Continuing training of childhood teachers: how can children contribute?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-13

Keywords:

Narrative research, Child protagonism, Continuing teacher training

Abstract

This work relates to children's protagonism and continuing teacher training in school. Based on data produced in a narrative research carried out with 20 children from 8 to 10 years of age in two rural schools in Piauí, we affirm the child's capacity to reflect on the school and to narrate their experiences, providing questions for the improvement of the educational environment. We base ourselves on studies by Sarmento (2003, 2011); Momo (2007); Hendrick (2005); Charlot (2002); etc. The research had as objective to investigate the senses that the peasant children produce on the school and the teaching practices and used the focal group as technique of data production. The results reaffirm the potential of children to participate in institutional decisions as social actors.

 

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Author Biographies

Keylla Rejane Almeida Melo, Universidade Federal do Piauí - UFPI - Piauí - Brasil

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia (UFU).
Mestre em Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Professora da Universidade Federal do Piauí,
vinculada ao Centro de Ciências da Educação, Curso de Licenciatura em Educação do Campo.

Iara Vieira Guimarães, Universidade Federal de Uberlândia - UFU - Minas Gerais - Brasil

Doutora em Educação. Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia (UFU) e
do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED/UFU).

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Published

2018-12-21

How to Cite

MELO, K. R. A.; GUIMARÃES, I. V. Continuing training of childhood teachers: how can children contribute?. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 527–537, 2018. DOI: 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-13. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47533. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Formação inicial e continuada de profissionais da educação: vieses políticos necessários