EXPANSION OF LEGAL EDUCATION AS A COMBINATION OF ECONOMIC AND IDEOLOGICAL INTERESTS
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v5n1a2016-44561Keywords:
Educational policies, VTE., Teachers workAbstract
This study analyzes the addresses of educational policies included in the educational field since 1990 and the effects that official statements have on the work of teachers linked to vocational and technological education in the IFFAR. The hegemonic appeal of contemporary educational policies is that VTE gives better results when has the direct participation of the private sector in its management, funding and direction. Thus, what has determined the content of policies for the VTE? Consensus among international organizations, government sectors, business or effective participation of the school community in the production of those ones? This study was developed in order to answer such questions.
References
ALMEIDA, V. A educação básica e o ensino superior: uma questão mal re-solvida no Tocantins. In: SILVA, N. L.; ALMEIDA, V. (Orgs.). Reflexões sobre o ensino e formação de professores: ensino e formação de professores. Palmas, TO: Nagô Editora, 2011. 172p.
ALTHUSSER, L. Aparelhos ideológicos de Estado. 2. ed. Trad. de Valter José Evangelista e Maria Laura Viveiros de Castro. Rio de Janeiro: Graal, 1985.
ANTUNES, R. Adeus ao trabalho? Ensaios sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho. São Paulo: Cortez, 1995.
APPLE, M. W. Educação e Poder. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.
BALL, S. Performatividade e fabricações na economia educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação e Realidade, v. 35, n. 2, p. 37-55, ago/set. 2010.
BERNSTEIN, B. A estruturação do discurso pedagógico: classe, códigos e controle. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1990.
BERENBLUM, A. A invenção da palavra oficial: identidade, língua nacional e escola em tempos de globalização. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988.
DAGNINO, E. Confluência perversa, deslocamentos de sentido, crise discursiva. In: GRIMSON, A. La cultura en las crisis latinoamericanas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: CLACSO-Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. 2004.
DAYRELL, J. T. A juventude e a educação de jovens e adultos: reflexões iniciais. In: SOARES, L. (Org.). Diálogos na educação de jovens e adultos. São Paulo: Autêntica, 2005.
DEJOURS, C. A banalização da injustiça social. 3. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2001.
FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.
HARVEY, D. Neoliberalismo: história e implicações. São Paulo: Edições Loyola, 2008.
HYPOLITO, A. M.; PIZZI, L. C. V. Reestruturação educativa e trabalho docente: autonomia, contestação e controle. In: HYPOLITO, A. M. Trabalho docente: formação e identidade. Pelotas: Seiva Publicações, 2002.
HYPOLITO, A. M.; PIZZI, L. C. V. Políticas educacionais e políticas de gestão no Brasil. In: GHIGGI, G.; VAN-DUNEM, J. O. S. (Org.). Diálogos educativos entre Brasil e Angola. Pelotas: Editora e Gráfica Universitária – UFPel, 2007.
LINHART, D. O indivíduo no centro da modernização das empresas: um reconhecimento esperado, mas perigoso. Trabalho e Educação, n. 7, jul./dez., 2000.
MAUÉS, O. Os organismos internacionais e as políticas públicas educacionais no Brasil. In: GONÇALVES, L. A. Currículo e políticas públicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
ROSE, N. Governando a alma: a formação do eu privado. In: SILVA, T. T. Liberdades reguladas: a pedagogia construtivista e outras formas de governo de eu. Petrópolis: Vozes, 1998.
SECCHI, L. Modelos organizacionais e reformas da administração pública. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 43, n. 2, p. 347-369, mar./abr. 2009.
SHIROMA, E.O; MORAES, M. C. M.; EVANGELISTA, O. Política Educacional. 4 ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007.
SOARES, L. (Org.). Educação de jovens e adultos: o que revelam as pesquisas. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Educação e Políticas em Debate

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.



























