The professionalism in teaching and initial teacher training in Brazil and Finland
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v14n2a2025-77628Keywords:
Professionalism in teaching, Initial teacher training, Comparative EducationAbstract
This is a comparative education study about professionalism in teaching and initial teacher training in Brazil and Finland. This is a qualitative study which collected bibliographic and documentary data and on-site observations in Finland, aiming to identify similarities and differences between the elements of this comparative study. The results achieved are significant. The professional practice of teaching in the countries presents a divergence in terms of the value given to teachers which is reflected in initial teacher training. While in Brazil, a basic education teacher only enters the classroom after completing a degree with a minimum workload of 3,200 hours, in Finland, a teacher can only practice his/her profession after completing credits corresponding to a workload of 8,100 hours, between a bachelor's degree and a master's degree. The study concludes that there is a considerable difference in both the development of professionalism and initial teacher training in the two countries.
References
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 1º de julho de 2015. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECPN22015.pdf?query=LICENCIATURA. Acesso em: 17 jun. 2023.
CARDOSO, B. Formação de professores: o que o Brasil tem a aprender com a Finlândia? 1 vídeo (34 min). Canal da Fundação FHC, 2 mai. 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ZkcfHzPx9qU&t=862s. Acesso em: 03 set. 2023.
FINLAND. Ministry of Justice. Government Decree University Degrees, 2004. 794/2004. Disponível em: https://www.finlex.fi/fi/laki/smur/2022/20220011#kumonnut-saadokset. Acesso em: 16 jun. 2023.
FISCHMAN, G. E.; TOPPER, A. M.; SILOVA, I. La idiotez y los debates sobre las evaluaciones internacionales a gran escala en las reformas educativas nacionales. Revista Educação Especial, v. 31, n. 63, pp. 785-814, 2018. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/3131/313158928002/html/. Acesso em: 09 out. 2022.
FUTURA. Finlândia – Destino Educação. 1 vídeo (55 min). Canal Futura, Fundação Roberto Marinho, 2013. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Bj9ciijbMj8. Acesso em: 20 mar. 2022.
GIDDENS, A.. Sociologia. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2008.
GOMES, M. M.; GOMES, F. das C.; ARAUJO NETO, B. B. de; MOURA, N. D. de S.; MELO, S. R. de A.; ARAUJO, S. F. de; NASCIMENTO, A. K. do; MORAIS, L. M. D. de. Reflexões sobre a formação de professores: características, histórico e perspectivas. Revista Educação Pública, v. 19, nº 15, 6 de agosto de 2019. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/19/15/reflexoes-sobre-a-formacao-de-professores-caracteristicas-historico-e-perspectivas. Acesso em: 16 jun. 2023.
GORZONI, S. de P.; DAVIS, C. O conceito de profissionalidade docente nos estudos mais recentes. Cadernos de Pesquisa, v.47, n.166 p.1396-1413, out./dez. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/wQ9fQZq8sDY9cnSng5fxVFd/?lang=pt. Acesso em: 12 jun. 2023.
GRABOWSKI, G. Apagão ou destruição da docência no Brasil? Portal do Instituto Humanitas Unisinos – IHU, maio, 2022. Disponível em: https://www.ihu.unisinos.br/categorias/618265-apagao-ou-destruicao-da-docencia-no-brasil-artigo-de-gabriel-grabowski. Acesso em 12 de mai. 2023.
KANSANEN, P. J. Teacher Education in Finland: current models and new developments. University of Helsinki, 2003. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/242259693_Teacher_Education_in_Finland_Current_Models_and_New_Developments. Acesso em: 16 jun. 2023.
LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola – Teoria e prática. 6. ed. São Paulo: Heccus Editora, 2017.
MÓRAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A. de; MORALES, O. E. T. (orgs.). Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Coleção Mídias Contemporâneas, Vol. II. Ponta Grossa, Paraná: PROEX/UEPG, 2015. Disponível em: https://moran.eca.usp.br/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em: 12 jul. 2023.
NÓVOA, A. Três bases para um novo modelo de formação. Nova Escola, Gestão. 01 set. 2013. Disponível em: https://gestaoescolar.org.br/conteudo/182/tres-bases-para-um-novo-modelo-de-formacao. Acesso: 02 jan. 2024.
NÓVOA, A. O pensamento de António Nóvoa: o que podemos aprender com a formação de médicos? 1 vídeo (3 min). Canal Nova Escola, 2012a. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=RM6GnpaVdVs. Acesso em: 07 jan. 2024.
NÓVOA, A.; MARCELINO, F.; RAMOS DO Ó. J. Sérgio Niza - Escritos sobre Educação. Lisboa: Edições Tinta-da-China, 2012b.
RIKSAASEN, R.; CROSSWELL, L.; BEUTEL, D. Professional Identity Development of Student Teachers in Finland, Norway and Australia. Literacy Information and Computer Education Journal (LICEJ), Volume 6, Issue 4, December 2015. Disponível em: file:///C:/Users/marci/Downloads/Professional_Identity_Development_of_Student_Teach.pdf. Acesso em: 04 de mai. 2023.
SAHLBERG, P. Lições Finlandesas 2.0. São Paulo: SESI-SP Editora, 2018.
SEMIS, L. O que ninguém te conta sobre a Educação na Finlândia. Associação Nova Escola, janeiro, 2019. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/15363/o-que-ninguem-te-conta-sobre-a-educacao-na-finlandia. Acesso em: 24 abr. 2023.
SHCUELER, A. F. M. de; SOUTHWELL, M. Formação do Estado Nacional e constituição de corpos docentes (1820-2000): profissionalização da docência no Brasil e na Argentina em perspectiva comparada. In: VIDAL, D. G.; ASCOLANI, A.. (orgs) Reformas educativas no Brasil e na Argentina – Ensaios de história comparada da Educação (1820-2000). São Paulo: Cortez, 2009.
TIRRI, Kirsi. The last 40 years in Finnish teacher education. Journal of Education for Teaching: International research and pedagogy, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/02607476.2014.956545. Acesso em: 21 mai. 2023.
UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. Projeto Político Pedagógico do Curso de Pedagogia. UnB, Brasília, 2018. Disponível em: https://sigaa.unb.br/sigaa/public/curso/lista.jsf?nivel=G&aba=p-graduacao. Acesso em: 05 jun. 2023.
UNIVERSITY OF HELSINKI. Scope and Structure of the Degree. Helsinki, Finland: University of Helsinki, 2023. Disponível em: https://studies.helsinki.fi/instructions/article/scope-and-structure-degree. Acesso em: 09 jul. 2023.
WAGNER, L.; CARLESSO, J. P. P. Profissão docente: Um estudo do abandono da carreira na contemporaneidade. Research, Society and Development, v. 8, n. 6, 2019. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5606/560662197003/560662197003.pdf. Acesso em 12 de mai. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Educação e Políticas em Debate

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.



























