The Movement “Everyone for the Education” as an economic field articulator agent in the agenda for High School

Authors

  • Valdirene Alves de Oliveira Universidade Estadual de Goiás (UEG)
  • João Ferreira de Oliveira Universidade Federal de Goiás (UFG)

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n3a2017-08

Keywords:

Youth, Schooling project, High School

Abstract

This text primarily aims to designate some bourdieusian conceptual elements that are important to discuss the relevance of the movement “Everyone for the Education” (Todos pela Educação - TPE), in the creation of an agenda for the high school. It comes from the notion that some principles presented by the movement are historical and related to a project for youth schooling but also that have been particularly constituted since the movement creation. This article made use of TPE documents, as well as a bunch of publications from studies, researches, interviews, reports and other documents, available on the TPE website to comprehend the underlying high school proposal.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Valdirene Alves de Oliveira, Universidade Estadual de Goiás (UEG)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Goiás. Professora da Universidade Estadual de Goiás.

João Ferreira de Oliveira, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo. Professor da Universidade Federal de Goiás.

References

AZEVEDO, Janete M. Lins de. A educação como política pública.Campinas, SP: Autores Associados, 1997.

BONNEWITZ, Patrice. Primeiras lições sobre a sociologia de Pierre Bourdieu. 2ª ed. Petrópolis: Vozes, 2003.

BOURDIEU, Pierre. Sobre o Estado. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

BOURDIEU, Pierre. O senso prático. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de Educação. Maria Alice e Afrânio Catani (organizadores). Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.

BOURDIEU, Pierre. Razões práticas. Campinas/SP: Papirus, 1996.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.

JOHANNPETER, Jorge Gerdau. Educação versus indignação. São Paulo: Folha de São Paulo/Mercado. 25 de junho de 2006. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/fsp/dinheiro/fi2506200610.htm. Acessado em 09/08/2015.

KUENZER, Acacia Zeneida. Exclusão includentee inclusão excludente: a nova forma de dualidade estrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. In: Saviani, D.; Sanfelice, J.L.; Lombardi, J.C. (Org.). Capitalismo, trabalho e educação. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2005.

MARTINS, Érika Moreira. “Movimento Todos Pela Educação”: um projeto de nação para a educação brasileira. Campinas, 2013. Dissertação de Mestrado.

MONTAÑO, Carlos. Terceiro setor e questão social; crítica ao padrão emergente de intervenção social. São Paulo: Cortez, 2010.

OLIVEIRA, Valdirene Alves de. As políticas para o ensino médio no período de 2003 a 2014: disputas, estratégias, concepções e projetos. 2017. Tese (Doutorado em Educação) 318 p. –Universidade Federal de Goiás, 2017. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstream/tede/7623/5/Tese%20%20Valdirene%20Alves%20de%20Oliveira%20-%202017.pdf.

SHIROMA, Eneida Oto. EVANGELISTA, Olinda. Estado, capital e educação: reflexões sobre hegemonia e redes de governança. Revista Educação e Fronteiras On-Line, Dourados/MS, v.4, n.11, p.21-38, mai./ago. 2014.

TPE. Todos pela Educação. Anuário Brasileiro da Educação Básica. São Paulo: Moderna, 2016.

TPE. Todos pela Educação. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/. Acessado em 25/01/2019.

TPE. Todos Pela Educação: 5 Anos, 5 Metas, 5 Bandeiras. São Paulo, Todos pela Educação, 2012.

Published

2017-12-30

How to Cite

OLIVEIRA, V. A. de; OLIVEIRA, J. F. de. The Movement “Everyone for the Education” as an economic field articulator agent in the agenda for High School. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 6, n. 3, 2017. DOI: 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n3a2017-08. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/48117. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas educacionais, trabalho docente e desempenho discente