Women in mechanics
who are the women graduates of IFSP’s Proeja program – Sertãozinho Campus?
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2025-76723Keywords:
Youth and Adult Education (YAE), Work, Gender, Professional and Technological Education (PTE)Abstract
In general, this research highlights the importance of life stories in preserving memories, transmitting knowledge, and constructing social identity. Grounded in the perspective of integral education and inspired by Paulo Freire’s ideas, the research examines education as a transformative tool. In this sense, the study focused on women who graduated from the Program for the Integration of Professional Education with High School (Proeja) at the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo (IFSP) in Sertãozinho, state of São Paulo, Brazil, related to the Technical Course in Mechanics Integrated into High School. Using a qualitative approach, the aim was to learn about their trajectories and develop an e-book to highlight their stories. Prose analysis was used for data analysis. During a conversation circle, enrolled students learned about the graduates’ stories, reflecting on how their trajectories could inspire them. Overall, the results indicated that the women faced challenges due to a lack of support, but overcame difficulties with institution and teacher support. After completing the course, they reported an increase in self-esteem and a greater recognition of their abilities. Proeja was considered a turning point, even for those who did not work directly in the field of mechanics.
Downloads
References
ADICHIE, C. N. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
ALBERTI, V. Manual de história oral. 3. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2013.
ANDRÉ, M. E. D. A. Texto, contexto e significados: algumas questões na análise de dados qualitativos. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 45, p. 66-71, maio 1983. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/1491. Acesso em: 23 set. 2023.
BEAUVOIR, S. O segundo sexo. 4. ed. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1970.
CIAVATTA, M. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. Trabalho Necessário, Niterói, v. 3, n. 3, 2005. DOI 10.22409/tn.3i3.p6122. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/6122. Acesso em: 17 dez. 2025.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz & Terra, 1996.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
HELLER, E. A psicologia das cores: como as cores afetam a emoção e a razão. São Paulo: Gustavo Gili, 2013.
IFSP. INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SÃO PAULO. Projeto Político Pedagógico: 2015-2019. Sertãozinho: IFSP, 2018. Disponível em: https://drive.ifsp.edu.br/s/HrfVjyAqcCE2OBi#pdfviewer.drive.ifsp.edu.br/s/HrfVjyAqcCE2OBi#pdfviewer. Acesso em: 8 jul. 2023.
IFSP. INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SÃO PAULO. PDI: Plano de Desenvolvimento Institucional 2019/2023: com você, planejando o futuro. Sertãozinho: IFSP, 2019. Disponível em: https://drive.ifsp.edu.br/s/yxtwKgEYfZs4ZCg#pdfviewer. Acesso em: 8 jul. 2023.
MIRANDA, K. L. M. Mulheres da mecânica: histórias de sucesso, coragem e determinação. Sertãozinho: IFSP, 2025.
MINAYO, M. C. S.; SANCHES, O. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade? Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 239-262, jul./set. 1993. DOI 10.1590/S0102-311X1993000300002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/Bgpmz7T7cNv8K9Hg4J9fJDb/abstract/?lang=pt. Acesso em: 23 set. 2023.
MOLL, J. Proeja e democratização da educação básica. In: MOLL, J. et al. (org.). Educação Profissional e Tecnológica no Brasil contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 131-138.
MOURA, A. F.; LIMA, M. G. A reinvenção da roda: roda de conversa, um instrumento metodológico possível. Temas em Educação, João Pessoa, v. 23, n. 1, p. 98-106, jan./jun. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/18338. Acesso em: 31 ago. 2024.
PACHECO, R. A. Educação, memória e patrimônio: ações educativas em museu e o ensino de História. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 30, n. 60, p. 143-154, 2010. DOI 10.1590/S0102-01882010000200008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbh/a/kzjDrTkL3qCWxkpX7bnwYdd/abstract/?lang=pt. Acesso em: 21 ago. 2024.
SAFFIOTI, H. I. B. Primórdios do conceito de gênero. Cadernos Pagu, Campinas, n. 12, p. 157-163, 1999. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8634812. Acesso em: 7 out. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Keila Mara Magro Miranda, Amanda Ribeiro Vieira, Rodrigo Palucci Pantoni

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.


