Methodology for establishing salary structure in educational organizations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v8n3a2019-50384

Keywords:

Career plan, Salaries and wages, average salary, Salaries in private school

Abstract

It is a great challenge to establish salary structures that allows an organization to reach its goals and, at the same time, are compatible with the market. Fair wages increases motivation levels, retains talent, and strengthens the commitment of employees. This paper proposes an indexed methodology for the establishment of salary values ​​for all positions of an educational organization, considering the wage levels of the respective working parties and the average salaries practiced in the market. We created indexes of Experience, Minimum Salary and Final Salary. When determining the minimum or maximum amount an organization is willing to pay to its employees, the pay scale for all positions of the institution was automatically determined.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BANCO NACIONAL DE EMPREGOS (BNE). 2019. Disponível em: <https://www.bne.com.br/>. Acesso em: 09 mar. 2019.

BARBOSA FILHO, F.H; PESSOA, S.A. A carreira de professor estadual no Brasil: os casos de São Paulo e Rio Grande do Sul. Revista de Administração Pública, v. 45, n. 4, p. 965-1001, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/s0034-76122011000400004

BBC NEWS. 2018. Salários altos, prestígio, apoio ao estudo: as lições dos países que tratam bem seus professores. Disponível em: <https://www.bbc.com/portuguese/geral-45680063>. Acesso em: 10 jan. 2020.

BRASIL. Decreto-Lei n. 5442, de 01 de maio de 1943. Aprova a Consolidação das Leis do Trabalho. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Decreto-Lei/Del5452compilado.htm>. Acesso em: 08 abr. 2019.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 06 abr. 2019.

BRASIL. Lei n.13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF., 26 jun. 2014. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm>. Acesso em: 10 abr. 2019.

CARROL, S. J. Business strategies and compensation systems. In: BAKIN, D.B.; GÔMEZ-MEJÍA, L.R. New perspectives on compensation. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1987.

CHIAVENATO, I. Recursos humanos: o capital humano das organizações. 3. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

CHIAVENATO, I. Gestão de pessoas: o novo papel dos recursos humanos nas organizações. 4. ed. Barueri: Manole, 2014.

DRUCKER, P. Management, tasks, responsibilities, practices. New York: Harper and Row Publishers, 1974.

MELLO E SOUZA, A. Determinantes da aprendizagem em escolas municipais. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 13, n. 49, p. 413-434, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362005000400002

MILKOVICK, G.T; BOUDREAU, J.W. Human resources management. New York: Richard D. Irwin, 1994.

PALAZZO, J.; GOMES, C.A. Plano de carreira e avaliação dos professores: encontros e desencontros. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 17, n. 63, p. 205-234, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362009000200003

PATTON, T. Pay. New York: Free Press, 1977.

PEREIRA, G.L.; ALVES, T. Contribuições da produção acadêmica recente sobre remuneração docente para discussão da Meta 17 do PNE. FINEDUCA – Revista de Financiamento da Educação, v. 5, n. 1, p. 1-21, 2015.

SALÁRIO BR. 2019. Pesquisa salarial no Brasil. Disponível em: <http://www.salariobr.com/>. Acesso em: 09 mar. 2019.

SILVA, M.L.L.; LEÃO, D.O. A gestão escolar democrática e o princípio de valorização e reconhecimento do trabalho do professor. Revista de Gestão e Avaliação Educacional, v. 7, n. 16, p. 77-90, 2018. DOI: https://doi.org/10.5902/2318133832901

SINDICATO DOS AUXILIARES DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO (SAAERJ). 2019. CCT Estadão 2018-2019 SAAERJ. Disponível em: <http://saaerj.org.br/pdf/CCT-Estadao-2018-2019.PDF>. Acesso em: 01 mar. 2019.

SINDICATO DOS AUXILIARES DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR DE SÃO PAULO (SAAESP). 2019. Convenção Coletiva de Trabalho 2018/2019 – Auxiliares de Administração Escolar no Ensino Básico. Disponível em: <http://www.saaesp.org.br/convencao-coletiva-de-trabalho-20182019-auxiliares-de-administracao-escolar-no-ensino-basico>. Acesso em: 08 mar. 2019.

SINDICATO DOS PROFESSORES (SINPRO) NITERÓI E REGIÃO. 2019. SINEPE/RJ. Disponível em: <http://www.sineperj.org.br/admIN/upload/convencao/CCT2018-2019Nitero769i1.pdf>. Acesso em: 08 mar. 2019.

TRABALHA BRASIL. 2019. Média Salarial. Disponível em <https://www.trabalhabrasil.com.br/media-salarial>. Acesso em: 09 mar. 2019.

TRIBUNAL SUPERIOR DO TRABALHO (TST). 2003. Súmula 351. Professor - Repouso semanal remunerado. Disponível em: <http://www.tst.jus.br/sumulas>. Acesso em: 08 abr. 2019.

WALLACE, M.J. Sustaining success with alternative rewards. In: ROCK, M.L.; BERGER, L.A. The compensation handbook. New York: McGraw-Hill, 1991. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118881255.ch1

WALLACE, M.J.; FAY, C.H. Compensation theory and practice. Boston: PWS-Kent, 1983.

Published

2020-02-06

How to Cite

DIAS, S. M. A.; MARQUES, R. N.; MENDES, F. H. Methodology for establishing salary structure in educational organizations. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 451–466, 2020. DOI: 10.14393/REPOD-v8n3a2019-50384. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/50384. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda Contínua