Educational attendance specialized in Higher Education: elements for reflection in the light of the recent policies of inclusion of people with disabilities in Brazilian Higher Education Institutions

Authors

  • Maria da Penha Feitosa Universidade Federal do Piauí - UFPI - Piauí - Brasil
  • Geraldo do Nascimento Carvalho Universidade Federal do Piauí - UFPI - Piauí - Brasil https://orcid.org/0000-0002-5790-329X

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-07

Keywords:

Higher Education, Inclusion, Public policy

Abstract

The present text has the objective of discussing the problem of the educational service specialized in higher education in the context of recent policies of inclusion of people with disabilities in Brazilian universities, based on official documents and evidences of contradictions of practice from research. It is a bibliographical study, exploratory in nature, based on a qualitative historical approach, organized in three topics intertwined by history, beginning with an introduction, then historical aspects, later a synthesis of the main norms aimed at the inclusion of people with deficiency in the higher education in Brazil, later, summary of the research result, finishing with the considerations. 

 

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Author Biographies

Maria da Penha Feitosa, Universidade Federal do Piauí - UFPI - Piauí - Brasil

Mestre em Educação; doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de
Uberlândia (UFU); professora da Universidade Federal do Piauí (UFPI), da área de História da Educação;
membro do Núcleo de Estudos, Projetos e Pesquisas em Gestão da Educação (NUPPEGE) da UFPI.

Geraldo do Nascimento Carvalho, Universidade Federal do Piauí - UFPI - Piauí - Brasil

Mestre em Educação; doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de
Uberlândia (UFU); professor da Universidade Federal do Piauí (UFPI), da área de Sociologia da Educação;
membro do Núcleo de Estudos, Projetos e Pesquisas em Gestão da Educação (NUPPEGE) da UFPI.

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Published

2018-12-21

How to Cite

FEITOSA, M. da P.; CARVALHO, G. do N. Educational attendance specialized in Higher Education: elements for reflection in the light of the recent policies of inclusion of people with disabilities in Brazilian Higher Education Institutions. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 431–447, 2018. DOI: 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-07. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47525. Acesso em: 8 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Formação inicial e continuada de profissionais da educação: vieses políticos necessários