In the frame of educational and educational educational experiences
the risk of embroidery in the Cooperative Network for Teaching, Research and Popular Extension in Basic Education Schools
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2022-67082Keywords:
Educational processes, Popular Education, Intervention projectsAbstract
This text presents reflected narratives about the creation and implementation of the Cooperative Network of Teaching, Research and Extension in Basic Education Schools (REBES), in times of the Covid-19 pandemic. It reveals signs of the plots of collective educational and training experiences and meetings with professionals from the Basic Education Network and other training spaces in the permanent movement of construction and development of the aforementioned Network, within the municipality of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil. Thus, in structural terms, the text is organized into three sections: the first takes up the narratives of basic education professionals who are members of REBES, as well as the context of production of these narratives, accompanied by evidence of the potential for interested listening. The second brings the experiences prior to the creation of REBES and the third presents reflective narratives about it. Finally, it is necessary to consider that the work within the scope of REBES is collaborative-solidarity, which emphasizes the perspective of militant research, popular extension and problematizing teaching, guiding the elaboration and implementation of interventional teaching, research and extension projects that are in dialogue with the assumptions of Popular Education, in defense of a transforming education.
Downloads
References
BOFF, L. Saber cuidar: ética do humano: compaixão pela Terra. Petrópolis: Vozes, 1999.
BRANDÃO, C. R. Lutar com a palavra: escritos sobre o trabalho do educador. 2. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1985.
BRANDÃO, C. R. Vocação de criar: anotações sobre a cultura e as culturas populares. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 138, p. 715-746, set./dez. 2009. Doi: 10.1590/S0100-15742009000300003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/Ffs6C5NZSw7hMkkhbFm6Pbc/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 set. 2022.
CRUZ, P. J. S. C. Extensão popular: a reinvenção da universidade. In: VASCONCELOS, E. M.; CRUZ, P J. S. C. (org.). Educação popular na formação universitária: reflexões com base em uma experiência. São Paulo: Hucitec; João Pessoa: Editora da UFPB, 2011.
CRUZ, P. J. S. C. Extensão popular: situando a extensão universitária orientada pela educação popular. In: CRUZ, P. J. S. C. et al. Extensão popular: caminhos em construção. João Pessoa: CCTA, 2017.
CRUZ, P. J. S. C. Extensão popular: um jeito diferente de conduzir o trabalho social da Universidade. In: CRUZ, P. J. S. C. (org.). Educação popular na universidade. São Paulo: Hucitec; João Pessoa: Editora da UFPB, 2013.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
FREIRE, P. Educação e mudança. Tradução de Moacir Gadotti e Lilian Lopes Martin. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 34. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2005.
HOLLIDAY, O. J. Paradigma e métodos de produção de conhecimento na educação popular freireana: a contribuição da sistematização de experiências. In: SCHÖNARDIE, P. A.; ULRICH, C. B.; ANDRIOLI, L. Â. (org.). Educação popular: epistemologias, diálogos e saberes. Foz do Iguaçu: CLAEC e-Books, p. 18-29, 2022.
MAGALHÃES, S. M. O. Entrevista - Maria Isabel da Cunha: Diálogos sobre a Pesquisa Colaborativa e em Rede: “o desafio de construir uma caminhada coletiva”. Ensino Em Re-Vista, Uberlândia, v. 29, p. e001, 2022. Doi: 10.14393/ER-v29a2022-1. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/64650. Acesso em: 10 set. 2022.
NOVAIS, G. S.; NOVAIS, E. S As rodas de conversa, Uberlândia, 6 f. Mimeo, 2009.
SOUZA, T. Z. de. A extensão popular e a produção do conhecimento conversitário. Cad. Pesq., São Luís, v. 26, n. 2, p. 237-256, abr./jun., 2019. Doi: 10.18764/2178-2229.v26n2p237-256 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/11895. Acesso em: 10 set. 2022.
SOUZA, T. Z. de; NOVAIS, G. S. N. Colonialismo e colonialidade na educação: da denúncia ao anúncio da resistência propositiva popular. Debates em Educação, Maceió, v. 13, n. 31, p. 527-550, jan./abr. 2021. Doi: 10.28998/2175-6600.2021v13n31p527-550. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/ojs2-somente-consulta/index.php/debateseducacao/article/view/10544. Acesso em: 10 set. 2022.
SOUZA, T. Z. de; VASCONCELOS, V. O. de. Educação popular e extensão popular: militância, práxis e experiência. In: SOUZA, T. Z. de; NOVAIS, G. S. (org.). Universidade e educação básica: ensino, pesquisa e extensão em defesa de uma educação transformadora. Uberlândia: Navegando Publicações, 2021. p. 63-85.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Tiago Zanquêta de Souza, Gercina Santana Novais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.