The management processes of a school for youth people and adult: an example in Senac

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v9n2a2020-53163

Keywords:

Professional Education, Effective Training, Education Management

Abstract

The theme of this article deals with the management processes of a school for youth people and adult, starting from the problem of the relationship between the role of the manager and the quality of education developed at the SENAC-Bahia, with the main objective of understand educational management and its relationship with the adopted educational model, in addition to identifying the relevant management processes that contribute to an effective education and to raise the main elements of the pedagogical proposal. Through a qualitative approach, it uses collaborative research as a strategic device. The main results are: the pedagogical model proposes that professional education should contribute to the development of subjects as professionals and citizens; managers believe in the importance of their role for this purpose.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lauredite Silva Trindade Santana, Rede Estadual de Educação da Bahia - Bahia - Brasil

Professora da EJA da Rede Estadual de Educação da Bahia, Gestora de Planejamento e Desenvolvimento do Senac-Bahia. Mestranda do Programa de Educação de Jovens e Adultos/MPEJA.

Antonio Amorim, Universidade do Estado da Bahia - UNEB - Bahia - Brasil

Professor Titular Pleno do Programa de Educação de Jovens e Adultos/MPEJA. Universidade do Estado da Bahia/UNEB. Doutorado em Psicologia – Universidade de Barcelona – Espanha. Pós-Doutorado em Difusão do Conhecimento pela UFBA.

References

AMORIM, Antonio, SANTOS, Carla Liane N. dos, CASTAÑEDA, José A. Serrano. Inovação da gestão dos saberes escolares: fator de promoção da qualidade do trabalho pedagógico. In: Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 21, n. 38, p. 115-126, jul./dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.v21.n38.523.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREITAS, G. M. O; CAVALCANTE, T. R; AMORIM, Antonio; FREITAS, K. . A prática da gestão da educação de jovens e adultos no serviço social da indústria no Estado da Bahia. Educação em Revista, v. 34, p. 1-28, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698185697.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019, p. 57

HORA, Dinair Leal da. Gestão dos Sistemas educacionais: modelos e práticas exercidas na Baixada Fluminense. In: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v.26, n.3, p. 565-581, set./dez. 2010.

HORIKAWA, A. Y. Pesquisa Colaborativa: uma construção compartilhada de instrumentos. Revista Intercâmbio, São Paulo, v. 18, p. 22-42, 2008.

IBIAPINA, Ivana M. L. de Melo, BANDEIRA, Hilda M., ARAUJO, Francisco Antonio M. (org.). Pesquisa colaborativa: multirreferenciais e práticas convergentes. Piauí: Edufpi, 2016.

LÜCK, Heloisa. A gestão participativa na escola. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

LÜCK, Heloisa. Gestão educacional: uma questão paradigmática. Petrópolis: Vozes, 2015.

MAGALHÃES, M. C. C.; FIDALGO, S. S. Critical Collaborative research: focus on meaning of collaboration and on mediational tools. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 10, n. 3, p. 773-797, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/s1984-63982010000300014.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Trabalho de Campo: contexto de observação, interação e descoberta. In: Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 31. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2012, p. 61-67. Coleção Temas Sociais.

PIMENTA, Selma Garrido. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. In: Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 521-539, set./dez. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/s1517-97022005000300013.

SENAC. DN. Concepções e princípios. Rio de Janeiro, 2015. 34 p. (Coleção de Documentos Técnicos do Modelo Pedagógico Senac). Disponível em: http://www.extranet.senac.br/modelopedagogicosenac/index.html. Acesso em: 20 de dezembro de 2019.

SENAC, DN. Figura 1 – Marcas formativas Senac. In: Unidade 02 do curso Modelo pedagógico Senac para docentes [curso online]. Disponível em: < https://www.saber.senac.br>. Acesso em: 20 de dezembro de 2019.

Published

2020-07-12

How to Cite

SANTANA, L. S. T. .; AMORIM, A. The management processes of a school for youth people and adult: an example in Senac. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 508–524, 2020. DOI: 10.14393/REPOD-v9n2a2020-53163. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/53163. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda Contínua