Interview: Distance education policies and their legal guidelines evolution after 1990 to the current context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v9n1a2020-54795

Keywords:

Public policies, Distance education, Teacher training

Abstract

In the present interview, by means of a dialogue established with teachers, also researchers and scholars on the subject, we propose a discussion on public policies of distance education and their legal guidelines evolution from the 1990s to the current context. As the dialogue develops, the legislation concerning Distance Education, the practices and the obstacles encountered are addressed. UAB, its benefits and limitations for teacher training, are also discussed. Special emphasis was given to professor Dourado’s experience as draftsman in the Commission for the Construction of the National Curriculum Guidelines for Distance Education in Higher Education Courses. Criticisms and reflections were added subsidies to the debate on the theme, especially in these times when we are experiencing a pandemic and that distance education, commonly used in an improvised way, has been requested to replace regular live classes. Finally, we see positive perspectives for the future of education, and distance education, in our country.

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Author Biographies

Luiz Fernandes Dourado, Universidade Federal de Goiás - UFG - Brasil

Professor Titular Emérito da Universidade Federal de Goiás (UFG). Doutor em Educação/UFRJ. Pós-doutorado na EHESS/CRBC em Paris/França. É diretor de Intercâmbio Institucional da ANPAE e membro do FNPE. Foi Membro do Conselho Superior e do Comitê Científico da Educação Básica da Capes (2013/2017), da Câmara de Educação Superior do Conselho Nacional de Educação (2012-2016) e do Fórum Nacional de Educação (2014/2016). Foi Diretor da Secretaria de EB do MEC e Coordenador Geral de Estatísticas Especiais do INEP, Secretário adjunto da ANPED, Diretor de Pesquisa da ANPAE e Editor da Revistas Retratos da Escola/CNTE/Esforce. E-mail: luizdourado1@gmail.com; Lattes:  http://lattes.cnpq.br/1883931901388039Orcid: https://orcid.org/0000-0001-5212-6607.

Vicente Batista Santos Neto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia - IFTM - Campus Uberaba - Minas Gerais - Brasil

Doutor em Educação pela UFU. Mestre pela UFU. Professor do IFTM. E-mail: vicente@iftm.edu.br; Lattes: http://lattes.cnpq.br/3375351463359641; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5207-7275.

Maria Célia Borges, Universidade Federal de Uberlândia - UFU - Minas Gerais - Brasil

Doutora em Educação pela PUCSP, Pós-doutora pela FEUSP. Mestre em Educação pela UFU. Professora da UFU, com atuação no Curso de Pedagogia e outras licenciaturas. Docente da Pós-graduação stricto sensu na Faced. E-mail: mariacelia@ufu.br; Lattes: http://lattes.cnpq.br/5826866488560826; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-5445-023X.

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Published

2020-05-15

How to Cite

DOURADO, L. F. .; SANTOS NETO, V. B. .; BORGES, M. C. . Interview: Distance education policies and their legal guidelines evolution after 1990 to the current context. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 22–52, 2020. DOI: 10.14393/REPOD-v9n1a2020-54795. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/54795. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas públicas de educação a distância: desafios atuais