Pedagogical practices of trans teacher: gender and sexuality as a politicalidentitary approach in everyday school life

Authors

  • Neil Franco Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Graça Aparecida Cicillini Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v4n2a2015-34553

Keywords:

Trans teachers, Education, Homophobia, Transphobia, Queer theory

Abstract

This article aims to contextualize the positioning of trans teachers in their teaching practices to identify the school as a place of right and belonging of those who cross, transit and/or remain in the boundaries of gender and sexuality. We characterize this positioning as an evidence of manifestations of a political-identitary approach in everyday school life. We verified in these manifestations the triggering of subversion processes and disturbance of values, norms and beliefs. In fact, forms of resistance, intentional or not, that triggered possibilities of structuring new forms of teaching and learning in relation to the discussion of gender and sexuality.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Neil Franco, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutor em Educação. Professor Adjunto do Departamento de Ginástica e Arte Corporal da Faculdade de Educação Física e Desportos/UFJF. E-mail: neilfranco01@gmail.co

Graça Aparecida Cicillini, Universidade Federal de Uberlândia

Doutora em Educação. Professora Associada IV da Faculdade de Educação/UFU. Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação/UFU. E-mail: gacicillini@gmail.com

References

ARNAY, José. Reflexões para um debate sobre a construção do conhecimento na escola: rumo a uma cultura científica escolar. In: RODRIGO, Maria José; ARNAY, José (Org.). Conhecimento cotidiano, escolar e científico: representação e mudança. São Paulo: Ática, 1998. p. 37-53.

BENEDETTI, Marcos.Toda Feita: o corpo e o gênero das travestis. Rio de Janeiro: Garamond, 2005. 144 p.

FOUCAULT. Michael.As ciências humanas. In: ______. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. Tradução de Salma Tanus Muchail. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1990. p. 361-404.

FRANCO, Neil. A diversidade entra na escola: histórias de professores e professoras que transitam pelas fronteiras da sexualidade e do gênero. 2009. 239 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Uberlândia, 2009.

FRANZOLIN, Fabiana. Funkeiras do quadradinho de oito são investigadas pelo Ministério Público. Hoje em dia, Juiz de Fora, 15 mai. 2013. Notícias, p. 1. Disponível em: <http://www.hojeemdia.com.br/pop-hd/funkeiras-do-quadradinho-de-oito-s-o-investigadaspelo-ministerio-publico-1.123752>. Acesso em: 20 jul. 2013.

FURLANI, Jimena. Direitos Humanos, Direitos Sexuais e Pedagogia Queer: o que essas abordagens têm a dizer à Educação Sexual? In: JUNQUEIRA, Rogério D. Diversidade sexual na educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, UNESCO, 2009. p. 293-324.

GAMSON, Joshua. As sexualidades, a teoria queer e pesquisa qualitativa. In: DENZIN, Norman K. et al. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Tradução de Sandra Regina Netz. Porto Alegre: Artmed, 2007.p. 345-362.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva, Guacira Lopes Louro. 4. ed. Rio de Janeiro: GP&A, 2005.

HILTON, Bruce. A homofobia tem cura?:o papel das igrejas na questão homoerótica. Tradução de Sieni Maria Campos. São Paulo: Ediouro, 1992.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. Homofobia nas escolas: um problema de todos. In: ______. Diversidade sexual na educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade,

UNESCO, 2009a.p. 13-52.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. Políticas de educação para a diversidade sexual: escola com lugar de direitos. In: LIONÇO, Tatiana; DINIZ, Débora. (Org.). Homofobia & educação: um desafio ao silêncio. Brasília, Ed. UnB, 2009b.p. 161-193.

LOURO. Guacira Lopes. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: América, 2004.

LOURO. Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

LOURO. Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: ______. (Org.). O corpo educado:pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 1999. p. 07-34.

MISKOLCI, Richard. Teoria queer: um aprendizado pelas diferenças. 2. ed. rev. e aum. Belo Horizonte: UFOP (Universidade Federal de Ouro Preto), 2012.

NIETZSCHE, Friedrich. Escritos sobre a educação. Tradução deNoéli Correia de Melo Sobrinho. São Paulo: Ed. PUC-Rio, 2003.

PESSOA, Jadir de Moraes. Aprender e ensinar no cotidiano de assentados rurais em Goiás. Revista Brasileira de Educação, Campinas, n. 10, p. 79-89, jan. /abr. 1999.

SILVA, Jeferson Ildefonso. Conhecimento cotidiano: uma epistemologia da práxis histórica. Ícone, Uberlândia: UNIT, v. 7, n. 1 e 2, p. 73-80, jan./dez. 2001.

SILVA, Tomaz Tadeu. A produção social da identidade e da diferença. In: ______. (Org). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.p. 73-102.

SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

VEIGA-NETO, Alfredo. Olhares... In: CONSTA, Marisa V. Caminhos investigativos: novos olhares na pesquisa em educação. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 23-38.

Published

2016-05-30

How to Cite

FRANCO, N.; CICILLINI, G. A. Pedagogical practices of trans teacher: gender and sexuality as a politicalidentitary approach in everyday school life. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 4, n. 2, 2016. DOI: 10.14393/REPOD-v4n2a2015-34553. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34553. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Papers