Constitutional labor law in professional and technological education

a proposal for the IFSP Women Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-72737

Keywords:

Initial and continuing training course, Educational product, Following teaching, Integral human formation, Citizenship

Abstract

This work discusses the teaching of constitutional labor law in the context of professional and technological education. The objective of this investigation was to develop, apply and evaluate a didactic sequence as an educational product in an initial and continuing training course, aiming to contribute to integral human formation and the full exercise of citizenship. To carry out the study, the research was structured in a qualitative approach, with methodological procedures supported by participatory research, given that this enables the involvement of research subjects throughout the process, organizing, reflecting and advancing in the search for solutions to problems in your reality. The research was structured in four stages, based on Le Boterf's proposal (1999). As a result of the research, it was found that the didactic sequence developed contributes to basic training in constitutional labor law from the perspective of integral, critical, reflective and civic human formation.

Downloads

Author Biographies

  • Eduardo de Souza Palma Júnior, Instituto Federal de São Paulo

    Master's in Professional and Technological Education at the Federal Institute of São Paulo, Brazil; pedagogical coordinator in the state education network of São Paulo, Brazil; educational affairs technician at the Federal Institute of São Paulo, Tupã campus, Brazil.

  • Amanda Ribeiro Vieira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

    PhD in Organizational Administration, Faculty of Economics, Administration and Accounting of Ribeirão Preto, University of São Paulo, Brazil with a sandwich period at the University of Santiago de Compostela, Spain; professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo, Sorocaba campus, Brazil.

References

ANTUNES, R. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2009.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.

BORBA, D. J.; BLAUTH, F. N. L. A Educação para o exercício da cidadania: uma análise crítica e transdisciplinar do analfabetismo jurídico. In: ENCONTRO NACIONAL DO CONPEDI, 19., 2010, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza: Publicadireito, 2010. p. 2.872-2.885. Disponível em: http://www.publicadireito.com.br/conpedi/manaus/arquivos/anais/fortaleza/3968.pdf. Acesso em: 20 out. 2022.

CIAVATTA, M. A formação integrada a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. Trabalho Necessário, v. 3, n. 3, p. 1-20, 2005. DOI 10.22409/tn.3i3.p6122. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/6122. Acesso em: 24 nov. 2022.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1987.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: UFRGS, 2009.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GÓIS, T. Sejamos todas e todos feministas. Blog do Souto Maior. 8 mar. 2021. Disponível em: https://www.jorgesoutomaior.com/blog/sejamos-todas-e-todos-feministas#_ftn1. Acesso em: 7 jan. 2024.

INSTITUTO FEDERAL DE SÃO PAULO. Qualificação e inclusão socioprodutiva de mulheres no Estado de São Paulo (Projeto). São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.ifsp.edu.br/images/prx/Mulheres/Projeto_MulheresIFSP_SNPM.pdf. Acesso em: 25 out. 2022.

KAPLÚN, G. Material educativo: a experiência de aprendizado. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 27, p. 46-60, 2003. DOI 10.11606/issn.2316-9125.v0i27p46-60. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37491. Acesso em: 21 fev. 2023.

LE BOTERF, G. Pesquisa participante: propostas e reflexões metodológicas. In: BRANDÃO, C. H. (org.). Repensando a pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1999.

RAMOS, M. N. História e política da educação profissional. Curitiba: IFPR, 2014. (Coleção Formação Pedagógica v. 5). Disponível em: https://ifpr.edu.br/curitiba/wp-content/uploads/sites/11/2016/05/Historia-e-politica-da-educacao-profissional.pdf. Acesso em: 23 nov. 2022.

SENADO FEDERAL. 25 anos da Constituição. DataSenado, 27 out. 2013. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/institucional/datasenado/materias/pesquisas/brasileiros-reconhecem-importancia-da-constituicao-cidada. Acesso em: 20 out. 2022.

TRIBUNAL SUPERIOR DO TRABALHO. Secretaria de Comunicação Social. Constituição de 1988 consolidou direitos dos trabalhadores. 1988. Disponível em: https://www.tst.jus.br/-/constituicao-de-1988-consolidou-direitos-dos-trabalhadores. Acesso em: 12 jan. 2024.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Penso, 2014.

Published

2025-01-14

How to Cite

PALMA JÚNIOR, Eduardo de Souza; VIEIRA, Amanda Ribeiro. Constitutional labor law in professional and technological education: a proposal for the IFSP Women Program. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 23, n. 3, p. 162–185, 2025. DOI: 10.14393/REP-2024-72737. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/72737. Acesso em: 9 jun. 2025.