Women in mechanics

who are the women graduates of IFSP’s Proeja program – Sertãozinho Campus?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2025-76723

Keywords:

Youth and Adult Education (YAE), Work, Gender, Professional and Technological Education (PTE)

Abstract

In general, this research highlights the importance of life stories in preserving memories, transmitting knowledge, and constructing social identity. Grounded in the perspective of integral education and inspired by Paulo Freire’s ideas, the research examines education as a transformative tool. In this sense, the study focused on women who graduated from the Program for the Integration of Professional Education with High School (Proeja) at the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo (IFSP) in Sertãozinho, state of São Paulo, Brazil, related to the Technical Course in Mechanics Integrated into High School. Using a qualitative approach, the aim was to learn about their trajectories and develop an e-book to highlight their stories. Prose analysis was used for data analysis. During a conversation circle, enrolled students learned about the graduates’ stories, reflecting on how their trajectories could inspire them. Overall, the results indicated that the women faced challenges due to a lack of support, but overcame difficulties with institution and teacher support. After completing the course, they reported an increase in self-esteem and a greater recognition of their abilities. Proeja was considered a turning point, even for those who did not work directly in the field of mechanics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Keila Mara Magro Miranda, Federal Institute of Education, Science, and Technology of São Paulo

    Master's degree in Professional and Technological Education, Federal Institute of Education, Science, and Technology of São Paulo, State of São Paulo, Brazil.

  • Amanda Ribeiro Vieira, Federal Institute of Education, Science, and Technology of São Paulo

    PhD in Organizational Management, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; professor at the Federal Institute of Education, Science, and Technology of São Paulo, State of São Paulo, Brazil.

  • Rodrigo Palucci Pantoni, Federal Institute of Education, Science, and Technology of São Paulo

    PhD in Electrical Engineering, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; professor at the Federal Institute of Education, Science, and Technology of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; coordinator of the Center for Research and Innovation in Computing Applied to Industry at the same institution.

References

ADICHIE, C. N. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ALBERTI, V. Manual de história oral. 3. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2013.

ANDRÉ, M. E. D. A. Texto, contexto e significados: algumas questões na análise de dados qualitativos. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 45, p. 66-71, maio 1983. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/1491. Acesso em: 23 set. 2023.

BEAUVOIR, S. O segundo sexo. 4. ed. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1970.

CIAVATTA, M. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. Trabalho Necessário, Niterói, v. 3, n. 3, 2005. DOI 10.22409/tn.3i3.p6122. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/6122. Acesso em: 17 dez. 2025.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz & Terra, 1996.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

HELLER, E. A psicologia das cores: como as cores afetam a emoção e a razão. São Paulo: Gustavo Gili, 2013.

IFSP. INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SÃO PAULO. Projeto Político Pedagógico: 2015-2019. Sertãozinho: IFSP, 2018. Disponível em: https://drive.ifsp.edu.br/s/HrfVjyAqcCE2OBi#pdfviewer.drive.ifsp.edu.br/s/HrfVjyAqcCE2OBi#pdfviewer. Acesso em: 8 jul. 2023.

IFSP. INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SÃO PAULO. PDI: Plano de Desenvolvimento Institucional 2019/2023: com você, planejando o futuro. Sertãozinho: IFSP, 2019. Disponível em: https://drive.ifsp.edu.br/s/yxtwKgEYfZs4ZCg#pdfviewer. Acesso em: 8 jul. 2023.

MIRANDA, K. L. M. Mulheres da mecânica: histórias de sucesso, coragem e determinação. Sertãozinho: IFSP, 2025.

MINAYO, M. C. S.; SANCHES, O. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade? Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 239-262, jul./set. 1993. DOI 10.1590/S0102-311X1993000300002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/Bgpmz7T7cNv8K9Hg4J9fJDb/abstract/?lang=pt. Acesso em: 23 set. 2023.

MOLL, J. Proeja e democratização da educação básica. In: MOLL, J. et al. (org.). Educação Profissional e Tecnológica no Brasil contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 131-138.

MOURA, A. F.; LIMA, M. G. A reinvenção da roda: roda de conversa, um instrumento metodológico possível. Temas em Educação, João Pessoa, v. 23, n. 1, p. 98-106, jan./jun. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/18338. Acesso em: 31 ago. 2024.

PACHECO, R. A. Educação, memória e patrimônio: ações educativas em museu e o ensino de História. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 30, n. 60, p. 143-154, 2010. DOI 10.1590/S0102-01882010000200008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbh/a/kzjDrTkL3qCWxkpX7bnwYdd/abstract/?lang=pt. Acesso em: 21 ago. 2024.

SAFFIOTI, H. I. B. Primórdios do conceito de gênero. Cadernos Pagu, Campinas, n. 12, p. 157-163, 1999. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8634812. Acesso em: 7 out. 2025.

Published

2025-12-23

How to Cite

MIRANDA, Keila Mara Magro; VIEIRA, Amanda Ribeiro; PANTONI, Rodrigo Palucci. Women in mechanics: who are the women graduates of IFSP’s Proeja program – Sertãozinho Campus?. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 24, n. 3, p. 132–152, 2025. DOI: 10.14393/REP-2025-76723. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/76723. Acesso em: 26 dec. 2025.