TEACHING, RESEARCH AND EXTENSION PRACTICES IN THE AMBIT OF GPECS: QUESTIONING BODY, GENDER, SEXUALITIES AND SCHOOL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v4n2a2015-34555Keywords:
Sexualities, Gender, School EducationAbstract
The current proposition comes from the productions, questions and concerns developed in the ambit of the Gender, Body, Sexuality and Education research group (GPECS), linked to the post-graduation program in education at the Universidade Federal de Uberlândia - UFU. This way, with the mobilizations that emerged in the actions promoted by the group, we look forward to, in this text, discuss how they are involved and (re)signified in the school pedagogic practices, considering the relevance of respect and recognition of different expressions of gender and sexual identities. We believe in the resonance of the GPECS' actions with the daily school, as a training space involved with the overcoming of the intolerant processes against the diversity of sexual and gender orientation that, in the school, become so cruel that ends up imposing to people who break the rule a life of suffering and exclusion.
References
ADLER, Patricia A.; ADLER, Peter. The tender kut: inside the hidden world of selfie-injury. New York: New York University Press, 2011.
BARBOSA, L. C. F. F. Cenas escolares vivenciadas por travestis da cidade de Ituiutaba/MG: lembranças, aproximações e distanciamentos dos processos de estigmatização. 60 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) — Faculdade de Ciências Integradas do Pontal, Ituiutaba, 2013.
BENTO, Berenice. Na escola se aprende que a diferença faz a diferença. Estudos Feministas, Florianópolis, n. 2, v. 19, p. 549–59, mai./ago. 2011.
BRAGA, Denise da Silva. A experiência transexual: estigma, estereótipo e desqualificação social no intramuros da escola. In: ALMEIDA, M. I et al. (Org.). Políticas educacionais e impactos na escola e na sala de aula. Araraquara: Junqueira & Marin, 2012. p. 4.219–30.
BRITZMAN, Deborah. O que é essa coisa chamada amor: identidade homossexual, educação e currículo. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 21, n. 1, jan./jul. 1996.
BUTLER, Judith. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do “sexo”. In: LOURO, G. O corpo educado. Pedagogias da sexualidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica, 1999. p. 151-172.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
CORBIN, Alain; COURTINE, Jean-Jacques; VIGARELLO, Georges. História do corpo: as mutações do olhar. O século XX. Tradução e Revisão de Ephraim Ferreira Alves. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
COSTA, Ana. Tatuagem e marcas corporais: atualizações do sagrado. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003.
DELEUZE , Gilles; GUATTARI, Félix. O anti-édipo: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Joana Mores Varela e Manuel Maria Carrilho. Lisboa: Assírio & Alvim, 2004.
DUSCHATZKY, Silvia; SKLIAR, Carlos. O nome dos outros. Narrando a alteridade na cultura e na educação. In: LARROSA, J.; SKLIAR, C. Habitantes de babel: políticas e poéticas da diferença. Tradução de Semíramis Gorini da Veiga. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 119–38.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
LANG, Charles Elias.; BARBOSA, Juliana Falcão.; CASELLI, Francisco Rafael Barbosa. Subjetividade, corpo e contemporaneidade. 2009. Disponível em: <http://abrapso.org.br/siteprincipal/images/Anais_XVENABRAPSO/236.subjetividade,corpoecontemporaneidade.pdf>. Acesso em: 10 out. 2011.
LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: ______. (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho. Ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
NASCIMENTO, Thaís Manoel. Homossexualidade(s) no contexto escolar: concepções, saberes e práticas de professores/as de Ciências e Biologia. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) — Faculdade de Ciências Integradas do Pontal, Ituiutaba, 2014.
PERES, William Siqueira. Travestis: corpo, cuidado de si e cidadania. In: FAZENDO GÊNERO 8 — CORPO, VIOLÊNCIA E PODER. Anais... Florianópolis, 2008.
PRADO, Marcos Aurélio Máximo; JUNQUEIRA, Rogério Diniz. Homofobia, hierarquização e humilhação social. In: VENTURI, Gustavo; BOKANY, Vilma (Org.). Diversidade sexual e homofobia no Brasil. São Paulo: Ed. Fundação Perseu Abramo, 2011. p. 51–71.
SANTOS, Dayana Brunetto Carlin dos. Para se pensar sobre a experiência transexual na escola: algumas cenas. Bagoas, n. 7, p. 147–71, 2012.
SILVA, Elenita Pinheiro Queiroz. Corpo e sexualidade: experiências em salas de aula de ciências. Periódicus, 2. ed., p. 1–15, nov. 2014/abr. 2015. Disponível em:<http://www.portalseer.ufba.br/index.php/revistaperiodicus/article/view/12883/9195>. Acesso em: 15 jan. 2015.
SILVA, Fabiane Ferreira da. Lições de sexualidade na escola. In: SILVA, F. F.; MELLO, E. M. B. (Org.). Corpos, gêneros, sexualidades e relações étnico-raciais na educação. Uruguaiana: Ed. Unipampa, 2011. p. 146–57.
VEIGA-NETO, Alfredo. Incluir para excluir. In: LARROSA, J.; SKLIAR, C. Habitantes de babel: políticas e poéticas da diferença. Tradução de Semíramis Gorini da Veiga. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 105–18.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debate

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.



























