Financing basic quality education: the ways and paths to the new Fundeb

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n1a2021-57781

Keywords:

Right to education, Quality of teaching, FUNDEB, CAQ

Abstract

The article aims to analyze the trajectory of advances and setbacks in Brazilian educational legislation until the approval of Constitutional Amendment nº 108/2020. Using documentary and bibliographic research, it addresses the evolution of legal guarantees that support the right to quality education; the funding policy for financing and its inability to correct inequalities in the provision of education; the achievements brought by the PNE and the setbacks of EC No. 95/2016 that made it unfeasible and, finally, deals with the achievement of EC No. 108/2020 making FUNDEB permanent and constitutionalizing the CAQ. He concludes by pointing to the need for social mobilization that guarantees a regulatory process for FUNDEB and CAQ that manages to give concrete quality to education.

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Author Biographies

Nerivaldo Lopes de Oliveira, Prefeitura Municipal de Tucuruí/Secretaria Municipal de Educação: Tucuruí - Brasil

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB/NEB/ UFPA). Administrador Escolar efetivo da Prefeitura Municipal de Tucuruí-PA e Especialista em Educação efetivo da SEDUC/PA.

Fabrício Aarão Freire Carvalho, Universidade Federal do Pará – Brasil

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo- USP. Prof. do Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB/NEB/UFPA).

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Published

2021-02-19

How to Cite

OLIVEIRA, N. L. de; CARVALHO, F. A. F. Financing basic quality education: the ways and paths to the new Fundeb. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 207–221, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n1a2021-57781. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57781. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Financiamento da Educação Básica e a política de fundos