Democratic Management in the Educational System and Schools: Challenges and Perspectives
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n2a2018-04Keywords:
Federal Constitution - 1988, Democratic management, Right to education, Educational politicsAbstract
This text seeks to develop a reflection on the democratic management of education, as a constitutional principle, for the realization of the right to education in the Federal Constitution - 1988. To this end, it conducts a discussion of the meanings of democracy in Brazilian education in different historical contexts. It also seeks to demonstrate that the discussion of democracy in education today can not depart from the constitutional principles of "freedom to learn, teach, research and disseminate thought, art and knowledge" and "pluralism of ideas " pedagogical conceptions and coexistence of public educational institutions " in view of the emergence of conservative movements that restrict these principles, like the "Escola Sem Partido".
Downloads
Metrics
References
ABRANCHES, M. Colegiado escolar: espaço de participação da comunidade. São Paulo: Cortez, 2003.
BASTOS, J. B. Gestão democrática da educação: as práticas administrativas compartilhadas. In: BASTOS, J. B.(org.). Gestão democrática. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 07 –30.
BORDIGNON, G.& GRACINDO, R. V. Gestão da educação: o município e a escola. In: AGUIAR, M. A. & FERREIRA, N. S.C. (orgs). Gestão da educação: impasses, perspectivas e compromissos.São Paulo: Cortez, 2000. p.147 –176.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil.1988.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394/1996, Brasília, 1996.
BRASIL. Plano Nacional de Educação (2014 –2024). 2014.
BRUNO, L. Poder e Administração no Capitalismo Contemporâneo. In: OLIVEIRA, D. A.(org.). Gestão democrática da Educação: desafios contemporâneos. Petrópolis: Vozes, 1997.
COSTA, C.; SILVA, I. Democratização da gestão escolar: uma tentativa de balanço. Revista de Educação da AEC. n. 109, p. 100 –115, 1998.
LIMA, L. Modelos organizacionais de escola: perspectivas analíticas, teorias administrativas e o estudo da acção. In: MACHADO, L. M.;FERREIRA, N. C. (orgs.). Política e gestão da educação: dois olhares. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p.33-53.
LIMA, L. Escolarizando para uma educação crítica: a reinvenção das escolas como organizações democráticas. In: TEODORO, A.; TORRES, C. A. Educação crítica e utopia. Perspectivas para o século XXI. Porto: Afrontamento, 2005.
MARQUES, L. A descentralização da gestão escolar e a formação de uma cultura democrática em escolas públicas. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2007.
MARTINS, A. M. Autonomia da escola: a (ex) tensão do tema nas políticas públicas. São Paulo: Cortez, 2002.
OLIVEIRA, Anna Maria G. S. A organização escolar a serviço de um projeto pedagógico. In: WEBER, Silke (org.) Democratização, educação e cidadania: caminhos do governo Arraes (1987-1990). São Paulo: Cortez, 1991. p. 77 –92.
OLIVEIRA, C.; TEIXEIRA, L. H. Municipalização e gestão municipal. In: WITTMANN, C.; GRACINDO, R. V. (coords.). O estado da arte em política e gestão da educação no Brasil: 1991 – 1997. Brasília: ANPAE, 1999.
PARO, V. Escritos sobre educação. São Paulo: Xamã, 2001.
SANTOS, B. S. Reinventar a democracia. Lisboa: Gradiva, 1998.
SOUZA, D. B.; FARIA, L. C. Reforma do Estado, descentralização e municipalização do ensino no Brasil: a gestão política dos sistemas públicos de ensino pós –LDB 9.394/96. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Rio de Janeiro, v. 12, n. 45, p. 925 –944, out. – dez., 2004.
WEBER, S. Institucionalização do CONSED. In: CONSELHO NACIONAL DE SECRETÁRIOS DE EDUCAÇÃO. Relatório de gestão 1995-1996. Brasília, dez. 1996. p. 32 -33.
WEBER, S. Democratização e descentralização: política e práticas. Revista Brasileira de Administração Educacional. v.9, n.2, jul-dez, 1993. p. 09 –25.
WEBER, S. Políticas do ensino fundamental em revista: um debate pela democracia. In: COSTA, Albertina de Oliveira (org.). Uma história para contar: a pesquisa na Fundação Carlos Chagas. São Paulo: Anablume, 2004. p. 57-90.