Educative practices for environmental teaching in the community of Sanharó, Sento-Sé, State of Bahia, Brazil
local engagement and participation in multi-series learning classes
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2022-62009Keywords:
Environmental Education, Contryside education, Sustainable DevelopmentAbstract
The objective of this work was to report the environmental educational practices developed by educators and students from the Advanced Class D. Pedro II, in the community of Sanharó, State of Bahia, Brazil and their results for the development of education in the municipal school system. This report was developed based on a descriptive study, with students from multigrade classes in the final years of Elementary School as participants. A qualitative approach was used in order to know, from the perspective of environmental education, the actions of individuals or groups in their own environment and social context. The qualitative approach was used in order to obtain a greater understanding of the community and the existence of these educational practices related to environmental education as an instrument for the emancipation of the subjects. As a result, it was identified that students and the community realized the power of actions carried out collectively and built new knowledge. However, the promotion of practices related to environmental education must be exercised by everyone, as the theme involves the entire society and goes beyond the school space. Therefore, it becomes necessary to spread these good practices everywhere, so that the goals are collectively achieved.
Downloads
References
CARVALHO, I. C. M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
COELHO, O. A. M.; MELO, J. S.; ARAUJO, M. L. F. Diagnóstico socioambiental na escola pública como indicador de problemas e sonhos de jovens do ensino médio. In: REUNIÃO ANUAL DA SBPC, 64., 2012, São Luís. Anais [...]. São Luíz: UFMA, 2012. Disponível em: http://www.sbpcnet.org.br/livro/64ra/resumos/resumos/2323.htm. Acesso em: 12 jun. 2021.
DALTRO, M. R.; FARIA, A. A. Relato de experiência: uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos & Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 19, n. 1, p. 223-237, 2019. Doi: 10.12957/epp.2019.43015. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revispsi/article/view/43015/29726. Acesso em: 10 jun. 2021.
GHEDIN, E.; FRANCO, M. A. S. Questões de método na construção da pesquisa em educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
GHIRALDELLI JÚNIOR, P. História da educação brasileira. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
KOLYNIAK FILHO, C. Teoria, prática e reflexão na formação do profissional em educação física. In: SIMPÓSIO PAULISTA DE EDUCAÇÃO FÍSICA, 5., 1996, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Motriz, 1996. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/6544. Acesso em: 15 jun. 2021.
LIN, C.; ZHOU, S. L.; WU, S. H. Using hyperspectral reflectance to detect different soil erosion status in the Subtropical Hilly Region of Southern China: a case study of Changting, Fujian Province. Environment Earth Science, California, p. 1.661-1.670, 2013. Doi: 10.1007/s12665-013-2253-y. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s12665-013-2253-y. Acesso em: 10 jun. 2021.
MANEIA, A.; CARMO, W.; KROHLING, A. Meio ambiente e cidadania: uma perspectiva sobre o desenvolvimento sustentável. REGET, Santa Maria, v. 18, n. 1, p. 220-227, 2014. Doi: 10.5902/2236117011261. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reget/article/viewFile/11261/pdf. Acesso em: 15 jun. 2021.
OLIVEIRA, A. P.; SILVA, R. P. Percepção e sensibilização ambiental de educadores de uma creche municipal localizada no município de Cuiabá-MT. Revista Gestão e Sustentabilidade Ambiental, Palhoça, v. 4, n. 2, p. 273-291, 2015. Doi: 10.19177/rgsa.v4e22015273-291. Disponível em: https://portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/gestao_ambiental/article/view/2317. Acesso em: 10 jun. 2021.
PINTO, R. A. C. G. A educação ambiental e a formação do educador crítico: estudo de caso em uma escola da rede pública. 2006. 110 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Pontifícia Universidade Católica, Campinas, 2006. Disponível em: http://tede.bibliotecadigital.puc-campinas.edu.br:8080/jspui/handle/tede/571. Acesso em: 15 jun. 2021.
RODRIGUES, R. M. A história, autores e atores: compreensão do mundo, educação e cidadania. Fortaleza: Editora da UFC, 2013.
RUSCHEINSKY, A. (org.). Educação ambiental: abordagens múltiplas. Porto Alegre: Artmed, 2002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Adriana de Sá Passos Santos, René Geraldo Cordeiro Silva Júnior, Michelle Christini Araújo Vieira, Braz José do Nascimento Júnior, Alineaurea Florentino Silva, Kedma Magalhães Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.