Satisfaction an dissatisfaction of public school teachers in Mato Grosso: labor, economic indicators and qualifications
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v14n3a2025-75507Keywords:
Teachers, Profession, Job satisfactionAbstract
The objective of the present study was to assess the job (dis)satisfaction of teachers in the public education network in the state of Mato Grosso, with an emphasis on satisfaction indicators related to the thought of abandoning the profession; to parallel practices with other economic activities, the functional situation and the qualifications of teachers. Three instruments were used to produce data: socioeconomic/labor questionnaire; questionnaire on stressors in teachers and the Cuestionario para la Evaluación del Síndrome de quemarse por el Trabajo – CESQT. The results indicate that approximately 60% of teachers are satisfied with their profession, but among those who declare themselves dissatisfied, more than half (51.3%) said they were considering changing their profession. Nine out of ten teachers have no other activity than teaching. The satisfaction rate is higher among temporarily hired teachers compared to permanent teachers. Job dissatisfaction increases towards teachers' qualifications. Through the results, we consider the need to delve deeper into the subject, preferably in a longitudinal profile, with the need to strengthen State policies to the detriment of Government policies that enable job satisfaction among teachers.
References
BRASIL. Lei nº 8.745, de 9 de dezembro de 1993
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidente da República, [2016]. Disponível
em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em 10 junho. 2020.
CARLOTTO, M.S.; PALAZZO, L. S. Síndrome de burnout e fatores associados: um estudo epidemiológico com professores. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 22, n. 5, p. 1017-1026. 2006. Disponível em: SciELO - Brasil - Síndrome de burnout e fatores associados: um estudo epidemiológico com professores Síndrome de burnout e fatores associados: um estudo epidemiológico com professores. Acesso em 15 de jul. de 2020.
CODO, W. Educação, carinho e trabalho: Burnout, a síndrome da desistência do educador, que pode levar à falência da Educação. Petrópolis: Vozes, 1999.
FREIRE, P. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez, 1991.
FREUND, C.S; BIAR, L. A. Gerenciando o estigma do professor contratado: uma análise de discurso crítica. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 33, e166838, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982017000100132&lng=en&nrm=iso. Acesso em 29 de jun. de 2020.
GIL-MONTE, P.R. El síndrome de quemarse por el trabajo. Madrid, Pirâmide, 2006.
GIL-MONTE, P. R.; CARLOTTO, M. S. Sheila Gonçalves Câmara. Validação da versão brasileira do “Cuestionario para la Evaluación del Síndrome de Quemarse por el Trabajo. em professores. Rev Saúde Pública, v.44, n.1, p.140-7, 2010.
KELLY, Á. et al. Challenging Behaviour: Principals’ Experience of Stress and Perception of the Effects of Challenging Behaviour on Staff in Special Schools in Ireland. European Journal of Special Needs Education, v. 22, n. 2, p. 161–181. Maio 2007. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08856250701269507 . Acesso em 29 de jun. de 2020.
LAROCCA, P.; GIRARDI, P.G. Trabalho, satisfação e motivação docente: um estudo exploratório com professores da educação básica. Anais X congresso nacional de educação. 2011.
Lester, D. (2013). Measuring maslow’s hierarchy of needs. Psychological Reports, 131 (1), 15 - 17. DOI: https://doi.org/10.2466/02.20.PR0.113x16z1.
LEVY-LEBOYER, C. A crise das motivações. São Paulo: Atlas, 1994.
LIPP, M. N. O estresse do professor. Campinas: Papirus, 2002.
MCCLELLAND, D. C. A Sociedade Competitiva – realização e progresso social. Rio de Janeiro: Expressão e Cultura. 1972. Disponível em:
https://www.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/enfermagem/a-teoria-mcclelland/35557. Acesso: 08 de out. de 2020.
MENEZES, M. E.; SILVA, E. L. Metodologia da pesquisa e elaboração de Dissertação. 3 ed. Florianópolis, 2001.
NÓVOA, A. Vidas de professores. 2. ed. Portugal: Porto, 2007.
PIMENTA, T. Saúde mental no ambiente de trabalho. Disponível em: https://www.vittude.com/empresas/saude-mental-no-ambiente-de-trabalho
Acesso: 10 de Nov. de 2020.
POCINHO, M.; CAPELO, M. R. Vulnerabilidade ao estresse, estratégias de enfrentamento e autoeficácia em professores de português. Educ. Pesqui. São Paulo, v. 35, n. 2, p. 351-367, agosto de 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022009000200009&lng=en&nrm=iso. Acesso em 07 de jul. de 2020.
RAMOS, M. F. H. et al. Satisfação no trabalho docente: Uma análise a partir do modelo social cognitivo de satisfação no trabalho e da eficácia coletiva docente. Estud. psicol. Natal, v. 21, n. 2, p. 179-191, June 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2016000200179&lng=en&nrm=iso. Acesso em 29 de jul. de 2020.
ROBBINS, S.; JUDGE, T.; SOBRAL, F. Comportamento organizacional: teoria e prática no contexto brasileiro. 14 ed. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2011.
SÁ, M. A. D. et al. Qualidade de vida no trabalho docente uma questão de prazer. In: Encontro da Associação Nacional de Pesquisas e Programas de Pós-graduação em Administração. ANPAD. Rio de Janeiro. Anais. Rio de Janeiro: ANPAD, 2007.
TARDIF, M. et al. Formação dos professores e contextos sociais: perspectivas internacionais. Porto: Rés, 1997.
ZARAGOZA, J. O mal-estar docente: a sala de aula e a saúde dos professores. Bauru, SP: EDUSC, 1999.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Helvecio Pereira Lopes, Evando Carlos Moreira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.



























