Trajectory of a policy: Ethnic-racial quotas at the Basic Education School of the Federal University of Uberlândia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v9nEspeciala2020-55604

Keywords:

Ethnic-racial quotas, Basic education, Experience report

Abstract

This article presents an experience report about the process of implementing ethnic-racial quotas at the Basic Education School (Eseba) of the Federal University of Uberlândia. Established in 2019, as a result of Commission for Ethnic-Racial and Socioeconomic Diversity efforts, with support of  School Board, the Rectorate and Pro-Rectory of Graduation and the Afro-Brazilian Studies Center (Neab) of the university, this affirmative policy promoted the entry, in 2020, of eighteen black students (black or brown) in the first period of early childhood education. This prescript constitutes a milestone not only for Eseba, but for other colleges of application linked to federal universities that, eventually, may use this experience to also discuss regulations to promote racial equity.

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Author Biographies

Léa Aureliano de Sousa Machado, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Especialista em educação pela Universidade Federal de Uberlândia, docente na escola de Educação Básica da Universidade Federal de Uberlândia.

Neli Edite dos Santos, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Doutora em Estudos Literários pela Universidade Federal de Uberlândia, docente na Escola de Educação Básica da Universidade Federal de Uberlândia.

Fernanda Cássia dos Santos, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Doutora em História pela Universidade Federal do Paraná, docente da Escola de Educação Básica da Universidade Federal de Uberlândia.

Gabriela Martins Silva, Universidade Federal de Uberlândia

Doutora em Psicologia pela Universidade de São Paulo, docente na Escola de Educação Básica da Universidade Federal de Uberlândia.

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Published

2020-11-03

How to Cite

MACHADO, L. A. de S.; SANTOS, N. E. dos .; SANTOS, F. C. dos .; SILVA, G. M. . Trajectory of a policy: Ethnic-racial quotas at the Basic Education School of the Federal University of Uberlândia. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 9, n. Especial, p. 905–920, 2020. DOI: 10.14393/REPOD-v9nEspeciala2020-55604. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/55604. Acesso em: 26 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas educacionais de igualdade racial: práticas e saberes por uma