The Freirean Culture Circle as a knowledge production strategy for the formation of conscious bodies in Physical Education classes at a school in the Amazon region of Pará State

Authors

  • Mesaque Silva Correia Universidade Federal do Piauí Author
  • Marcos Renan State University of Pará Author
  • State University of Pará Federal University of Pará Author https://orcid.org/0000-0002-1908-3315

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2025v27.n.2.77006

Keywords:

School Physical Education, Freirean Culture Circle, . Body Practices, Conscious Body

Abstract

The aim of this text is to present and analyze the epistemological issues and the methodological design of the Freirean Culture Circle (FCC), as well as the meanings that Physical Education teachers working in a school in the Amazon region of Pará have been producing about the FCC as a strategy for producing knowledge for the formation of conscious bodies in their classes. The research, characterized as explanatory, involved one teacher and two Physical Education teachers who work in a school in the Amazon region of Pará. To produce the data, we used the Freirean dialogical interview; the data produced was submitted to an interpretative approach to speech. The results show that, although there is a structure in stages for building the CCF, these stages are interdependent and must be built and rebuilt throughout the educational process. In addition, the CCF, as a knowledge production strategy, favors dialogue, listening and the collective construction of knowledge. Finally, the results indicate that education for the formation of bodies is inseparable from human formation, the reading of the world and reality and the conscious use of bodily practices.

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Author Biographies

  • Mesaque Silva Correia, Universidade Federal do Piauí

    Sou Licenciado pleno em Educação Física (CEAP); Especialista em Educação Física Escolar (IBAESP); Mestre e Doutor em Educação Física (USJT). Possuo ainda graduação em Pedagogia (IESAP) e Licenciatura e Bacharelado em Ciências Sociais (UNIFAP). Atualmente curso especialização em Pedagogia da Cultura Corporal pela Universidade Estadual do Pará - UEPA e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Pará - (UFPA). Atuo como professor adjunto da Universidade Federal do Piauí (UFPI), lotado no Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino (DMTE). Atuo como co-orientador no Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade São Judas Tadeu (PPGEF/USJT). Sou docente Permanente do Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional (PROEF) da Universidade Estadual do Piauí (UESPI/UNESP). Como professor e pesquisador volto minhas atenções para as investigações qualitativas e radicalmente qualitativas em Educação e Educação Física Escolar. Na área da Educação Física Escolar proponho que o objetivo da Educação Física na escola seja a Alfabetização Corporal dos sujeitos; assim como o desenvolvimento de práticas de alfabetização corporal por meio da Pedagogia do Corpo Consciente. Coordeno o Laboratório de Alfabetização Corporal - LAC/UFPI/CNPq); Participo da equipe de pesquisadores da Cátedra Paulo Freire da Amazônia; do Observatório do Corpo (OBCORPO/UFPI/CNPq); Assim como do Centro de Estudos Avançados em Educação e Educação Física (CAÊ/UFPA/CNPq) Sou estudioso do legado Freiriano.

  • Marcos Renan, State University of Pará

    Licenciada en Educación Física y Pedagogía. Especialista en Docencia Universitaria con Énfasis en Educación (2014), ambas por la UEPA. Maestría en Educación por el Programa de Posgrado en Educación - PPGED/UEPA (2015). Actualmente cursa el Doctorado en Educación en el Programa de Posgrado en Educación de la Universidad Federal de Pará (PPGED/UFPA) en el área de formación docente, trabajo pedagógico, teorías y prácticas educativas. Actualmente es Coordinador Pedagógico del Departamento Municipal de Educación de Bragança. Es miembro del Centro Avanzado de Estudios en Educación y Educación Física - CAÊ y del grupo de investigación RessignificaR: formación del profesorado y práctica pedagógica en Educación Física. Tiene experiencia en el área de Educación Física, con énfasis en la Formación de Profesores, trabajando principalmente en los siguientes temas: Organización del Trabajo Pedagógico, Producción de Conocimiento Científico y Políticas Educativas.

  • State University of Pará, Federal University of Pará

    Possui Graduação (Licenciatura Plena) em Educação Física pela Fundação Educacional do Estado do Pará (1990), Graduação (Bacharelado) em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Espírito Santo (2011) e Graduação Bacharelado em Filosofia pela Universidade Federal do Pará (2022); Mestrado (2000) e Doutorado (2005) em Educação Física pela Universidade Gama Filho; Pós-doutorado em Memória Social pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Atualmente é Docente Titular da Universidade Federal do Pará, atuando na graduação em Educação Física e Pedagogia. É docente do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Pará (PPGED/UFPA), atuando na linha de Formação de professores, trabalho docente, teorias e práticas educativas; atuou como formador de agentes sociais do programa PELC do Governo Federal, por 14 anos. É Revisor da Revista Brasileira de Ciência do Esporte, Revisor da Revista Movimento, Revisor da revista Pensar a Prática; Revisor da Revista Licere. Revisor da Revista da Educação Física/UEM. Revisor da Revista Brasileira de Educação Física e Esportes (REBEFE/USP), Revisor da Revista Brasileira de Educação (RBE). É Líder do Centro Avançado de Estudos em Educação e Educação Física (CAÊ); membro do Grupo de Estudo e Pesquisa, Lazer e Ludicidade (Moçarai/UFPA). Tem experiência na área de Educação Física e Ciências Sociais, atuando principalmente nos seguintes temas: sociologia do Esporte e das Práticas Corporais; Estudos políticos e Estudos culturais em Educação Física, Esporte, Lazer, Saúde e Educação; Formação de Professores, Trabalho docente e Teorias Educacionais; Metodologias de ensino. Políticas públicas e políticas sociais. Gestão social 

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Published

2025-07-02

How to Cite

SILVA CORREIA, Mesaque; MARCOS RENAN; FERREIRA BORGES, Carlos Nazareno. The Freirean Culture Circle as a knowledge production strategy for the formation of conscious bodies in Physical Education classes at a school in the Amazon region of Pará State. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 1–24, 2025. DOI: 10.14393/OT2025v27.n.2.77006. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/77006. Acesso em: 14 dec. 2025.

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