Academic education in psychology for racial equality: internship experience at a Terreiro de Tambor de Mina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v9nEspeciala2020-55595

Keywords:

Afrocentric Psychology, Racial equality, Afro-Brazilian religions, Internship, Educational policies

Abstract

This paper studies an internship in Social Psychology at a Terreiro de Tambor de Mina, located at an urban quilombo, in São Luís / MA. The purpose was to analyze how professional training can influence educational policies for racial equality. The method for this study was the theoretical essay, understanding it as a thinking exercise that engenders new knowledge. As results, the following are remarked: perspectives for construction of a Brazilian Afrocentric Psychology; closer approximation of Psychology to the knowledge and issues of the people of Terreiro; the creation of a political agency for racial equality among students. It is considered that the internship experience indicates the need for teachers to problematize racial themes during graduation.

Author Biographies

  • Ramon Luis de Santana Alcântara, Universidade Federal do Maranhão - Brasil

    Doutor em Políticas Públicas pela Universidade Federal do Maranhão. Professor Adjunto da Universidade Federal do Maranhão.

  • Francisco Valberto dos Santos Neto, Universidade Federal do Maranhão - Brasil

    Psicólogo graduado pela Universidade Federal do Maranhão. Mestrando em Psicologia pela Universidade Federal do Maranhão.

  • Raabe Naftali de Sousa Araujo, Universidade Federal do Maranhão - Brasil

    Graduanda em Psicologia pela Universidade Federal do Maranhão. Bolsista em Iniciação Científica pela Universidade Federal do Maranhão.

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Published

2020-11-03

Issue

Section

Dossiê: Políticas educacionais de igualdade racial: práticas e saberes por uma

How to Cite

ALCÂNTARA, Ramon Luis de Santana; SANTOS NETO, Francisco Valberto dos; ARAUJO, Raabe Naftali de Sousa. Academic education in psychology for racial equality: internship experience at a Terreiro de Tambor de Mina. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 9, n. Especial, p. 865–883, 2020. DOI: 10.14393/REPOD-v9nEspeciala2020-55595. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/55595. Acesso em: 28 dec. 2025.