University Teaching: the professionalization in health courses in post-neoliberal context
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-17Keywords:
University teaching, Teacher training, Lecturer in Post-NeoliberalismAbstract
The professional development of teachers has been the subject of educational proposals that value a teacher training no longer based on technical rationality, but from a perspective that recognizes the ability of these professionals to decide to confront their daily actions with theoretical productions, especially in a period post-neoliberal they are. Faced with this reflection, the aim of this work - of applied and exploratory nature, appreciating and exploring the quantitative and qualitative approaches - is to understand the professionalization of university teaching in the post-neoliberal context and its impact on practices and knowledge of academics, with reference to the perceptions of teaching professionals in the health field. The result of a larger research work instrument used herein was approved by the Research Ethics Committee (CEP / UFU) under the registration protocol 043/11.
Downloads
Metrics
References
AGUIAR, Vilma. Um balanço das políticas do governo Lula para a Educação Superior: Continuidade e Ruptura. Revista de Sociologia e Política, v.24, n.57, p. 113-126, março, 2016. ISSN: 1678-9873.
BATISTA, Eliane Regina Martins. Políticas de Formação para o Professor do Ensino Superior. 2011. Disponível em: <http://www.anpae.org.br/simposio2011/cdrom2011/PDFs/trabalhosCompletos/comunicacoesRelatos/0160.pdf> Acesso em: 24 mai. 2016.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm>Acesso em: 22 mai. 2016.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional Nº. 9.394/96. Brasília, DF. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 24 mai. 2016.
CERVO, Amado Luiz; BUENO, Clodoaldo. História da Política Exterior do Brasil.Brasília: Editora: UnB, 525 p., 2014. ISBN: 8523012877.
CERVO, Amado Luiz. Inserção Internacional: Formação dos Conceitos Brasileiros. Editora: Saraiva, p. 297, 2008. ISBN: 9788592965703.
DASSOLER, Olmira; LIMA, Denise. A formação e a profissionalização docente: características, ousadia e saberes. IX ANPED SUL. Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul, 2012.ISSN: 2236-5729.
FACCI, M. G. Fazendo um “Recorte”: A compreensão da profissão docente a partir da década de 1980. In: FACCI, M. G. D. Valorização ou esvaziamento do trabalho do professor? Um estudo crítico-comparativo da teoria do professor reflexivo, do construtivismo e da psicologia vigotskiana. Campinas, SP: Autores Associados, 2004. ISBN: 85-7496-103-5.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. ISBN: 85-219-0243-3.
IMBERNÓN, Francisco. Formação Docente e Profissional:Formar-se para a mudança e a incerteza. 4ª edição. São Paulo: Cortez, 2004.ISBN:85-2491-630-3.
KIMURA, Patrícia R. O.; FRANÇA, Rita C. C. R.; NASCIMENTO, Ivany P.; COELHO, Vilma. N. B. Caminhos da formação e profissionalização docente no Brasil: Desafios e Perspectivas na contemporaneidade. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, vol. 20, n1, p. 09-23, jan. /jun., 2012. ISSN: 1982-9949.
MALUSÁ, Silvana. O docente, o sistema socioeconômico atual, a ética, e os desafios à educação. Revista de Educação do Congeime. Ano 10, nº18. Jun. 2001. ISSN:2358-9280.
MASETTO, M. T. Professor Universitário: um profissional da educação na atividade docente. In: MASETTO, M. T. (Org.). Docência na Universidade. 6ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2003. ISBN 85-308-0509-7.
NÓVOA, Antonio. Formação de professores. Lisboa (Portugal): Do Quixote, 1995ISBN:97-203-4103-3.PENA, Rodolfo F. Alves. Consenso de Washington;Brasil Escola. Disponível em <http://brasilescola.uol.com.br/geografia/consenso-washington.htm>. Acesso em 22 de junho de 2016.
PIMENTA, Selma; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. São Paulo:Cortez, 2002. ISBN: 85-249-0857-2.
SADER, Emir (Org.). 10 Anos de governos pós-neoliberais no Brasil:Lula e Dilma. Editora: Flacso Brasil, 2013, 384p. ISBN 978-85-7559-328-8.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002. ISBN: 85-326-4428-2.
TELLO, Cesar; ALMEIDA, Maria de L. P. Políticas educativas e profissionalização docente na América Latina. Revista Lusófona de Educação, 26, p. 161-174,2014. ISSN: 1646-401X.
TELLO, Cesar; MAINARDES, Jefferson. Políticas docentes na América Latina: entre o neoliberalismo e o pós-neoliberalismo. In Romilda Teodora Ens., Lúcia Villas Boas, Marilda Aparecida Behrens (Org.). In: Espaços educacionais: das políticas docentes à profissionalização. Edição 1, Ed. PUCPress, p. 31-62, 2015. ISBN 978-85-68324-13-4.