Pedagogy of alternation in vocational education contextualized
performance of Agricultural Family Schools (EFA) from the Network of Integrated Agricultural Family Schools of the Semi-Arid Region (REFAISA)
DOI:
https://doi.org/10.14393/rep-v18n12019-45467Keywords:
Pedagogy of Alternation, Professional education, Agricultural Family School, Contextualized Education in the FieldAbstract
The objective of the present work is to analyze and systematize the contributions of the Agricultural Family Schools (EFA) linked to the Network of the Integrated Agricultural Family Schools of the Semi-Arid Region (REFAISA) in the training of young people of the field, through the medium professional technical education courses in agropecuária integrated to high school, for the performance of these subjects in the processes of local and sustainable development in the semi-arid and Agreste regions of the Brazilian Northeast. For that, a qualitative approach was chosen, using action research as a method and participative methodologies as tools for dialogues and problematization of realities throughout the activities developed between June 2017 and June 2018, with the social groups and subjects of the constituted field in the EFAs of Sobradinho, Correntina, Brotas de Macaúbas, Rio Real, Irará, Alagoinhas and Monte Santo, in the state of Bahia, and Ladeirinhas, state of Sergipe. The results show the trajectory and relevance of the pedagogy of alternation in the professional education of young people from the countryside to the full exercise of life, through educational processes contextualized with the reality of the subjects, through basic education integrated to professional training.
Downloads
References
ARROYO, M; COLDART, R; MOLINA, M. Por uma educação do campo. Petrópolis, RJ. Vozes, 2004. 214 p.
BAPTISTA, F. M. C. et al. (org.) Educação rural: sustentabilidade do campo. 2. ed. Feira de Santana, BA: MOC; UEFS; Recife: SERTA, 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (Inep). Panorama da educação do campo. Brasília, DF: MEC/Inep, 2007. 44 p.
CHARTIER, D. A I’aube des formations par alternance: histoire d’une pédagogie associative dans le monde agricole et rural. Paris: Messonance, Éditions UNMFREO, 1986. 250 p.
COLATTO, L. Pedagogia da alternância: Escola Família Agrícola. Castelo Branco Científica, Rio de Janeiro, ano 2, n. 3, jan./jun. 2013.
COSTA, T. P. da. Educação profissional em alternância na Escola Família Agrícola de Sobradinho-BA. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL: A PRODUÇÃO DO CONHECIMENTO EM EDUCAÇÃO PROFISSIONAL, 1., 2017, Natal. Anais [...] Disponível em: https://ead.ifrn.edu.br/coloquio/anais/2017/trabalhos/eixo2/E2A29.pdf. Acesso em: 6 set 2017.
DE BURGHGRAVE, T. Autoformação e participação no meio socioprofissional: abordagem biográfica de dois agricultores do movimento das Escolas Famílias Agrícolas. 2003. 220 f. Dissertação (Mestrado Internacional em Ciências da Educação) – Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Nova Lisboa, Lisboa, 2003.
DE BURGHGRAVE, T. Vagabundos, não senhor. Cidadãos brasileiros e planetários!: Uma experiência educativa pioneira do campo. Orizona-FO: UNEFAB, 2011. 224 p. (Coleção Agir e Pensar das EFAs do Brasil).
FANCK, C. Entre a enxada e o lápis: a prática educativa da Casa Familiar Rural de Francisco Beltrão-PR. 2007. 149 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.
FARIAS, A. E. M. Educação contextualizada e a convivência com o semiárido no Assentamento Acauã-PB. 2009. 100 f. Dissertação (Mestrado em História) – Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2009.
FREIRE, P. A importância do ato de ler. 44. ed. São Paulo: Cortez, 2003. 49 p.
GIMONET, J. C. Praticar e compreender a pedagogia da alternância dos CEFFA’s. Tradução de Thierry De Burghgrave. Petrópolis, RJ. Vozes, Paris, 2007. 168 p.
IKESHOJI, E. A. B.; TERÇARIOL, A. A. L.; AZEVEDO, M. L. N. de. Educação profissional e tecnológica: retrospectiva histórica com ênfase na rede federal. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, v. 16, n. 3, p. 50-66, set./dez. 2017. Doi: 10.14393/REP-v16n32017-art04.
KUMMER, L.; DIZ, V. L. C. de A.; SOARES, R. M. F. Metodologia participativa no meio rural: uma visão interdisciplinar – conceitos, ferramentas e vivências. Salvador: GTZ, 2007. 155 p.
LINDEMANN, R. H. Ensino de Química em escolas do campo com proposta agroecológica: contribuições a partir da perspectiva freireana de educação. 2010. 339 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.
MACHADO, D. T. Educação no campo em Rondônia: a prática educativa na Escola Família Agrícola Vale do Guaporé. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, v. 16, n. 2, p. 95-104, maio/ago. 2017. Doi: 10.14393/REP_v16n22017_art07.
MARINHO, C. M; FREITAS, H. R. Utilização de metodologias participativas nos processos de Assistência Técnica e Extensão Rural (ATER): fundamentos teórico-práticos. Extramuros, Petrolina-PE, v. 3, n. 3, p. 10-28, edição especial, 2015. Disponível em: http://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/extramuros/article/view/744/464. Acesso em: 1º abr. 2016.
MOLINA, M. C. A Contribuição do PRONERA na construção de políticas públicas de educação do campo e desenvolvimento sustentável. Brasília, 2003. 165 f. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Sustentável) – Centro de Desenvolvimento Sustentável da Universidade de Brasília, Brasília, 2013.
NOSELLA, P. Uma nova educação para o meio rural: sistematização e problematização da experiência educacional das Escolas Família Agrícola do movimento de educação promocional do Espírito Santo. 1977. 204 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Filosofa de Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1977.
NOSELLA, P. Educação no campo: origens da pedagogia da alternância no Brasil. Vitória: EDUFES, 2012. 288 p.
OLIVEIRA, M. M. de. Como fazer pesquisa qualitativa. 6. ed. Petrópolis- RJ: Vozes, 2014, 232 p.
PEREIRA, J. R. Visões mediadoras e o papel dos diagnósticos participativos na organização de assentamentos rurais. Organizações Rurais e Agroindustriais, Lavras, v. 4, n. 2, p. 1-10, jul./dez. 2001.
RIBEIRO, M. Pedagogia da alternância na educação rural/do campo: projetos em disputa. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 1, p. 27-45, jan./abr. 2008. Doi: 10.1590/S1517-97022008000100003.
SANTOS, A. R; SILVA, G. J; SOUZA, G. S. Educação do campo. Ilhéus, BA: Editus, 2013.
SILVA, L. H. da. As experiências de formação de jovens do campo: alternância ou alternâncias? Curitiba, PR: CRV, 2012. 118 p.
THIOLLENT, M. Anotações críticas sobre difusão de tecnologia e ideologia da modernização. Caderno de Difusão de Tecnologia, Brasília, v. 1, n. 1, p. 43-51, jan.-abr. 1993.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011. 136 p.
TRANZILO, P. R. Contribuições teóricas para formação de professores do campo. 2008. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, 2008.
UNEFAB – UNIÃO DAS ESCOLAS FAMÍLIAS AGRÍCOLAS DO BRASIL. Educação do Campo. Revista da Formação por Alternância, Brasília, n. 11, 2011.
UNEFAB – UNIÃO DAS ESCOLAS FAMÍLIAS AGRÍCOLAS DO BRASIL. Histórico das escolas família agrícola. 2005. Disponível em: http://unefab.org.br/home/historico.htm>. Acesso em: 20 dez. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Tiago Pereira da Costa, Hélder Ribeiro Freitas, Cristiane Moraes Marinho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.