What is the Basis place?
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v8n1a2019-48794Keywords:
National Curricular Common Base, Curriculum, Capitalism, Paulo FreireAbstract
This paper intends to show how the logic of capital is present without any modesty in the post-coup period of 2016, with the National Curricular Common Base as the background of public educational policies that aims to intensify inequalities by holding public schools accountable , teachers and students for the (poor) quality of Brazilian education. Through references committed to the unveiling of inequality, inherent in capitalism and based on the Marxian thesis against Feuerbach, we adopt critical theory as a foundation not only to interpret the present context, but also to indicate collaborating with actions that potentiate the transformation role education especially inspired by Paulo Freire. To problematize the proposal of the National Curricular Common Base, its curricular conception and how the teacher committed to emancipation and social transformation is therefore the objective of this essay that wishes to put this document in its place when we speak of Education for transformation Social.
Downloads
Metrics
References
ANPED. Exposição de motivos sobre a Base Nacional Comum Curricular. Disponível em <http://www.anped.org.br/sites/default/files/resources/Of_cio_01_2015_CNE_BNCC.pdf> Acesso em 18 mar. 2018.
BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm?TSPD_101_RO=aa9302582cfb739a66547890a36b7866cJf000000000000000000000d6fa48bbffff00000000000000000000000000005aaee221006ad35760>. Acesso em 18 mar. 2018.
BRASIL. Medida provisória n. 746, de 2016. Disponível em: <https://www.congressonacional.leg.br/materias/medidas-provisorias/-/mpv/126992>. Acesso em 18 mar. 2018.
ESCOLA POLITÉCNICA DE SAÚDE JOAQUIM VENÂNCIO. A quem interessa a BNCC? Disponível em < http://www.epsjv.fiocruz.br/noticias/reportagem/a-quem-interessa-a-bncc> Acesso em 16 mar. 2018.
FREIRE, Paulo. SHOR, Ira. Medo e Ousadia – O Cotidiano do Professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança. 11. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 33.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREITAS, Luiz Carlos. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação . Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 119, p. 379-404, abr.-jun. 2012
HARVEY, David. 17 contradições e o fim do capitalismo. São Paulo: Boitempo, 2016.
LÓWY, Michael. A teoria da revolução no jovem Marx. São Paulo: Boitempo, 2012.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas. São Paulo: Boitempo, 2007.
MEC. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192> Acesso em 16 mar. 2018.
MEC. Dia D: Dia Nacional de discussão sobre a BNCC. Disponível em <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/03/2-roteiro-para-atividades.pdf> Acesso em 19 mar. 2018a.
MEC. Base Nacional Comum Curricular é aprovada no CNE e segue para homologação do ministro da Educação. Disponível em < http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/211-218175739/58541-base-nacional-comum-curricular-e-aprovada-no-cne-e-segue-para-homologacao-do-ministro-da-educacao> Acesso em 20 abr. 2018.
SACRISTÁN, José Gimeno. O que significa currículo? In: SACRISTÁN, José Gimeno (org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. A educação em tempos de neoliberalismo. Porto Alegre: Artmed, 2003.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Mantenedores e apoiadores. Disponível em <https://www.todospelaeducacao.org.br/quem-somos/mantenedores-e-apoiadores/> Acesso em 18 mar. 2018.
TYLER, Ralph W. Princípios básicos de currículos e ensino. 7. ed. Rio de Janeiro: Globo, 1983.
YOUNG, Michael F. D. Para que servem as escolas? Educação e Sociedade, vol. 28, n. 101. Campinas: set./dez. 2007.
SALES, Tainah. Aspectos jurídicos do impeachment, dos crimes de responsabilidade e das “pedaladas ficais”. Revista de Direito Brasileira. V. 16. n. 7. São Paulo, jan./abr., 2017