Education™: discussions about Brazil’s “New High School”
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v8n2a2019-50356Keywords:
Neoliberalism, New High School, Social networksAbstract
Today's society is called by many “neoliberal”, being marked by the reproduction of a business reason in search of the propagation of market interests in various spheres. In this sense, this article proposes to debate how the dimension of education fits into this context, reflecting on obstacles and challenges to realize a transformative teaching. It is proposed to investigate the “New High School” announced by the Temer government in 2017, assuming that the formulation of this policy can be understood in greater depth by presenting evidence of the existence of some relational networks between government and the private sector. In the research, we analyzed the proposal in relation to that of two other groups - Itaú Unibanco and Instituto Inspirare - from the perspective of the networks, which led us to discuss the place of the Movement for the Common National Base and its aspirations.
Downloads
Metrics
References
ADRIÃO, Theresa; DOMICIANO, Alessandra Cassia. A Educação Pública e as Corporações: avanços e contradições em uma década de ampliação de investimento no Brasil. FINEDUCA – Revista de Financiamento da Educação, Porto Alegre, v. 8, n. 3, abr. 2018. ISSN 2236-5907. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/79084>. Acesso em: 16/09/2019. Doi: https://doi.org/10.17648/fineduca-2236-5907-v8-79084.
ADRIÃO, Theresa et al. Grupos Empresariais na Educação Básica pública brasileira: limites à efetivação do direito à educação. Educação & Sociedade. Campinas, v. 37, n. 134, p. 113-131, jan./mar. 2016. ISSN 1678-4626. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302016000100113&lng=pt&tlng=pt>. Acesso em: 16/09/2019. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302016157605.
AVELAR, Marina; BALL, Stephen J. Mapping new philanthropy and the heterarchical state: The Mobilization for the National Learning Standards in Brazil. International Journal of Educational Development, v. 64, p. 65-73, jan. 2019. ISSN 0738-0593. Disponível em: <https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0738059317302080?via%3Dihub>. Acesso em: 16/09/2019. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302016157605.
BRASIL. Exposição de Motivos nº 84, de 15 de set. de 2016. Brasília: DF, 2016a. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/Exm/Exm-MP-746-16.pdf>. Acesso em: 07/12/17.
BRASIL. Medida Provisória nº 746, de 22 de set. de 2016. Brasília: DF, 2016b. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2016/Mpv/mpv746.htm>. Acesso em: 16/09/2019.
BRASIL. Lei nº 13. 415, de 16 de fev. de 2017. Brasília: DF, 2017. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm>. Acesso em: 16/09/2019.
CAETANO, Maria R. O Ensino Médio no Brasil e o Instituto UNIBANCO: um caso de privatização da educação pública e as implicações para o trabalho docente. Revista Educação e Emancipação, Maranhão: EDUFMA, v. 9, n. 1, jan./jun. 2016. ISSN 2358-4319. Disponível em: <http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/4982>. Acesso em: 16/09/2019. DOI: https://doi.org/10.18764/2358-4319.v9n1p122-139.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016. ISBN: 9788575594841.
FAGNANI, Eduardo. O fim do breve ciclo da cidadania social no Brasil (1988-2015). Textos para Discussão. Unicamp. IE, Campinas, n. 308, jun. 2017. ISSN 0103-9466. Disponível em: <https://fagnani.net/periodicos/>. Acesso em: 16/09/2019.
FERRETI, Celso J.; SILVA, Monica R. Reforma do Ensino Médio no contexto da Medida Provisória nº 746/2016: Estado, currículo e disputas por hegemonia. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, n. 139, p.385-404, abr./jun. 2017. ISSN 1678-4626. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302017000200385&lng=pt&tlng=pt>. Acesso em: 16/09/2019. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302017176607.
GONÇALVES, Amanda M.; KOEPSEL, Eliana C. N. Nova lei do Ensino Médio (lei nº 13.415/2017): proposições conservadoras. In: XIII Congresso Nacional de Educação – Educere. Paraná, p. 4004-4019, 2017. ISSN 2176-1396. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/23877_12760.pdf>. Acesso em: 16/09/2019.
INSTITUTO INSPIRARE. Educação Integral Inovadora na Perspectiva do Inspirare. Inspirare, 2015. Disponível em: <http://inspirare.org.br/wp-content/uploads/2015/11/Inspiare-Educa%C3%A7%C3%A3o-Integral-Inovadora-1.pdf>. Acesso em: 06/12/17.
INSTITUTO UNIBANCO. Ensino Médio no Brasil: distribuição dos tempos por áreas e componentes curriculares. Instituto Unibanco, 2016. Disponível em: <http://www.institutounibanco.org.br/wp-content/uploads/2013/07/Pesquisa_Tempos_Ensino_Medio_2016.pdf>. Acesso em: 06/12/17.
KRUPSKAYA, Nadezhda K. A construção da pedagogia socialista. São Paulo: Expressão Popular, 2017. ISBN 9788577432950.
LIMA. Licínio C. Privatização da educação no contexto da(s) “Terceira(s) Via(s)”: uma caracterização em análise. Currículo sem Fronteiras, v. 13, n. 2, p. 177-181, mai./ago. 2013. ISSN 1645-1384. Disponível em: <http://www.curriculosemfronteiras.org/vol13iss2articles/apresentacao.pdf>. Acesso em: 16/09/2019.
MARQUES, Eduardo C. Redes sociais e poder no Estado brasileiro: aprendizado a partir das políticas urbanas. RBCS – Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 21, n. 60, fev. 2006. ISSN 0102-6909. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-69092006000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 16/09/2019. DOI: https://doi.org/10.1590/s0102-69092006000100002.
MEGALE, Caio. Educação, produtividade e crescimento. Itaú BBA, 2016. Disponível em: <https://www.itau.com.br/itaubba-pt/analises-economicas/publicacoes/nossos-artigos/educacao-produtividade-e-crescimento>. Acesso em: 07/12/17.
MONTEIRO, Marcelisa. Relação público-privada na Educação Básica no Brasil: uma análise da proposta do Instituto Unibanco para o Ensino Médio público. In: PERONI, Vera M. V. (org.). Redefinições das fronteiras entre o público e o privado: implicações para a democratização da educação. Brasília: Liber Livro, 2013. ISBN 9788578437886.
MOTTA, Vânia C. da; FRIGOTTO, Gaudêncio. Por que a urgência da reforma do Ensino Médio? Medida Provisória nº 746/2016 (lei nº 13.415/2017). Educação & Sociedade Campinas, v. 38, n. 139, p.355-372, abr./jun. 2017. ISSN 1678-4626. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302017000200355&lng=pt&tlng=pt>. Acesso em: 16/09/2019. Doi: https://doi.org/10.1590/es0101-73302017176606.
PERONI, Vera M. V. (org.). Redefinições das fronteiras entre o público e o privado: implicações para a democratização da educação. Brasília: Liber Livro, 2013. ISBN 9788578437886.
PERONI, Vera M. V.; CAETANO, Maria R. O público e o privado na educação: Projetos em disputa? Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 17, p. 337-352, jul./dez. 2015. ISSN 2238-4391. Disponível em: <http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/584>. Acesso em: 16/09/2019. :DOI http://dx.doi.org/10.22420/rde.v9i17.584.
SOARES, Francisco J.; XAVIER, Flavia P.. Pressupostos Educacionais e Estatísticos do Ideb. Educação & Sociedade. Campinas, v. 34, n. 124, p. 903-923, jul./set. 2013. ISSN 1678-4626. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302013000300013&lng=pt&tlng=pt>. Acesso em: 16/09/2019. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302013000300013.
XIMENES, Salomão B. Padrão de Qualidade do Ensino: desafios institucionais e bases para a construção de uma teoria jurídica. Tese de Doutorado (Faculdade de Direito – Universidade de São Paulo). São Paulo, p. 428, 2014. Disponível em: <https://teses.usp.br/teses/disponiveis/2/2134/tde-22052015-090529/pt-br.php>. Acesso em: 16/09/2019. DOI: https://doi.org/10.11606/t.2.2014.tde-22052015-090529.