Education for love: an alternative for the public school in Amapá?
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-10Keywords:
Continuing Education, Sociability violent, Public schoolAbstract
This is a study that is based on dialectical thinking of Theoretical Maria Cecilia Minayo and analysis category representations of "baixada" designed in the language of public school students located around them, and analyzing the work of the Group Continuing Education, a team of teachers supported by the Education Department of the State of Amapá that, based on the formulations Humbeto Maturana and complex thought, is developing practices intertwining of love and cognitive dimension in the public schools of Amapá. The study focuses mainly on the possibilities of this practice in addressing violent sociability in the public school of Amapá, from the didactic material produced by the Group and the results of its application in the public schools of the state of Amapá.
Downloads
Metrics
References
AMAPÁ. Secretaria de Estado de Educação. Religando o Conhecer ao Viver – Revista de Educação Continuada, nº 01 –SEED/AP. Avaliação: Mundos a Compartilhar. SET/2004.
AMAPÁ. Secretaria de Estado de Educação. Religando o Conhecer ao Viver – Revista de Educação Continuada, nº 02 –SEED/AP. Ser Sendo Com o Coração na Totalidade. SET/2007.
BOLZAN, D. P. V.;POWACZUC, A.C.H.Docência Universitária: a construção da professoralidade. RBFP, ISSN 1984-5332 - Vol. 1, n. 3, p.90-104, Dezembro/2009.
CARVALHO, J. W. S. Instituto de Educação do Amapá:uma história de educação pelo exemplo. 2012. 220 p. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Uberlândia, 2012.
CHARTIER, R. A História Cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Difel, Ed. Bertrand Russel, 1990.
JAPIASSU, H.& MARCONDES, D.Dicionário de Filosofia. Rio: Zahar, 2001.
LUCENA, Carlos. Relatório de Pós-doc apresentado à Universidade Federal de São Carlos, 2011 (Mimeo).
MATURANA, H.R. & VARELA, F.J.A Árvore do Conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. São Paulo, Pala Athenas, 2001.
MINAYO, M.C.de S. O desafio do conhecimento: Pesquisa qualitativa em saúde. 1ª ed. São Paulo: Hucitec-Abrasco, 1993.
MINAYO, M.C.de S. Hermenêutica-dialética como caminho do pensamento social. In: MINAYO, M.C.S.; DESLANDES, S.F. Caminhos do pensamento: epistemologia e método. Rio de Janeiro: Ed. Fiocruz, 2002.
PORTO, J. L.R.;COSTA, M.A Área de Livre Comércio de Macapá e Santana: questões geoeconômicas. Macapá. O Dia S.A., 1999.
RABELO, M. G. L.;FERREIRA, N. R. IETA, Metodologia: construção, reconstrução e prática. 2001 (mimeo).
SILVA, M. J.C.Gestão participativa, uma experiência vívida e vivida. (Mimeo), 2001.
SOUZA, O.A.;CORRÊA, E.Educação no IETA: Contexto histórico e Evolução. 2001 (Mimeo).