Ethnic-racial relationships: meanings and senses from the narratives of marajoaras children from marajoara

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v9nEspeciala2020-54854

Keywords:

Identity(ies), Ethnic-racial relations, School, Marajoara child

Abstract

This article aims to analyze the narratives of children from Marajo Island, 6th year students of elementary education about black identity and ethnic-racial relations. It was verified that the self-perception of these children regarding their ethnic-racial identity(ies) and how these relationships have been taking place in today's society from their perspective. The results indicate that the children identified themselves as brown and/or brunettes, sometimes moving away from black identity, sometimes moving closer, with narratives that demonstrate resistance to the miscegenation processes that seek to whiten. They perceive conflicts in ethnic-racial relations and take positions at times, showing that the relationships are dialogable and changeable.

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Author Biographies

Sônia Maria Pereira do Amaral, Universidade Federal do Pará - Brasil

Doutora em Antropologia (PPGA/UFPA). Mestre em Comunicação Linguagens e Cultura. Pedagoga. Professora do Magistério Superior – UFPA/Campus Universitário do Marajó – Breves, com atuação na Faculdade de Educação e Ciências Humanas. Coordenadora de pesquisa que tem como objeto o Projeto Político Pedagógico e o lugar da diversidade/diferença no currículo da escola

Rodrigo Moura Queiroz, Federal University of Pará

Bolsista CAPES, mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Pará (PPGED UFPA), possui especialização em Educação e Cidadania, além de especialização em Escola que Protege. Pedagogo, é professor e coordenador pedagógico na educação básica da rede pública municipal de Breves, microrregião de Marajó, Estado do Pará.

References

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Published

2020-11-03

How to Cite

AMARAL, S. M. P. do; QUEIROZ, R. M. . Ethnic-racial relationships: meanings and senses from the narratives of marajoaras children from marajoara. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 9, n. Especial, p. 851–864, 2020. DOI: 10.14393/REPOD-v9nEspeciala2020-54854. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/54854. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas educacionais de igualdade racial: práticas e saberes por uma