Playing Cinema: Gender, Sexuality and Violence in the Production of Children’s Animations
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v4n2a2015-34558Keywords:
Cinema, Cartoons, Sexuality, Gender, ChildrenAbstract
Concerning the discussions in the ambit of the post-doctor internship in education over the experience held in the production of cartoons, with elementary school fifth grade children, from a municipal public school in the city of Campo Grande/MS. The theoretical framework is from Gender and Cultural studies and Foucault presumptions. The experience of producing five cartoons, from 2010 to 2015 is thought with two axis: first, making cinema and, second, making cinema as fun and as a way of subjectivity. In the meetings of research-intervention, we chose for the cinematic language to think the themes sexualities, gender and violence against children. Cinema demonstrated to be an important window for seeing ourselves and seeing the world.
Downloads
Metrics
References
BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, jan./fev./mar./abri., 2002.
BROUGÈRE, Gille. A criança e a cultura lúdica. In: KISHIMOTO, Tizuko Morchida (Org.). O brincar e suas teorias. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.
FOUCAULT, Michel. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. In: ______. Ética, sexualidade, política. Coleção Ditos & Escritos (volume V). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004a. p. 264-287.
FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2004b.
FRESQUET, Adriana Mabel. Entrevista com Adriana Fresquet. Revista Poiésis, n. 19, jul. 2012.
GALLO, Sílvio. Foucault: (Re)pensar a educação. In: RAGO, Margareth; VEIGA-NETO, Alfredo. Figuras de Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 253-260.
KARLSSON, Liisa. Tecendo histórias com crianças: uma chave para ouvir e compartilhar. In: CRUZ, Silvia Helena Vieira (Org.). A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas. São Paulo: Cortez, 2008. p. 158-173.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. O jogo e a educação infantil. 2 ed. São Paulo: Pioneira, 1998.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 361-378, maio/Ago. 2005.
SILVA, Juliana Pereira da; BARBOSA, Silvia Neli Falcão Barbosa; KRAMER, Sônia. Questões teórico-metodológicas da pesquisa com crianças. In: CRUZ, Silvia Helena Vieira (Org.). A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas. São Paulo: Cortez, 2008. p. 41-64.
XAVIER, Tina. A menina e o menino que brincavam de ser... Campo Grande: Editora da UFMS, 2009.
XAVIER, Tina. Princesa Pantaneira: brincando no mundo mágico do cinema. Ilustrações Lorena Martins. Campo Grande: Ed: UFMS, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.