Playing Cinema: Gender, Sexuality and Violence in the Production of Children’s Animations

Authors

  • Constantina Xavier Filha Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v4n2a2015-34558

Keywords:

Cinema, Cartoons, Sexuality, Gender, Children

Abstract

Concerning the discussions in the ambit of the post-doctor internship in education over the experience held in the production of cartoons, with elementary school fifth grade children, from a municipal public school in the city of Campo Grande/MS. The theoretical framework is from Gender and Cultural studies and Foucault presumptions. The experience of producing five cartoons, from 2010 to 2015 is thought with two axis: first, making cinema and, second, making cinema as fun and as a way of subjectivity. In the meetings of research-intervention, we chose for the cinematic language to think the themes sexualities, gender and violence against children. Cinema demonstrated to be an important window for seeing ourselves and seeing the world.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Constantina Xavier Filha, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Doutora em Educação. Professora da Unidade de Educação e na Pós-Graduação CPAN/UFMS.
E-mail: tinaxav@terra.com.br.

References

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, jan./fev./mar./abri., 2002.

BROUGÈRE, Gille. A criança e a cultura lúdica. In: KISHIMOTO, Tizuko Morchida (Org.). O brincar e suas teorias. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.

FOUCAULT, Michel. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. In: ______. Ética, sexualidade, política. Coleção Ditos & Escritos (volume V). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004a. p. 264-287.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2004b.

FRESQUET, Adriana Mabel. Entrevista com Adriana Fresquet. Revista Poiésis, n. 19, jul. 2012.

GALLO, Sílvio. Foucault: (Re)pensar a educação. In: RAGO, Margareth; VEIGA-NETO, Alfredo. Figuras de Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 253-260.

KARLSSON, Liisa. Tecendo histórias com crianças: uma chave para ouvir e compartilhar. In: CRUZ, Silvia Helena Vieira (Org.). A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas. São Paulo: Cortez, 2008. p. 158-173.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. O jogo e a educação infantil. 2 ed. São Paulo: Pioneira, 1998.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 361-378, maio/Ago. 2005.

SILVA, Juliana Pereira da; BARBOSA, Silvia Neli Falcão Barbosa; KRAMER, Sônia. Questões teórico-metodológicas da pesquisa com crianças. In: CRUZ, Silvia Helena Vieira (Org.). A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas. São Paulo: Cortez, 2008. p. 41-64.

XAVIER, Tina. A menina e o menino que brincavam de ser... Campo Grande: Editora da UFMS, 2009.

XAVIER, Tina. Princesa Pantaneira: brincando no mundo mágico do cinema. Ilustrações Lorena Martins. Campo Grande: Ed: UFMS, 2014.

Published

2016-05-30

How to Cite

XAVIER FILHA, C. Playing Cinema: Gender, Sexuality and Violence in the Production of Children’s Animations. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 4, n. 2, 2016. DOI: 10.14393/REPOD-v4n2a2015-34558. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34558. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Papers