Educational policies for Field Education: a historical analysis

Authors

  • Klívia de Cássia Silva Nunes Universidade Federal do Tocantins (UFT)
  • Luiz Bezerra Neto Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n2a2017-09

Keywords:

Field Education, Educational Policies, Historical context

Abstract

This article aims to reflect the educational policies for the field in its historical movement. The starting point is to understand the political and educational significance of the term "Field Education". This term is analyzed from the perspective of the arguments of the advocates of the Movement for a Field Education, who stand in defense of a specific education based on a socialist project. Thus, as a way of elucidating the policy designed for the education of the countryside, we present an analysis of the historical context of governments since 1990, which materializes in the struggle for agrarian reform and a specific education for the countryside that considers the history and the knowledge of peasants. 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Klívia de Cássia Silva Nunes, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Brasil. Professora Adjunta da Universidade Federal do Tocantins (UFT), Brasil.

Luiz Bezerra Neto, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor adjunto da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

References

AZEVEDO, Janete Maria Lins de. A educação como política pública. Campinas: Autores Associados, 1997.

BARBOSA, Nelson. 10 anos de política econômica. In: SADER, Emir (Org.). 10 anos de governos pós-neoliberais no Brasil: Lula e Dilma. São Paulo: Boitempo; Rio de Janeiro: FLACSO Brasil, 2013.

BEZERRA NETO, Luiz. Educação do Campo ou Educação no Campo? Revista HISTEDBR (On-line), Campinas, n. 38, jun. 2010. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/ revista/edicoes/38/art12_38.pdf. Acesso em: 03 fev. 2017.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Decreto Nº 7.352, de 4 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7352.htm. Acesso em: 08 mar. 2017.

CALDART, Roseli Salete. Educação do Campo. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (Org.).Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; São Paulo: Expressão Popular, 2012.

CONTRAFBRASIL. Corte no orçamento de 2018 deixa reforma agrária por um fio. Disponível em:http://contrafbrasil.org.br/noticias/corte-no-orcamento-de-2018-deixa-reforma-agraria-por-um-fio-dd6c/. Acessado em: 07.09.2018.

DOCUMENTO-síntese do seminário da articulação nacional por uma educação básica do campo. In: ARROYO, Miguel Gonzáles;FERNANDES, Bernardo Mançano. A educação básica e o movimento social do campo. Brasília, DF: Articulação Nacional por uma Educação Básica do Campo, 1999. Coleção por uma Educação Básica do Campo, nº 2, 1999.

FERNANDES, Bernardo Mançano. II Parte -Por uma educação básica do campo. In: ARROYO, Miguel Gonzáles; FERNANDES, Bernardo Mançano. A educação básica e o movimento social do campo. Brasília, DF: Articulação Nacional por uma Educação Básica do Campo, 1999. (Coleção por uma Educação Básica do Campo, nº 2).

FRIGOTTO, Gaudêncio. Os circuitos da história e o balanço da educação no Brasil na primeira década do século XXI. Revista Brasileira de Educação, v. 16 n. 46 jan./abr. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v16n46/v16n46a13. Acesso em: 16 fev. 2017.

KUHN, Ednizia Ribeiro Araújo. Análise da Política de Educação do Campo no Brasil: Meandros do Pronera e do Pronacampo. Tese (Doutorado em Geografia) - Universidade Federal da Bahia. Salvador: UFBA, 2015.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich Feuerbach. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas (1845-1846). Trad. Rubens Enderle, Nélio Schneider, Luciano Cavini Martorano. São Paulo: Boitempo, 2007.

NUNES, Klívia de Cássia Silva; BEZERRA NETO, Luiz. Urbano e rural: contradições e influências no (re)pensar da ruralidade no Brasil. Rev. Exitus, Santarém, PA, v. 6, n. 1, p. 62-76, jan./jun.,2016.

OLIVEIRA NETO, Adolfo. A luta pela educação do campo: uma conquista em processo. Revista GeoAmazônia-(on line), Belém, n. 2, v. 2, p. 159-172, jul./dez., 2014. Disponível em: https://www.academia.edu/11020475/A_LUTA_PELA_EDUCA%C3%87%C3%83O_ DO_CAMPO_UMA_CONQUISTA_EM_PROCESSO. Acesso em: 31 jan. 2017.

SAVIANI, D. A pedagogia histórico-crítica na educação do campo. In: BASSA, Jaqueline Daniela; SANTOS NETO, José Leite; BEZERRA, Maria Cristina dos Santos (Org.). Pedagogia histórico-crítica e educação no campo: história, desafios e perspectivas atuais. São Carlos: Pedro e João Editores e Navegando, 2016.

STEDILE, João Pedro (Org.). A questão agrária no Brasil 1: o debate tradicional -1500 -1960. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

TAFFAREL, Celi Zulke; MUNARIM, Antônio. Pátria educadora e fechamento de escolas do campo: o crime continua. Revista do Programa de Pós-graduação em Educação da UNO CHAPECÓ, v. 17, n. 35, maio/ago., 2015. Santa Catarina: Chapecó, 2015. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/3053. Acesso em: 09 mar. 2017.

I Conferência Nacional Por Uma Educação Básica do Campo. Desafios e proposta de ação. Luziânia, GO, 27 a 31 de julho de 1998. Disponível em: http://www.gepec.ufscar.br/publicacoes/documentos/conferencia-nacional-por-uma-educacao-basica-do.pdf/view. Acesso em: 11 fev. 2017. II Conferência Nacional Por Uma Educação do Campo.(Texto base). Luziânia, GO, 2 a 6 de agosto de 2004. Disponível em: web2.ufes.br/educacaodocampo/down/cdrom1/pdf/013.pdf. Acesso em: 01 fev. 2017.

II Encontro Nacional de Educadoras e Educadores da Reforma Agrária.Manifesto dos Educadores e Educadoras da Reforma Agrária. Luziânia, GO, 21 a 25 de Setembro de 2015.https://avaliacaoeducacional.files.wordpress.com/2015/09/ii-enera-manifesto-vf.pdf. Acesso em: 30 set. 2015.

Published

2019-02-18

How to Cite

NUNES, K. de C. S.; NETO, L. B. Educational policies for Field Education: a historical analysis. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 6, n. 2, 2019. DOI: 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n2a2017-09. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46778. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Papers