Giftedness in Brazil and Mexico: a comparative study in legal bases

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v14n3a2025-77007

Keywords:

Giftedness, Brazil, Mexico, Public Policies

Abstract

Giftedness is characterized by the manifestation of highly aptitudes. Identifying and provide services for them, public policies were created for it. For this reason, the aim was to investigate and analyze educational documents at the federal level of Brazil and Mexico about giftedness field. The study was based on Documental research, approaching Textual Configuration Analysis. The results indicated 12 (twelve) relevant documents in both countries. It was concluded that they have initiatives for gifted students but they are not enough to reach all them.

Author Biographies

  • Fabiana Oliveira Koga, Universidade Federal de São Carlos - Brasil

    Membro do Grupo de Pesquisa para o Desenvolvimento do Potencial Humano (GRUPOH), Universidade Federal de São Carlos. Docente do programa Desenvolvendo Talentos da Prefeitura de Vera Cruz/SP, Brasil.

  • Rosemeire de Araújo Rangni, Universidade Federal de São Carlos - Brasil

    Professora Adjunto 2, Departamento de Psicologia, Pós-Graduação em Educação Especial (PPGEEs), Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos/SP, Brasil. Lider do Grupo de Pesquisa para o Desenvolvimento do Potencial Humano (GRUPOH). 

  • Cristianne Butto Zarzar, Universidad Pedagógica Nacional - México

    Professora Titular C Universidad Pedagógica Nacional - Unidad Ajusco, Ciudad de México, México. Professora dos Programas de Licenciatura em Psicologia Educativa, Mestrado em Desenvolvimento Educativo e Doutorado em Educação Matemática. Coordenadora do Projeto de Pesquisa: Talento Matemático em Educação Básica.

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Published

2025-11-14

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CONTINUOUS DEMAND

How to Cite

KOGA, Fabiana Oliveira; RANGNI, Rosemeire de Araújo; ZARZAR, Cristianne Butto. Giftedness in Brazil and Mexico: a comparative study in legal bases. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 14, n. 3, p. 1–19, 2025. DOI: 10.14393/REPOD-v14n3a2025-77007. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/77007. Acesso em: 5 dec. 2025.