escolas comuns da rede públicas de ensino. Brasília, 2010. Disponível em: http://www.mp.ba.gov.br/atuacao/infancia/educacao/especial. Acesso em: 26 maio. 2021.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

DECHICHI, Claudia. Transformando o ambiente da sala de aula em um contexto promotor do desenvolvimento do aluno deficiente mental. Tese de Doutorado. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2001.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação n°19 Rio de Janeiro Jan./Apr. 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003. Acesso em: 21 nov. 2021.

MIRANDA, Arlete. História, Deficiência e Educação Especial. A Prática Pedagógica do Professor de Alunos com Deficiência Mental, Unimep, 2003. Disponível em: http://atividadeparaeducacaoespecial.com/wp-content/uploads/2014/09/INCLUS%C3%83O-DEFICENCIA-E-EDUCA%C3%87%C3%83O-ESPECIAL.pdf. Acesso em: 21 nov. 2021.

PÁDUA, Elisabete M. Marchesini de. Metodologia da pesquisa: abordagem teórico-prática, v. 10, 6.ed. Campinas: Papirus 2000.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. Cortez editora, 2007.

SKLIAR, Carlos. De la crisis de la convivencia y el estar juntos en educación. REIRE.

Revista d’Innovació i Recerca en Educació, en línia, 2009, Vol. 2, Núm. 3, p. 1-12, Disponível em: https://raco.cat/index.php/REIRE/article/view/141133. Acesso em: 21 nov. 2021.

Published

2022-03-01

How to Cite

NASCIMENTO, P. de S. .; ROCHA, R. S. . Inclusive education public policies: a perspective between school support professionals and mediated student. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 456–471, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v11n1a2022-61629. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/61629. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS DE DEMANTA CONTÍNUA