Serial Evaluation Program from the University of Brasília: lessons towards the high school’s evaluation
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v9n2a2020-55134Keywords:
Serial Evaluation Program from the University of Brasília, High School’s Evaluation, Higher EducationAbstract
The University of Brasília's Serial Evaluation Program (as know as PAS/UnB in Brazil) is one of the most successful in Brazil. The implementation of this program, its trajectory, challengs and development over the years is the main objective from this paper. Through an theoretical, bibliographic and documentary of the evaluative parameterizations of the global trend, and the history of construction of the PAS, it is possible to detect a set of elements that make the proposal a reference for entering Higher Education in the country. After these analyzes, the present study also presents an overview of the path and current scenario of the UnB's PAS, and the openings and possibilities for its improvement as an evaluation system, following the students' learning course over the their escolarization in the High School for their insertions in the professional and academic careers from the Higher Education.
Downloads
Metrics
References
BACCHETTO, João Galvão. O vestibular seriado e suas contribuições para o aperfeiçoamento do acesso ao ensino superior. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de janeiro, v. 12, n. 43, p. 726 – 736, abr./jun. 2004.
BORDIGNON, Genuíno. Caminhar da educação brasileira: muitos planos, pouco planejamento. In: Planos de Educação no Brasil: planejamento, políticas, práticas. Donaldo Bello de Souza, Angela Maria Martins (orgs.). São Paulo: Edições Loyola, 2014.
BORGES, José Leopoldino das Graças; CARNIELLI, Beatrice Laura. Educação e estratificação social no acesso à universidade pública. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 124, p. 113-139, 2005.
CASTRO, Elianice Silva. O perfil socioeconômico dos estudantes ingressantes na UnB pelo PAS, subprograma 2011-2013, e o índice de efetividade das cotas para escolas públicas. In: VIII Reunião da ABAVE - Avaliação de Larga Escala no Brasil: Ensinamentos, Aprendizagens e Tendências n. 2, p. 221-232, 2015. Anais. Florianópolis: 2015.
CEBRASPE. Sítio oficial do Centro Brasileiro de Pesquisa em Avaliação e Seleção e de Promoção de Eventos. 2018. Disponível em: http://www.cespe.unb.br/cebraspe/. Acesso em: 25 abr. 2018.
CEPE – CONSELHO DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO. Ata da 263ª Reunião do Conselho de Ensino Pesquisa e Extensão. UnB, Brasília, 18/08/1995a.
CEPE – CONSELHO DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO. Resolução nº 132/95. UnB, Brasília, 07/12/1995b.
CESAR, Layla Jorge Teixeira. Mecanismos de seleção para o ensino superior e desigualdade educacional: um estudo sobre o PAS e o vestibular na Universidade de Brasília. 2013. 68f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Universidade de Brasília, Brasília, 2013.
COSTA, Cláudia Rosana de Araújo. Ensino superior: instrumento de mobilidade econômica? Uma análise da experiência da UnB. 2013. 131f. Dissertação (Mestrado em Economia) - Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de Brasília, Brasília, 2013.
CUNHA, Eglaísa Micheline Pontes. Sistema universal e sistema de cotas para negros na Universidade de Brasília: um estudo de desempenho. 2006. 98f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2006.
DERZE, Farlley Jorge. A música no Programa de Avaliação Seriada da Universidade de Brasília. 2006. 103 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Instituto de Artes, Universidade de Brasília, Brasília, 2006.
DEWEY, John. Vida e educação. Tradução e estudo preliminar de Anísio Teixeira. 9. ed. São Paulo: Edições Melhoramentos, 1975.
DEWEY, John. Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. Tradução de Godofredo Rangel e Anísio Teixeira. 4. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979.
FERREIRA, Luiz Antônio Miguel; BARROS, Flavia Maria. Impactos das políticas educacionais no cotidiano das escolas públicas - Plano Nacional de Educação. Revista do Ministério Público do Estado de Goiás, v. 1, p. 1, 2015. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/arquivobrasileiroeducacao/article/view/P.2318-7344.2015v3n5p102/9314. Acesso em: 09 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2015v3n5p102.
FRANCO, Alexandre de Paula. Ensino superior no Brasil: cenário, avanços e contradições. Jornal de Políticas Educacionais, v. 2, n. 4, p. 53-63, 2008. Disponível em: < https://revistas.ufpr.br/jpe/article/view/15028/10076> . Acesso em: 09 jun. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/jpe.v2i4.15028.
GOTTSCHALL, Luciana Mendonça. A influência do Programa de Avaliação Seriada - PAS/UnB no ensino médio: o caso da matemática. Dissertação (Mestrado em Educação) Faculdade de Educação - Pontifícia Universidade Católica de Brasília, 2008.
KUNZ, Sidelmar Alves da Silva. A expressão espacial da qualidade da educação, a partir da lente do PAS/UnB – contribuição para o aprimoramento dos indicadores de avaliação do ensino médio no Distrito Federal. 313 f. Tese (Doutorado – Doutorado em Educação), Universidade de Brasília, 2019.
MANZANO, Maíra Elias; LOPES, Sonia Bueno Carvalho. Conteúdos de biologia em vestibulares seriados. Cadernos de pesquisa, v. 40, n. 139, p. 199-211, jan./abr. 2010. Disponível em < https://www.scielo.br/pdf/cp/v40n139/v40n139a10.pdf >. Acesso em: 09 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742010000100010.
NUNES, Eliana dos Reis et al. Interdisciplinaridade: relato de uma pesquisa com professores do ensino médio da área de ciências da natureza e matemática e suas tecnologias. In: Simpósio Nacional de Ensino de Física, São Paulo, 2005.
REIS, Liège Pinheiro dos. A inserção da música no Programa de Avaliação Seriada da Universidade de Brasília (PAS/UnB) e sua repercussão em escolas do ensino médio. 2011. 108f. Dissertação (Mestrado em Música) - Instituto de Artes, Universidade de Brasília, Brasília, 2011.
RODRIGUES, Marta Maria Assumpção. Políticas Públicas. São Paulo: Publifolha, 2010.
SANTOS, Vanessa Carvalho dos. O Programa de Avaliação Seriada da Universidade de Brasília: análise dos determinantes de acesso ao ensino superior e avaliação do desempenho dos alunos na universidade. 2013. 80f. Dissertação (Mestrado em Economia) - Universidade de Brasília, Brasília, 2013.
SILVA, Angela Maria Naves da. Avaliação da experiência do Programa de Avaliação Seriada – PAS da Universidade de Brasília sob a luz da Teoria da Complexidade e da Gestão do Conhecimento. 2007. 120f. Dissertação (Mestrado em Informática) – Programa de Pós-Graduação em Gestão do Conhecimento e da Tecnologia da Informação, Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2007.
SOBRAL, Dejano T.; OLIVEIRA, Paulo Gonçalves de. Avaliação Seriada versus Exame Vestibular: semelhanças e diferenças entre coortes no curso de medicina da Universidade de Brasília. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 30, n. 3, p. 181-191, 2006.
TEIXEIRA, Anísio. Educação para a democracia: introdução à administração educacional. 3. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2007.
TEODORICO, Igor Luis Ribeiro. Um olhar analítico sobre o público e o privado no Programa de Avaliação Seriada da Universidade de Brasília – PAS/UNB. 2013. 44f. Monografia (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2013.
UnB – UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. Cespe. Jornal do CESPE/UnB. Ano 6 n.º 21 - janeiro, fevereiro e março de 2011. Disponível em: http://ead.cebraspe.org.br/gie/pluginfile.php/21070/mod_resource/content/0/PDF/Jornal_20do_20Cespe_20n21.pdf . Acesso em 20 jun. 17.
UnB – UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. Cespe. Pesquisa & Avaliação. Passei. Revista de divulgação de iniciativas pedagógicas desenvolvidas no PAS/UnB, n. 2, set/2013 – Brasília, 2013. Disponível em: http://www.cespe.unb.br/pas/arquivos/PASSEI_online_menor_Edicao_2.pdf . Acesso em 27 jun. 17.
UnB – UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. Cespe. Programa de Avaliação Seriada – Princípios Orientadores. 2020. Disponível em: http://www.cespe.unb.br/interacao/p-orientadores.htm . Acesso em: 01 jul. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.