Compared methodology: perceptions for teacher formation upon numerical sets

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n2a2021-56017

Keywords:

High School, Problem solving, Continuing formation, Mathematical Education, Mathematics Teaching

Abstract

This search was developed in the Graduate Program of Science and Mathematics Teaching at the Federal University of Uberlândia, which aims to analyze the pedagogical practices of teachers who work in the 1st year of high school, through the compared methodology, explaining the phases: descriptive, interpretative, juxtaposition and comparative, with an emphasis on the content of numerical sets with an interface in solving problems, through records of students' notebooks. The following theoretical assumptions were addressed: Marcelo (2009); Marim and Manso (2018); Nóvoa (2009); Tardif (2000); Freire (2009); DCN (2015); BNCC (2018); and others. The records revealed individualized practices among teachers in the development of content. It is suggested to organize a sharing environment, in which planning can be discussed, learn about the contents and, in sync, organize your daily practices among peers.

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Author Biographies

Vlademir Marim, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Doutor em Educação – Currículo pela Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP) e pós-doutor em Políticas Públicas em Formação Docente pela Universidade Autonoma de Madrid (UAM). Professor da Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

Neiva de Castro Cardoso Andraus, Rede Estadual de Educação de Minas Gerais (SEE/MG) e Secretaria Municipal de Educação e Cultura da cidade de Ituiutaba (SME) - Brasil

Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Professora efetiva da rede Estadual de Educação de Minas Gerais (SEE/MG) e da Secretaria Municipal de Educação e Cultura da cidade de Ituiutaba (SME).

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Published

2021-07-14

How to Cite

MARIM, V.; ANDRAUS, N. de C. C. Compared methodology: perceptions for teacher formation upon numerical sets . Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 819–837, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n2a2021-56017. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/56017. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda Contínua