Ethnic-racial thematic in teacher training: a case study in the Pedagogy course in Northwest Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v9n3a2020-57884

Keywords:

Teacher training, Ethnic racial education, Laws 10.639/03 and 11.645/08

Abstract

The article aims to investigate whether the disciplines of racial ethnic education and Afro-Brazilian history and culture, inserted in the Pedagogy courses of two IES located in the Northwest of Minas Gerais, contribute for the future teachers  construction of the necessary knowledge for a anti-racist pedagogy practice. The research was carried out in a qualitative modality. The researchers interviewed 74 students from the 8th period of Pedagogy courses. The data collected in the field signalize an advance in the application of Laws 10.639 / 03 -11.645 / 08, however, they show the need for continuities in educational projects so that the anti-racist mentality is internalized in the local society.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Célia da Silva Gonçalves, Università degli Studi Del Sannio - Itália

Pós-doutorado em Educação pela Universidade Católica de Brasília (UCB). Estágio Pós-doutoral em Economic History Department of Law, Economics, Management and  Quantitative Methods-DEMM da Università degli Studi Del Sannio - UNISANNIO-(Benevento, Italy).Visiting Professora da Università degli Studi Del Sannio - UNISANNIO. Pós-doutoranda em História pela Universidade de Évora em Portugal.

Luiz Síveres, Universidade Católica de Brasília - Brasil

Pós-doutorado em Educação e Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Foi Pró-Reitor de Extensão, de Pesquisa e Pós-graduação e, atualmente, é Professor/Pesquisador Permanente do Programa de Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade Católica de Brasília.

References

ANJOS, R. S. A. Geografia, território étnico e quilombos. In: GOMES, N. L. (org.). Tempos de lutas: as ações afirmativas no contexto brasileiro. Brasília: MEC-Secad, 2006, p.81–103.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. São Paulo: Ed. Revista dos Tribunais. 1988.

BRASIL, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº3, de 10 de abril de 2004. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-brasileira e Africana. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/cnecp_003.pdf>. Acesso em: 22 de jun. de 2020.

BRASIL, MINIESTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Plano Nacional das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-brasileira e Africana. Brasília: SECAD; SEPPIR, jun. 2009.

BRASIL, MINIESTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Lei nº 10.639/2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm>. Acesso em 22 de jun. de 2020.
BRASIL, MINIESTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Lei nº 11.645/2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena” Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm>. Acesso em 22 de jun. de 2020.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em 20 de jun. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 1, de 17 de junho de 2004. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/res012004.pdf>. Acesso em: 07 jun. 2020.

BRIGOLA, J.; GONÇALVES, M. C. S.; SILVA, R. J. B. Diálogo e educação étnico- racial: pensar para transformar. In: SÍVERES, L.; VASCONSELOS, I. C. O. (Org.). Diálogo: um processo educativo. Brasília: Cidade Gráfica Editora, 2018. p.107-128.

CAVALLEIRO, E. Valores Civilizatórios: Dimensões históricas para uma educação anti-racista. In: BRASIL. Orientações e Ações para Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília: SECAD, 2006.

DOMINGUES, P. Movimento negro brasileiro: alguns apontamentos históricos. Tempo, Niterói, v. 12, n. 23, p. 100-122, 2007. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-77042007000200007&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 22 de jun. de 2020. DOI: <https://doi.org/10.1590/S1413-77042007000200007>.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATISTICA (IBGE). Pesquisa Industrial de Indicadores Sociais Municipais: uma análise dos resultados do universo do Censo Demográfico 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2011. (Estudos e Pesquisas: informação demográfica e socioeconômica, n. 28).

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATISTICA (IBGE). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD) 2016. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=298887. Acesso em 20 jul de 2020

MESA REDONDA: "Dez anos da Lei 10.639/03: balanços e perspectivas” com Nilma Lino GOMES (UFMG) e Petronilha B.Gonçalves SILVA (UFSCar), organizada no dia 19 de abril de 2013 pelo NAP Brasil África. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=8WbLZOPcXUs. Acesso em 20 de jun. de 2020.

MONTEIRO, R. B. Licenciaturas. In: BRASIL. Orientações e Ações para Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília: SECAD, 2006.

PEREIRA, A. A. O movimento negro brasileiro e a lei nº 10.639/2003: da criação aos desafios para a implementação. Revista Contemporânea de Educação. vol. 11, n. 22, ago/dez de 2016. DOI: <https://doi.org/10.20500/rce.v12i23.3452>

SILVA, Giselda Shirley da; GONÇALVES, Maria Célia da Silva; ZAGANELLI; Margareth Vetis. Educação antirracista e direitos humanos: estudo de caso em uma escola estadual de ensino fundamental no município de João Pinheiro.In: FARIA, Denilda Caetano de; et.al.(org.). Educação História e Memória: formação de professores em diferentes espaços culturais. Goiânia: Ed da PUC de Goiás, 2016. p. 219-240.

SÍVERES, L. Universidade: Torre ou Sino? Brasília: Universa, 2006.

SÍVERES, L.; VASCONSELOS, I. C. O. (Org.). Diálogo: um processo educativo. Brasília: Cidade Gráfica Editora, 2018.

Published

2020-10-24

How to Cite

GONÇALVES, M. C. da S. .; SÍVERES, L. . Ethnic-racial thematic in teacher training: a case study in the Pedagogy course in Northwest Minas Gerais. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 708–729, 2020. DOI: 10.14393/REPOD-v9n3a2020-57884. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57884. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas educacionais de igualdade racial concepções, reflexões e plur