"O Ensino" Magazine(PR) in the early 20th century: echoes from the political moviment for literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n2a2021-59804

Keywords:

Education, Literacy, “O ensino” magazine

Abstract

The purpose of this article is to present a study that had as a guiding question the magazine “O Ensino” and the work of the General Inspectorate of Education of Paraná, as a resonance of the political movement in the country in relation to literacy at the beginning of the twentieth century.  For this, through bibliographic research and documentary examination, it was possible to analyze the news from the primary source, catalog the texts and excerpts that dealt with literacy and, finally, reflect on the objectives of the work.This work, far from devaluing the efforts made by this government agency and which were reflections of the material conditions of the period, had the purpose of problematizing a stage of teaching, considered an obstacle to the modernization of republican society. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Claudia Maria Petchak Zanlorenzi, Universidade Estadual do Paraná - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Professora Adjunta da Universidade Estadual do Paraná- Campus União da Vitória. Vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Práxis Educativa (GEPPRAX - UNESPAR- União da Vitória); membro do Grupo de Pesquisa História, Sociedade e Educação dos Campos Gerais (HISTEDBR).

Maria Isabel Moura Nascimento, Universidade Estadual de Ponta Grossa - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas, Professora Associada da Universidade Estadual de Ponta Grossa-UEPG. Professora Produtividade CNPq. Líder no Grupo de Pesquisas História, Sociedade e Educação" dos Campos Gerais-PR (HISTEDBR).

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BOSI, A. Dialética da colonização. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

CARVALHO, M.M.C. A escola e a república. São Paulo: Brasiliense, 1989.

CARVALHO, R. Congresso Interestadoal de Ensino. O ENSINO - Revista da Inspetoria de Ensino do Estado do Paraná, Paraná, ano I, n. 1, jan, 1922. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/105312. Acesso em: 12 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.5380/nesef.v1i1.54548.

CATANI, D. B. A imprensa periódica educacional: as revistas de ensino e o estudo do campo educacional. Educação e Filosofia, 10(20) 115-130, jul/dez, 1996. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/928. Acesso em: 12 jan. 2021.

CURY, C. R. J.. Cidadania republicana e educação: Governo Provisório do Marechal Deodoro e Congresso Constituinte de 1890-1891. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

MARTINEZ, C.P. Instruções aos professores públicos do Estado do Paraná. Inspetoria Geral de Ensino. Curitiba: Livraria Econômica, 1921.

MIGUEL, M. E. B. A formação do professor e a organização social do trabalho. Curitiba: Editora da UFPR, 1997.

NAGLE, J. Educação e sociedade na primeira república. 2.ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

NASCIMENTO, M. I. M. A primeira escola de professores dos Campos Gerais – PR. 2004. 225f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas SP: 2004.

NASCIMENTO, M.I. A primeira Escola de Professores dos Campos Gerais – PR. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2008.

NORONHA, O. M. Educação e trabalho no contexto histórico da formação da Primeira República no Brasil (1889-1930). In: José Claudinei Lombardi; Dermeval Saviani (orgs.) Navegando na História da Educação Brasileira: 20 anos do HISTEDBR. Campinas, SP: Autores Associados: HISTEDBR, 2009. p. 143-188.

O ENSINO. Curitiba: Revista da Inspetoria de Ensino do Estado do Paraná, 1922 Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/105386. Acesso em: 18 jan. 2020. DOI: https://doi.org/10.51859/amplla.sbp450.1121-0.

PARANA. Constituição política do Estado do Paraná. In: PARANÁ. Decretos, regulamentos, leis e actos do Estado do Paraná 1890 a 1892. Coritiba: Typografia da Penitenciaria do Estado, 1911. p. 388 - 403. Disponível em http://www.arquivopublico.pr.gov.br/arquivos/File/Constituicoes/Constituicao_do_Parana_1891.pdf. Acesso em: 18 mai. 2020.

PARANÁ. Relatório apresentado ao Esmo. Sr. Dr. Secretário Geral do Estado pelo professor César Pietro Marinez, Inspector Geral de Ensino. Curitiba: Typ. da Penitenciaria do Estado, 1920.

PARANÁ. Relatório apresentado ao Esmo. Sr. Dr. Secretário Geral do Estado pelo professor César Pietro Marinez, Inspector Geral de Ensino. Curitiba: Typ. da Penitenciaria do Estado, 1923.

PARANÁ. Relatório apresentado ao Esmo. Sr. Dr. Secretário Geral do Estado pelo professor César Pietro Marinez, Inspector Geral de Ensino. Curitiba: Typ. da Penitenciaria do Estado, 1924.

RIBEIRO, H. A nacionalisação das escolas. O Ensino. n.1, p. 59. 1922.

WEREBE, M. J. G. 30 anos depois. Grandezas e misérias do ensino no Brasil. São Paulo: Alínea, 1994.

ZANLORENZI, C. M. P.; NASCIMENTO, M. I. M. Imprensa periódica e a centralidade da educação no início do século XX. Imagens da Educação, v. 3, n. 1, p. 11-18, 2013. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/19439. Acesso em: 12 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v3i1.19439.

ZANLORENZI, C. M. P. A imprensa periódica na pesquisa em história da educação: um estado de conhecimento. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 2, p. 385–400, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652374. Acesso em: 12 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8652374.

Published

2021-07-20

How to Cite

ZANLORENZI, C. M. P.; NASCIMENTO, M. I. M. . "O Ensino" Magazine(PR) in the early 20th century: echoes from the political moviment for literacy. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 529–542, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n2a2021-59804. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/59804. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Diálogos sobre alfabetização: das políticas públicas ao cotidiano escolar