Visions On School Inclusion In The Context Of Special Education: PCN X BNCC
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v8n2a2019-50943Keywords:
Curriculum, School, Disability, Parameters, National BaseAbstract
The reality of school inclusion needs to be discussed to seek improvements in order to ensure a teaching process that is in line with each student's uniqueness. This study analyzes the National Curriculum Parameters (NCP) and Common National Curriculum Base (BNCC) documents on Special Education within the School Inclusion context. After analysis it was possible to consider that the content of the PCN brings greater collaboration to the teacher than the BNCC, which in addition to not addressing Inclusive Education in specific, transfers to each school curriculum, which does not guarantee that it is observed with due attention and importance. The discussion is necessary since the BNCC is normative and has the prospect of guaranteeing an equal education for all.
Downloads
Metrics
References
ADUFEPE. Associação dos Docentes da UFPE. Fórum Pernambucano em Defesa da Educação Básica. 2018. Disponível em: < https://www.adufepe.org.br/entidades-instalam-forum-em-defesa-da-educacao-basica/>. Acesso em 03 de Nov. de 2019. https://doi.org/10.34019/1984-5499.2018.v20.19103
ANPED. A Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) e a Base Nacional Comum Curricular (BNCC), 2015. Disponível em: <http://www.anped.org.br/sites/default/files/images/a_anped_e_a_bncc_versao_final.pdf > Acesso em 03 de Nov. de 2019. https://doi.org/10.1590/s1413-24782019240045
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm >. Acesso em: 13 jan. 2019. https://doi.org/10.11606/d.2.2010.tde-13122010-160747
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Base Nacional Comum Curricular (BNCC), 2018. Brasília, DF. Disponível em: <http://download.basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 12 jan. 2019. https://doi.org/10.22409/mov.v5i8.472
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais Adaptações Curriculares - Estratégias para Educação de Alunos com Necessidades Especiais, 1998. Brasília, DF.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação, 2007. Brasília, DF. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/diretrizes_compromisso.pdf>. Acesso em: 13 jan. 2019. https://doi.org/10.5380/jpe.v4i8.21827
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf >. Acesso em 16 de Ago. de 2018. https://doi.org/10.17648/galoa-cbee-6-29723
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília-DF, 1997. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf>. Acesso em: 20 dez 2018. https://doi.org/10.7867/1809-0354.2018v13n1p152-168
FERNANDES, Sueli. Fundamentos para Educação Especial. 2 ed. rev. e atual. Curitiba: Ibpex 2011.
FERREIRA, Windzy Brazão. O conceito de diversidade no BNCC: relações de poder e interesses ocultos. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 17, p. 299-319, jul./dez. 2015.
FRANCO, Monique. Os PCN e as Adaptações Curriculares Para Alunos Com Necessidades Educacionais Especiais: Um Debate. Anais: 23ª Reunião anual da ANPEd - GT de Educação Especial. Caxambú - Set, 2000. Disponível em: < https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/23851/16824 > Acesso em 24 Mar. 2019. https://doi.org/10.17648/galoa-cbee-6-28925
GARCIA, Rosalba Maria Cardoso; MICHELS, Maria Helena. Sistema Educacional Inclusivo: conceito e implicações na Política Educacional Brasileira. Cadernos CEDES, v. 34, n. 93, p. 157-173, maio-ago. 2014. https://doi.org/10.1590/s0101-32622014000200002
GLAT, Rosana. A Educação Inclusiva: Ensino Fundamental para portadores de necessidades especiais. Fundamentos das Classes Iniciais do Ensino Fundametal. Curitiba: IESDE Brasil S.A. 2009.
KUPFER, Maria Cristina; PETRI, Renata. Por que ensinar a quem não aprende? Estilos da Clínica: Revista sobre a Infância com Problemas, v. 5, n. 9, 109-117, 2000. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v5i9p109-117
LESSA, Paula Batista. Os PCN em Materiais Didáticos para Formação de Professores. 238f. Tese (Doutorado em Educação, área de concentração, Gestão, Avaliação e Políticas Públicas) Universidade Federal de Juiz de Fora. Juíz de Fora, 2012. Disponível em: < http://www.ufjf.br/ppge/files/2012/05/Tese-Paula-Batista-Lessa1.pdf > Acesso em: Acesso em 24 Mar. 2019. https://doi.org/10.1590/s2176-6681/367313975
MACEDO, Elizabeth. Base nacional curricular comum: novas formas de sociabilidade
produzindo sentidos para a educação. Revista e Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 03, p. 1530-1555, Out/Dez, 2014.
MERCADO, Elisangela Leal de Oliveira; FUMES, Neiza Lourdes Frederico Base Nacional Comum Curricular e a Educação Especial no contexto da Inclusão Escolar. Anais: 10ª Encontro Internacional de Formação de professores e 11º Fórum permanente internacional de inovação educacional. v. 10, n. 1 (2017). https://doi.org/10.17648/galoa-cbee-6-28859
MOREIRA, Antônio Flávio. A qualidade e o currículo da educação básica brasileira. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
SARTORETTO, Maria Lúcia. Inclusão Escolar: um direito de alunos com e sem deficiência. Portal Só Pedagogia, 2008. Disponível em: < http://www.pedagogia.com.br/artigos/inclusaoescolar/ > Acesso em 16 de Agos. 2018. https://doi.org/10.11606/t.48.2018.tde-04122018-183600
SCHERER, Renata Porcher; DAL’IGNA, Maria Cláudia. Professoras do atendimento educacional especializado: intervenção clínica ou pedagógica? Acta Scientiarum. Education, Maringá, v. 37, n. 4, p. 415-425, Oct.-Dec., 2015. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v37i4.24642
SILVA, Mônica Ribeiro da. Perspectivas Curriculares Contemporâneas. Curitiba: InterSaberes, 2012.