The funds policy and its effects on the municipalization of Fundamental Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n1a2021-57798

Keywords:

License plates, Elementary School, Municipalization

Abstract

This article analyzes the effects of the fund policy on the process of municipalization of elementary education, in the state of Piauí, between 1997 and 2019. The new financing of public education in Brazil was taken as a starting point (Fundef / Fundeb). According to data made available on the INEP website, it became evident that the municipalization process did not occur only in the early years of elementary school, but came to take shape, strongly, in the final years of elementary school. The reasons for the peculiarities of the municipalization of enrollments in elementary education in Piauí and the economic and political contexts, as they were not the subject of this article, will remain the subject of future research.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Magna Jovita de Sales e Silva, Universidade Federal do Piauí - Brasil

Doutora em Educação - Universidade Federal do Piauí (UFPI). Atua na Secretaria Municipal de Educação de Teresina (Semec).

Luís Carlos Sales, Universidade Federal do Piauí - Brasil

Doutor em Educação, Universidade Federal do Piauí (UFPI) Professor da Universidade Federal do Piauí (UFPI).

References

AMARAL, Nelson Cardoso. Financiamento da educação básica e o PNE 2011- 2020. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 4, n. 6, p. 123-141, jan./jun. 2010.

ARELARO, Lisete Regina Gomes. FUNDEF: uma avaliação preliminar dos dez anos de sua implantação. (GT: Estado e Política Educacional; n. 05, 2007). Disponível em: http://www.anped.org.br/reunioes/30ra/trabalhos/GT05-3866-- Int.pdf. Acesso em: 18 jul. 2020.

AZANHA, José Mário Pires. Uma idéia sobre a municipalização do ensino. Estudos Avançados. vol. 5, n. 12. São Paulo, mai/ago. 1991. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-40141991000200005&script=sci_arttext. Acesso em set. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-40141991000200005.

BASSI, Marcos Edgar. FERMINO, Phelipe Pires. O Atendimento à Educação Básica em Santa Catarina: repercussões do FUNDEF e do FUNDEB na matrícula pública. 2011. Disponível em: http://nupefe.blogspot.com/2010/09/o-atendimento-educacao-basica-em-santa.html. Acesso em: 20 jul. 2011.

BRASIL. Lei nº. 5.692, de 11/08/1971, Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. 1971. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L5692.htm. Acesso em: 20 jul. 2011.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 20 jul. 2011.

BRASIL. Emenda Constitucional nº 14, de 12/09/1996. Modifica os artigos. 34, 208, 211 e 212 da Constituição Federal e dá nova redação ao art. 60 do Ato das Disposições constitucionais Transitórias. 1996a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Emendas/Emc/emc14.htm. Acesso em: 20 jul. 2011.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20/12/1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.1996b. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 20 jul.2011.

BRASIL. Lei nº 9.424, de 24/12/1996. Dispõe sobre o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento do Ensino Fundamental e de Valorização do Magistério. 1996c. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9424.htm. Acesso em: 20 jul. 2011.

CALLEGARI, César. Uma Nova Supervisão para um Novo Mapa Educacional Paulista. Disponível em: http://www.cesarcallegari.com.br/artigos/Download/

nova%20sup%20um%20novo%20mapa%20educ.doc. Acesso em: 20 jul. 2011.

CASTRO, Jorge Abrahão de; DUARTE, Bruno de Carvalho. Descentralização da Educação pública no Brasil: evolução dos gastos e matrículas. 2007. 25 f. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho_encomendado_gt05_-_int.pdf. Acesso em: 15 abr. 2020.

CRUZ, Rosana Evangelista; SONOBE Aline Kazuko. A oferta do Ensino Fundamental no contexto do FUNDEB. FINEDUCA – Revista de Financiamento da Educação, v. 10, n. 23, 2020. http://dx.doi.org/10.22491/fineduca-2236-5907-v10-104091. Acesso em 12 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.22491/fineduca-2236-5907-v10-103698.

FARENZENA, Nalú. A Política de Fundos e as Responsabilidades Federativas pela Oferta de Educação Básica. FINEDUCA – Revista de Financiamento da Educação, v. 10, n. 21, 2020. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/fineduca. Acesso em out. 2020. DOI: https://doi.org/10.22491/fineduca-2236-5907-v10-103641.

GUIMARÃES, José Luiz; PINTO, José Marcelino Rezende. A Demanda pela Educação Infantil e os Recursos Disponíveis para seu Financiamento. Em Aberto, Brasília, v. 18, n. 74, p. 92-105, dez. 2001.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopses Estatísticas da Educação Básica – 199 a 2019. Brasília, 2020. Disponível em: http://inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica. Acesso em: 12 abr. 2020.

LEMME, Paschoal. O Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova e suas Repercussões na Realidade Educacional Brasileira. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, p. 172, v. 86, n. 212, p. 1-233, jan./abr. 2005. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.86i212.854.

MILITÃO, Silvio César Nunes. Municipalização do Ensino Fundamental em São Paulo: o FUNDEF como divisor de águas. 2010. Disponível em: http://forum.ulbratorres.com.br/2010/mesatexto/MESA%206%20C.pdf. Acesso em: 20 jul. 2011.

PINTO, José Marcelino Rezende. Federalismo, descentralização e planejamento da educação: desafios aos municípios. Cadernos de Pesquisa v.44 n.153 p.624-644 jul./set. 2014.Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/198053142946. Acesso em: 20 de abr.2020. DOI: https://doi.org/10.1590/198053142946.

PINTO, José Marcelino Rezende. ALVES, Thiago As Múltiplas Realidades Educacionais dos Municípios no Contexto do Fundeb. FINEDUCA – Revista de Financiamento da Educação, v. 10, n. 23, 2020. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/fineduca. Acesso em out. 2020. DOI: https://doi.org/10.22491/fineduca-2236-5907-v10-104091.

SOUZA, Donaldo Bello de; FARIA, L. C. Macedo de. Reforma do Estado, Descentralização e Municipalização do Ensino no Brasil: a gestão política dos sistemas públicos de ensino pós-LDB 9.394/96. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 45, p. 925-944, out./dez. 2004. Acesso em: 12 abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362004000400002.

SALES, Luis Carlos; SALES E SILVA, Magna J. G de A Movimentação das Matrículas no Ensino Fundamental no Estado do Piauí. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 4, p. 1283-1301, out./dez. 2013. Disponível em: http://www.ufrgs.br/edu_realidade. Acesso em set. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s2175-62362013000400015.

Published

2021-02-19

How to Cite

SILVA, M. J. de S. e; SALES, L. C. The funds policy and its effects on the municipalization of Fundamental Education. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 243–261, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n1a2021-57798. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57798. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Financiamento da Educação Básica e a política de fundos