Circle of Intellectuals: Memories of the Permanent Forum on Early Childhood Education in Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v14n3a2025-78310

Keywords:

Early Childhood Education, Intellectuals, Public Policy, Social movement

Abstract

This article analyzes the trajectory and role of intellecutuals in the founding of the Permanent Forum on Erly Childhood Education of Rio de Janeiro (FPEI-RJ) and its significance as a space for political praxis in the defense of the children’s right to early childhood education. The article is based on a collective interview, held as a discussion group, which constituted one of the research strategies developed with the founders of the Forum. The investigation took into account their academic paths, Activism, and contributions to public policies on early Childhood Education in Brazil Drawing on the theoretical perspectives of Gramsci and Bakhtin, the study discusses the role of organic intellectuals in the educational field, as well as the function of the Forum as a collective intelectual. The findings underscore the importance of the articulation between Intellectuals and social movements in consolidating policies aimed at early childhood. 

Author Biographies

  • Sonia Kramer, Pontifícia Universidade Católica - Brasil

    Pós-doutorado na New York University. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de janeiro (RJ), Brasil.  

  • Rosiane Brandão Siqueira Alves, Pontifícia Universidade Católica - Brasil

    Doutora em Educação (2024), Mestre em Educação (2019) e Especialista em Educação Infantil(2016) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Especialista em História Contemporânea pela UFF (2010) e bacharel e licenciatura em História em História pela UFRJ (2008). Graduada em Pedagogia pela Faculdade Internacional Signorelli (2020). Professora de História na Rede Estadual de Ensino do Rio de Janeiro.

References

ALBERTI, V. Manual de história oral. Rio de Janeiro: FGV, 2013.

ALBERTI, V. Fontes orais: História dentro da História. In: PINSKY, Carla Bassanezi (Org.). Fontes Orais. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2008. p. 155-202.

ALBERTI, V. O que documenta a fonte oral? Possibilidades para além da construção do passado.” Anais. II Seminário de História Oral. Rio de Janeiro: CPDOC,1996. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/handle/10438/6767?show=full. Acesso em: 10 de maio de 2025.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. 10.ed. São Paulo: Huditec, 1997.

BAKHTIN, M. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Trad. Aurora Fornoni Bernadini et al. 5 ed. São Paulo: Editora da UNESP e HUCITEC, 1993.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei n° 9.424, de 24 de dezembro de 1996. Dispõe sobre o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento do Ensino Fundamental e de Valorização do Magistério (FUNDEF). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9424compilado.htm. Acesso em: 15 mai. 2025.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para assuntos jurídicos. Emenda Constitucional 53, de 19 de dezembro de 2006. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 20 dez. 2006. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emenda/emc/emc53.htm. Acesso em: 12 abr. de 2025.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei nº 11.494, de 20 de junho de 2007. Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação – FUNDEB. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 21 jun. 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/lei/l11494.htm. Acesso em: 12 abr. 2025.

FELICIANO, B. T.; REZENDE NUNES, M. F. Qual é o valor de uma educação infantil de qualidade? Educação & Sociedade, Campinas, v. 44, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/R9dTRMW3CBSbQ34hcDyVcBN/. Acesso em: 10 de mai. de 2025.

GOHN, M. da G. Teorias dos movimentos sociais. Paradigmas clássicos e contemporâneos. 9. ed. São Paulo: Loyola, 2011.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere: Introdução ao estudo da filosofia. A filosofia de Benedetto Croce. Tradução Carlos Nelson Coutinho. – 1. Ed. – Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.v.1.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere: Volume 2: Cadernos 11-14. Tradução Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização, 2002.

GRAMSCI, A. Concepção Dialética da História. Civilização Brasileira, Rio de Janeiro, 1978.

KRAMER, S. Com a pré-escola nas mãos: uma alternativa curricular para a educação infantil. 4. ed. São Paulo: Ática, 2007.

KRAMER, S; NUNES, M. F. R; CORSINO, P. Profissionais de educação infantil: gestão e formação. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

REZENDE N., M. F; CORSINO, P.; DIDONET, V. Educação Infantil no Brasil: primeira etapa da Educação Básica. Brasília: UNESCO, Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica, Fundação Orsa, 2011.

SILVA, H. R da. Fragmentos da história intelectual: entre questionamentos e perspectivas. Campinas, SP: Papirus, 2002.

SIQUEIRA, R. B. A. Intelectuais e militância: o Fórum Permanente de Educação Infantil do Rio de Janeiro como espaço de práxis política. 2024. Tese (Doutorado em Educação) – Pontíficia Universidade Católica do Rio de Janeiro, p. 208.

VIEIRA, C. E. O movimento pela Escola Nova no Paraná: trajetória e ideias educativas de Erasmo Pilotto. Educar em Revista, Curitiba, n. 18, p. 53-73, 2001. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/issue/view/241. Acesso em: 11 de mai. de 2025.

Published

2025-11-14

Issue

Section

DOSSIER: “PUBLIC POLICIES FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND THE HISTORICAL STRUGGLE FOR ACCESS AND QUALITY”

How to Cite

KRAMER, Sonia; ALVES, Rosiane Brandão Siqueira. Circle of Intellectuals: Memories of the Permanent Forum on Early Childhood Education in Rio de Janeiro. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 14, n. 3, p. 1–22, 2025. DOI: 10.14393/REPOD-v14n3a2025-78310. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/78310. Acesso em: 5 dec. 2025.