In the frame of educational and educational educational experiences

the risk of embroidery in the Cooperative Network for Teaching, Research and Popular Extension in Basic Education Schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2022-67082

Keywords:

Educational processes, Popular Education, Intervention projects

Abstract

This text presents reflected narratives about the creation and implementation of the Cooperative Network of Teaching, Research and Extension in Basic Education Schools (REBES), in times of the Covid-19 pandemic. It reveals signs of the plots of collective educational and training experiences and meetings with professionals from the Basic Education Network and other training spaces in the permanent movement of construction and development of the aforementioned Network, within the municipality of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil. Thus, in structural terms, the text is organized into three sections: the first takes up the narratives of basic education professionals who are members of REBES, as well as the context of production of these narratives, accompanied by evidence of the potential for interested listening. The second brings the experiences prior to the creation of REBES and the third presents reflective narratives about it. Finally, it is necessary to consider that the work within the scope of REBES is collaborative-solidarity, which emphasizes the perspective of militant research, popular extension and problematizing teaching, guiding the elaboration and implementation of interventional teaching, research and extension projects that are in dialogue with the assumptions of Popular Education, in defense of a transforming education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tiago Zanquêta de Souza, Universidade de Uberaba

PhD in Education, Federal University of São Carlos, State of São Paulo, Brazil; professor at the University of Uberaba, State of Minas Gerais, Brazil; second leader of the Study and Research Group on Education in Diversity for Citizenship (GEPEDiCi/PPGE/Uniube-Uberaba); leader of the Research Group on Teacher Training, Right to Learn and Pedagogical Practices (FORDAPP/PPGEB/UNIUBE-Uberlândia); member of the Research Group on Social Practices and Educational Processes (PSPE/PPGE/UFSCar); vice general coordinator of the Network of researchers on teachers of the Central-West Region (REDECENTRO); founder and coordinator of the Cooperative Network for Teaching, Research and Extension in Basic Education Schools (RECEPE).

Gercina Santana Novais, Universidade de Uberaba

PhD in Education, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; professor at the University of Uberaba, State of Minas Gerais, Brazil; leader of the Research Group Teacher Training, Right to Learn and Pedagogical Practices (FORDAPP).

References

BOFF, L. Saber cuidar: ética do humano: compaixão pela Terra. Petrópolis: Vozes, 1999.

BRANDÃO, C. R. Lutar com a palavra: escritos sobre o trabalho do educador. 2. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1985.

BRANDÃO, C. R. Vocação de criar: anotações sobre a cultura e as culturas populares. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 138, p. 715-746, set./dez. 2009. Doi: 10.1590/S0100-15742009000300003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/Ffs6C5NZSw7hMkkhbFm6Pbc/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 set. 2022.

CRUZ, P. J. S. C. Extensão popular: a reinvenção da universidade. In: VASCONCELOS, E. M.; CRUZ, P J. S. C. (org.). Educação popular na formação universitária: reflexões com base em uma experiência. São Paulo: Hucitec; João Pessoa: Editora da UFPB, 2011.

CRUZ, P. J. S. C. Extensão popular: situando a extensão universitária orientada pela educação popular. In: CRUZ, P. J. S. C. et al. Extensão popular: caminhos em construção. João Pessoa: CCTA, 2017.

CRUZ, P. J. S. C. Extensão popular: um jeito diferente de conduzir o trabalho social da Universidade. In: CRUZ, P. J. S. C. (org.). Educação popular na universidade. São Paulo: Hucitec; João Pessoa: Editora da UFPB, 2013.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

FREIRE, P. Educação e mudança. Tradução de Moacir Gadotti e Lilian Lopes Martin. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 34. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2005.

HOLLIDAY, O. J. Paradigma e métodos de produção de conhecimento na educação popular freireana: a contribuição da sistematização de experiências. In: SCHÖNARDIE, P. A.; ULRICH, C. B.; ANDRIOLI, L. Â. (org.). Educação popular: epistemologias, diálogos e saberes. Foz do Iguaçu: CLAEC e-Books, p. 18-29, 2022.

MAGALHÃES, S. M. O. Entrevista - Maria Isabel da Cunha: Diálogos sobre a Pesquisa Colaborativa e em Rede: “o desafio de construir uma caminhada coletiva”. Ensino Em Re-Vista, Uberlândia, v. 29, p. e001, 2022. Doi: 10.14393/ER-v29a2022-1. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/64650. Acesso em: 10 set. 2022.

NOVAIS, G. S.; NOVAIS, E. S As rodas de conversa, Uberlândia, 6 f. Mimeo, 2009.

SOUZA, T. Z. de. A extensão popular e a produção do conhecimento conversitário. Cad. Pesq., São Luís, v. 26, n. 2, p. 237-256, abr./jun., 2019. Doi: 10.18764/2178-2229.v26n2p237-256 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/11895. Acesso em: 10 set. 2022.

SOUZA, T. Z. de; NOVAIS, G. S. N. Colonialismo e colonialidade na educação: da denúncia ao anúncio da resistência propositiva popular. Debates em Educação, Maceió, v. 13, n. 31, p. 527-550, jan./abr. 2021. Doi: 10.28998/2175-6600.2021v13n31p527-550. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/ojs2-somente-consulta/index.php/debateseducacao/article/view/10544. Acesso em: 10 set. 2022.

SOUZA, T. Z. de; VASCONCELOS, V. O. de. Educação popular e extensão popular: militância, práxis e experiência. In: SOUZA, T. Z. de; NOVAIS, G. S. (org.). Universidade e educação básica: ensino, pesquisa e extensão em defesa de uma educação transformadora. Uberlândia: Navegando Publicações, 2021. p. 63-85.

Published

2022-11-05

How to Cite

SOUZA, T. Z. de; NOVAIS, G. S. In the frame of educational and educational educational experiences: the risk of embroidery in the Cooperative Network for Teaching, Research and Popular Extension in Basic Education Schools. Revista de Educação Popular , Uberlândia, p. 48–64, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-67082. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/67082. Acesso em: 21 nov. 2024.