Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n1a2023-66468

Keywords:

Integral Education, Scientific Education, History of Education

Abstract

Integral education is the object of study by several educators, research groups and those interested in the subject, but there are conceptual contradictions and dystopias. This essay aims to analyze and dialogue with theoretical references of integral education, based on the production and experiences of: Anísio Teixeira, Maria Nilde Mascellani, Paulo Freire, Darcy Ribeiro and Jaqueline Moll. This is a qualitative and documentary research. It was used for analysis: texts, articles and official documents of Brazilian education that deal with the theme. It was concluded that the conceptual and historical bases of integral education need to be revisited, problematized and reflected, to not exist distortions in public policies implemented or in the implementation phase.

Author Biographies

  • Carlos Wagner Costa Araújo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Brasil

    Mestre em Educação em Ciências – PPGEC/UFRGS. Pesquisador do Museu de Ciência Ricardo Ferreira-MCRF/PE, membro do grupo de pesquisa CNPq: Educação Integral na escola e na sociedade: sujeitos, territórios, dimensões e interfaces da UFRGS. Petrolina/PE, Brasil.

  • Renata Gerhardt Barcelos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Brasil

    Mestra em Educação em Ciências – PPGEC/UFRGS. Professora da Rede Municipal de Porto Alegre/RS, Porto Alegre/RS. Membra do grupo de pesquisa CNPq: Educação Integral na escola e na sociedade: sujeitos, territórios, dimensões e interfaces da UFRGS Brasil.

  • Luciana dos Santos Célia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Brasil

    Mestra em Educação em Ciências – PPGEC/UFRGS. Membra do grupo de pesquisa CNPq: Educação Integral na escola e na sociedade: sujeitos, territórios, dimensões e interfaces da UFRGS, Porto Alegre/RS, Brasil.

  • Jaqueline Moll, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Brasil

    Doutora em Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É professora titular da Faculdade de Educação e professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências/UFRGS. Lider do grupo de pesquisa CNPq: Educação Integral na escola e na sociedade: sujeitos, territórios, dimensões e interfaces da UFRGS. Porto Alegre/RS, Brasil.

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Published

2022-12-02

Issue

Section

DEMANDA CONTÍNUA

How to Cite

Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 421–440, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v12n1a2023-66468. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66468. Acesso em: 27 mar. 2025.