Trajectory of a policy: Ethnic-racial quotas at the Basic Education School of the Federal University of Uberlândia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v9nEspeciala2020-55604

Keywords:

Ethnic-racial quotas, Basic education, Experience report

Abstract

This article presents an experience report about the process of implementing ethnic-racial quotas at the Basic Education School (Eseba) of the Federal University of Uberlândia. Established in 2019, as a result of Commission for Ethnic-Racial and Socioeconomic Diversity efforts, with support of  School Board, the Rectorate and Pro-Rectory of Graduation and the Afro-Brazilian Studies Center (Neab) of the university, this affirmative policy promoted the entry, in 2020, of eighteen black students (black or brown) in the first period of early childhood education. This prescript constitutes a milestone not only for Eseba, but for other colleges of application linked to federal universities that, eventually, may use this experience to also discuss regulations to promote racial equity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Léa Aureliano de Sousa Machado, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Especialista em educação pela Universidade Federal de Uberlândia, docente na escola de Educação Básica da Universidade Federal de Uberlândia.

Neli Edite dos Santos, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Doutora em Estudos Literários pela Universidade Federal de Uberlândia, docente na Escola de Educação Básica da Universidade Federal de Uberlândia.

Fernanda Cássia dos Santos, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Doutora em História pela Universidade Federal do Paraná, docente da Escola de Educação Básica da Universidade Federal de Uberlândia.

Gabriela Martins Silva, Universidade Federal de Uberlândia

Doutora em Psicologia pela Universidade de São Paulo, docente na Escola de Educação Básica da Universidade Federal de Uberlândia.

References

ALMEIDA, S. L. de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte: Letramento, 2018.

ANDRADE, M. de. Improviso do mal da América. In: De pauliceia desvairada a café (poesias completas). São Paulo: Círculo do Livro, 1986. p. 209–210.

BRASIL. Lei no 12.711, de 29 de agosto de 2012.

BRASILEIRO, J. O congado (a) e a permanência do racismo na cidade de Uberlândia-MG: resistência negra, identidades, memórias, vivências (1978-2018). Tese (Doutorado em História) - Uberlândia: Universidade Federal de Uberlândia, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.609.

CANDIDO, A. Literatura e Sociedade: estudos de teoria e história literária. 7. ed. São Paulo: Ed. Nacional, 1985.

CONSELHO UNIVERSITÁRIO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA. Resolução no 7/2019, 2019. Disponível em: <http://www.reitoria.ufu.br/Resolucoes/resolucaoCONSUN-2019-7.pdf>. Acesso em: 11 jun. 2020.

DAFLON, V. T.; FERES JÚNIOR, J.; CAMPOS, L. A. Ações afirmativas raciais no ensino superior público brasileiro: um panorama analítico. Cadernos de Pesquisa, v. 43, n. 148, p. 302–327, abr. 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742013000100015.

FÓRUM BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA. A violência contra negros e negras no Brasil - Infográfico. Disponível em: <https://forumseguranca.org.br/wp-content/uploads/2019/11/infografico-consicencia-negra-2019-FINAL_site.pdf>. Acesso em: 19 jun. 2020.

GOMES, C. Quem quer ser negrx no Brasil: A afroconveniência nossa de todo dia!Jornalistas Livres, 2016. Disponível em: <https://jornalistaslivres.org/quem-quer-ser-negrx-no-brasil-afroconveniencia-nossa-de-todo-dia/>. Acesso em: 19 jun. 2020

GOMES, N. L.; PETRONILHA, B. G. Experiências étnico-culturais para a formação de professores. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

IBGE. Retrato das desigualdades de gênero e raça. Brasília: IPEA, 2011.

IBGE. Pesquisa Nacional por amostra de domicílios contínua: características gerais dos domicílios e dos moradores 2018. Disponível em: <https://static.poder360.com.br/2019/05/ibge-pnad-2019.pdf>. Acesso em: 11 jun. 2020.

LIMA, D. DA C. B. P.; REGO, T. L. Educação das relações étnico-raciais na educação infantil. Revista Contemporânea de Educação, v. 12, n. 23, p. 175–191, 27 abr. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.609.

MUNANGA, K. Apresentação. In: MUNANGA, K. (Ed.). Superando o racismo na escola. 2 revisada ed. Brasília: Ministério da Educação, secretaria da Educação e Diversidade, 2005.

MUNANGA, K. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil : identidade nacional versus identidade negra. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

NOGUERA, R. Denegrindo a educação: Um ensaio filosófico para uma pedagogia da pluriversalidade. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação (RESAFE), n. 18, p. 62–73, 2012. DOI: https://doi.org/10.26512/resafe.v0i18.4523.

OBSERVATÓRIO BRASIL DA IGUALDADE DE GÊNERO. Dez anos da Seppir marcam década de institucionalização da promoção da igualdade racial no país. Disponível em: <http://www.observatoriodegenero.gov.br/menu/noticias/dez-anos-da-seppir-marcam-decada-de-institucionalizacao-da-promocao-da-igualdade-racial-no-pais/>. Acesso em: 19 jun. 2020.

PATTO, M. H. S. A família pobre e a escola pública: anotações sobre um desencontro. Psicologia USP, v. 3, n. 1–2, p. 107–121, 1992.

SANTANA, J. V. J. de et al. “Eu tenho vergonha em dizer que sou negra, ninguém gosta, né”? As crianças e as relações étnico-raciais em Itapetinga-BA. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 12, n. 28, p. 323–346, 1 jan. 2019. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v12i28.9982.

SANTOS, N. N. DA S. A voz e a palavra do movimento negro na Assembleia Nacional Constituinte (1987/1988): um estudo das demandas por direitos. Dissertação de Mestrado—São Paulo: Fundação Getúlio Vargas. Escola de Direito de São Paulo, 9 abr. 2015.

SCHWARCZ, L. M. Teorias raciais. In: SCHWARCZ, L. M.; GOMES, F. S. (Eds.). Dicionário da escravidão e liberdade: 50 textos críticos. São Paulo: Companhia das Letras, 2018. p. 403–409.

SCHWARCZ, L. M. Sobre o autoritarismo brasileiro. São Paulo: Companhia das letras, 2019.

Published

2020-11-03

How to Cite

MACHADO, L. A. de S.; SANTOS, N. E. dos .; SANTOS, F. C. dos .; SILVA, G. M. . Trajectory of a policy: Ethnic-racial quotas at the Basic Education School of the Federal University of Uberlândia. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 9, n. Especial, p. 905–920, 2020. DOI: 10.14393/REPOD-v9nEspeciala2020-55604. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/55604. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas educacionais de igualdade racial: práticas e saberes por uma