University Teaching: the professionalization in health courses in post-neoliberal context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-17

Keywords:

University teaching, Teacher training, Lecturer in Post-Neoliberalism

Abstract

The professional development of teachers has been the subject of educational proposals that value a teacher training no longer based on technical rationality, but from a perspective that recognizes the ability of these professionals to decide to confront their daily actions with theoretical productions, especially in a period post-neoliberal they are. Faced with this reflection, the aim of this work - of applied and exploratory nature, appreciating and exploring the quantitative and qualitative approaches - is to understand the professionalization of university teaching in the post-neoliberal context and its impact on practices and knowledge of academics, with reference to the perceptions of teaching professionals in the health field. The result of a larger research work instrument used herein was approved by the Research Ethics Committee (CEP / UFU) under the registration protocol 043/11.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Silvana Malusá, Universidade Federal de Uberlândia - UFU - Minas Gerais - Brasil

Professora Associada IV da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Doutora e Pós-doutora em Educação
Coordenadora Pedagógica DINTER/UFU/UFPI. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Desenvolvimento
profissional e docência universitária: saberes e práticas educativas.

João Wilson Savino Carvalho, Universidade Federal do Amapá - UNIFAP - Amapá - Brasil

Doutor em educação. Professor Associado da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Graduado em
Filosofia, Psicologia e Direito. Especialista em Educação de Adultos (UFPB;PPGED/UFU).

Ana Claudia Jacinto Peixoto Medeiros, Universidade Federal de Uberlândia - UFU - Minas Gerais - Brasil

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade
Federal de Uberlândia (PPGED/UFU).

Luciana Charão de Oliveira, Universidade Federal de Uberlândia - UFU - Minas Gerais - Brasil

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade
Federal de Uberlândia (PPGED/UFU).

André Sanches Siqueira Campos, Universidade Federal de Uberlândia - UFU - Minas Gerais - Brasil

Doutorando em Relações Internacionais pelo Programa de Pós-Graduação San Tiago Dantas (UNESP,
UNICAMP, PUC-SP). Mestrado em Relações Internacionais com área de concentração em Política
Internacional pelo Instituto de Economia da Universidade Federal de Uberlândia (IE UFU).

References

AGUIAR, Vilma. Um balanço das políticas do governo Lula para a Educação Superior: Continuidade e Ruptura. Revista de Sociologia e Política, v.24, n.57, p. 113-126, março, 2016. ISSN: 1678-9873.

BATISTA, Eliane Regina Martins. Políticas de Formação para o Professor do Ensino Superior. 2011. Disponível em: <http://www.anpae.org.br/simposio2011/cdrom2011/PDFs/trabalhosCompletos/comunicacoesRelatos/0160.pdf> Acesso em: 24 mai. 2016.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm>Acesso em: 22 mai. 2016.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional Nº. 9.394/96. Brasília, DF. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 24 mai. 2016.

CERVO, Amado Luiz; BUENO, Clodoaldo. História da Política Exterior do Brasil.Brasília: Editora: UnB, 525 p., 2014. ISBN: 8523012877.

CERVO, Amado Luiz. Inserção Internacional: Formação dos Conceitos Brasileiros. Editora: Saraiva, p. 297, 2008. ISBN: 9788592965703.

DASSOLER, Olmira; LIMA, Denise. A formação e a profissionalização docente: características, ousadia e saberes. IX ANPED SUL. Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul, 2012.ISSN: 2236-5729.

FACCI, M. G. Fazendo um “Recorte”: A compreensão da profissão docente a partir da década de 1980. In: FACCI, M. G. D. Valorização ou esvaziamento do trabalho do professor? Um estudo crítico-comparativo da teoria do professor reflexivo, do construtivismo e da psicologia vigotskiana. Campinas, SP: Autores Associados, 2004. ISBN: 85-7496-103-5.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. ISBN: 85-219-0243-3.

IMBERNÓN, Francisco. Formação Docente e Profissional:Formar-se para a mudança e a incerteza. 4ª edição. São Paulo: Cortez, 2004.ISBN:85-2491-630-3.

KIMURA, Patrícia R. O.; FRANÇA, Rita C. C. R.; NASCIMENTO, Ivany P.; COELHO, Vilma. N. B. Caminhos da formação e profissionalização docente no Brasil: Desafios e Perspectivas na contemporaneidade. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, vol. 20, n1, p. 09-23, jan. /jun., 2012. ISSN: 1982-9949.

MALUSÁ, Silvana. O docente, o sistema socioeconômico atual, a ética, e os desafios à educação. Revista de Educação do Congeime. Ano 10, nº18. Jun. 2001. ISSN:2358-9280.

MASETTO, M. T. Professor Universitário: um profissional da educação na atividade docente. In: MASETTO, M. T. (Org.). Docência na Universidade. 6ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2003. ISBN 85-308-0509-7.

NÓVOA, Antonio. Formação de professores. Lisboa (Portugal): Do Quixote, 1995ISBN:97-203-4103-3.PENA, Rodolfo F. Alves. Consenso de Washington;Brasil Escola. Disponível em <http://brasilescola.uol.com.br/geografia/consenso-washington.htm>. Acesso em 22 de junho de 2016.

PIMENTA, Selma; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. São Paulo:Cortez, 2002. ISBN: 85-249-0857-2.

SADER, Emir (Org.). 10 Anos de governos pós-neoliberais no Brasil:Lula e Dilma. Editora: Flacso Brasil, 2013, 384p. ISBN 978-85-7559-328-8.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002. ISBN: 85-326-4428-2.

TELLO, Cesar; ALMEIDA, Maria de L. P. Políticas educativas e profissionalização docente na América Latina. Revista Lusófona de Educação, 26, p. 161-174,2014. ISSN: 1646-401X.

TELLO, Cesar; MAINARDES, Jefferson. Políticas docentes na América Latina: entre o neoliberalismo e o pós-neoliberalismo. In Romilda Teodora Ens., Lúcia Villas Boas, Marilda Aparecida Behrens (Org.). In: Espaços educacionais: das políticas docentes à profissionalização. Edição 1, Ed. PUCPress, p. 31-62, 2015. ISBN 978-85-68324-13-4.

Published

2018-12-21

How to Cite

MALUSÁ, S.; CARVALHO, J. W. S.; MEDEIROS, A. C. J. P.; OLIVEIRA, L. C. de; CAMPOS, A. S. S. University Teaching: the professionalization in health courses in post-neoliberal context. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 576–596, 2018. DOI: 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-17. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47538. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda Contínua